StefanX 0 Postad 31 Augusti , 2005 Hej Jag har köpt en båt med vhf-radio installerad, dock saknas antenn... vill inte lägga pengar på en ny undrar därför om någon har en gammal vhf-antenn att sälja billigt Mev vänliga hälsningar Stefan stefan@staxang.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 31 Augusti , 2005 Tänk på att antenner är färskvara. Dom försämras radikalt med tiden. Jag skulle aldrig köpa en beg. antenn om jag inte visste exakt var den kom ifrån. Däremot så kostar inte en ny antenn så jädrans många kronor. Man måste ju inte handla i båttillbehörs affären kanake. Lycka till. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 1 September , 2005 Hej! Delar föregående inläggs kommentar med tillägget, du förstör radion ifall antennen inte fungerar. Att man skall ha certifikat för att bruka VHF:n visste du redan, eller?/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 2 September , 2005 Jag har sysslat med radio och radiosändare inkl. antenner i 40 år. Kan någon förklara här för mig detta som jag nu missat under hela denna långa tid, nämligen att antenner skulle vara färskvara!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanX 0 Postad 3 September , 2005 Hej Tack för svar men ..... jag har kollat runt lite och ca 700 spänn för däcksfäste och marinantenn kostar det... alltså för mig så är det mycket pengar,,, jag har tänkt att någon enstaka gång lyssna på VHF och inte aktivt anropa,,och för det krävs ingen licens... Alltså varför inte stimulera begagnatköp, byteshandel osv,,,istället läser man ofta i maringuiden.se att man alltid skall köpa nytt och helst dyra orginaldelar...okej jag har själv VP-motor och för vitala motordelar instämmer jag helt och fullt men hur en marin VHF-antenn slits förstår jag inte riktigt ...förklara gärna för en novis...tills jag fått ett bra svar så fortsätter jag att leta efter en begagnat billig VHF-antenn Häls Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 3 September , 2005 Tja. Jag är inte helt säker på exakt hur det går till när antenner slits. Men jag har flera exempel på att det är så. Kanske har det med ärg och korrision att göra. På en fiskebåt som jag hjälper till på ibland bytte vi alla tre VHF-apparaterna för dom knastrade och sände knappt till grannbåten. Nu hjälpte inte det utan vi bytte också dom tre blindkäpparna i masten (samma kabel). Då fungerade alla apparaterna perfekt, även de gamla som vi senare sålde. Vi pratde med flera andra fiskebåtar om det senare och fick till svar att det vara flera som märkt samma sak. Ingan av oss är på något sätt sändaramatörer och har ingen erfarenhet av att bygga varken antenner eller sändare. Men vi vet vad som funkar och framför allt vad som INTE gör det. I vilket fall som helst så vidhåller jag min åsikt. Köp en ny antenn, spara inte på detaljer som kan vara livräddande. Andra saker kan man mycket väl köpa begagnat, men inte säkerhetsutrustnig, är min åsikt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 3 September , 2005 har jag fel om jag säger att man måste ha licens för att köpa en vhf? eller är jag ute och cyklar?:roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 5 September , 2005 Stefan. Om du bara ska lyssna på VHF kan du lyssna på praktiskt taget vilken pinne som helst. I pricip en gammal bilradioantenn. Om du däremot ska sända på den är det kritiskt med längden. Dock kan man klippa till den om den ska användas för detta ändamål. För detta behöver man ett enklare mätinstrument som heter ståendevågmätare och en sidavbitare. Monterarar du antennen på ett icke elektriskt ledande underlag fordras att du fixar någon form av jordplan till din antenn. D.v.s. antennfästet måste ha kontakt med någon form av metall, har du en plastbåt får du fixa detta med folie eller dyl på undersidan av glasfibret. En riktig båtantenn har detta jordplan inbyggt och är okänslig för det underlag den blir monterad på. Detta bör gå att fixa för inte så många pengar och så tro inte på alla rövarehistorier du får reda på här på detta forum, antenner varar hur länge som helst om de inte vittrar sönder. Det som är känsligt är anlutningarna men de är inte mer känsliga dom än andra elektriska anslutningar som finns på en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 5 September , 2005 De enda antenner (vad jag känner till) som åldras är radarantenner. Själva manicken inne i antennen som tillverkar microvågorna, magnetronen, slits av att användas, men också av rent åldrande. En fabriksny magnetron som har legat på hyllan några år är betydligt sämre än en färsk. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 September , 2005 Ett tillägg till Ekelundens reflektioner är att den flätade skärmen som sluter om mittledaren i antennkablar oftast blir utsatt för syre, antingen genom dess ändar eller vid någon nötning på kabelns ytterhölje. Vid denna oxidation så kan man mäta en förhöjd stående våg. Det motstånd som finns i kabeln som sänker uteffekten drastiskt. Ett visst motstånd finns alltid och kan även justeras till viss del med en tuner. /Wille- son till en gammal radioräv (radioamatör) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser