Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
AsaFor

Dörrlist till MK2

Rekommendera Poster

Hej, vår dörrlist i plast har hårdnat och en del bitar har fallit av (under tidigare ägare) så själva dörren sitter väldigt glappigt. Det läckte även in vatten innan vi provisoriskt fixade detta med silvertejp. Vi pratade med Kungälvs plastfabrik (de ska ju ha allt till Stortriss) men han hade inga org-lister kvar och han planerar inte att göra nya (ingen var villig att betala vad det skulle kosta sa han). Ngn som haft samma problem och löst det? Ska man försöka byta ut listen mot ngt i trä istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev tidigare i somras om vår dörrlist på Stortriss om är kass och läcker in vatten. Eftersom vi inte kan få tag i ngn reservdel (tillverkas ej längre) så undrar vi om ngn har tips på hur man kan laga/fixa den? Ngn som haft samma problem och kommit på ngt smart? Just nu är den provisoriskt lagad med silvertejp (syns på bild 2) vilket inte fungerar helt 100...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min list är stenhård och har krympt, dessutom är plasten (skottet) under öppningen bulig, liksom för stor... Detta gör att jag funderar på att byta list och lucka, antingen i plexiglas eller trä, med lister i trä eller aluprofil. Erfarenheter är därför intressanta!

Användande av luckan som bord är oxså en tanke...

///Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag vet inget om skadan, men jag läste i senaste Praktiskt Båtägande om formbar plast man köper (i kulform). Plasten hettas upp till 60 grader, blir då formbar och formas enkelt till den del man vill skapa. Efteråt blir den stenhård, men kan hettas upp igen och formas om ifall man inte är nöjd.

Kolla senaste PB som sagt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan ! Jag hadde samma problem med min stortriss , jag åtgärdade det aldrig men min kompis som köpte den funderar på att göra om luckorna o montera någon iförningslist av trä eller aluminum istället . har även sett någon bild på stortriss där dom hadde monterat ett jalusi att dra ner som en rulldörr men det verkar vara lite överkurs . / Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det vara möjligt att göra en ny list i silicon genom att montera dörren och sätta dit silicon. Man formar efter hålet som då skall vara inoljat så det inte fäster på ytan utan bara i dörren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...