Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Gäst Svanström

Bränslemätare fast tank, Yamaha 115

Rekommendera Poster

Gäst Svanström

Tja!

Har ett litet hobby-problem med denna detalj.

Yamahan är en sk. CETOL, med två digitala instrument. Det ena med varvräknare mm. och så huvudinstrumentet med fart, trippmät, logg bränslemätare osv.

Från huvudinstrumentet kommer en svart och en vit kabel som är avsedda att kopplas till en givare i tanken. Sedan tidigare sitter det i båten en gammal analog VDO-mätare som tidigare har fungerat bra med tankgivaren. Kruxet är att nu när jag testat att koppla samma givare på Yamaha instrumentet så funkar inte den inbyggda mätaren i denna. Jag får inte heller VDO instrumentet att fungera längre när jag försökt flytta tillbaka kablarna från givaren.

 

Frågor:

1. Vad kan ha hänt eftersom det inte fungerar alls, nu?

2. Någon som vet hur det är, är VDO givaren kompatibel med Yamaha elektronik? (Den skulle visst vara det enligt nån på Yamaha-center).

3. Något annat att tänka på när man kopplar såna här grejer?

 

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du inte får några svar på din fråga för jag har exakt samma problem. Har pratat med Yamaha och dom vill sälja på mig en givare för 2500 kr Något produktblad eller liknande har dom inte så jag vet inte hur den ser ut och om den passar. Tydligen har givaren en håldiam på 80mm!! Verkar konstigt.

Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svanström
Tjena!
Jag fick ditt mail nu men mitt svar kommer här eftersom jag inte kan maila tillbaka till dig som oreggad användare..

-Nej jag har tyvärr inte hört nåt mer än vad som står i denna tråd. Som jag tidigare nämnde så snackade jag dock med nån kille på verkstaden på Yamaha-center i Haninge (Stockholm) som jag efter mycket om och men fick prata med efter att ha trugat ett antal säljare och andra ointresserade personer där. Han lät nästan rädd för att bli ertappad och pratade kort, forcerat och lågt i telefon. Han var i slutändan dock mycket tydlig med att det skulle gå att köra VDO-givaren på CETOL-instrumentet. Jag har ännu inte fått det att fungera men heller ej ansträngt mig överdrivet mycket.

..Men nästa vår, då... Ska kolla Carlos tråd, nu!

Väl mött/
Svanström

BTW: Hör gärna av er om ni kommer på nåt avgörande smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svanström

Nå, hur gick det då?

Var du tvungen till att göra ett nytt hål i brädan?

När jag läste din tråd så slog det mig att motståndet i vilken tankgivare som helst måste vara variabelt, ju..

Det är väl i så fall det att olika givare börjar och slutar på olika mycket/litet motstånd.. Detta borde i sin tur gå att reglera genom att t.ex. modifiera spolen som reglerar motståndet, men å andra sidan så finns det väl gränser för vad som känns roligt att ge sig in på respektive kostnaden för en ny anpassad givare..

 

En av anledningarna till att mitt tankgivarprojekt stannade av i somras var att jag fick nys om att Navman tillverkar en flödesmätare som man ansluter på bränsleslangen. Med denna har man tydligen möjlighet att hela tiden ha exakt koll på hur mycket båten drar i alla lägen samt exakt hur mycket soppa man har gjort av med att man kan se exakt hur mycket sås man har kvar i tanken.

 

Min tanke om jag inte får ordning på mina befintliga grejer är att slå till på en sådan till nästa sommar.

 

Mätaren finns att köpa på internet (minns ej var) för under 2000:-, Hjertmans har den för 2500:- (tror jag det var). Är ni intresserade så sök lite i ämnet på Marinan.com eller fendern.se så ska ni nog hitta den billiga pris-länken. Jag tror det var Lars Lundbladh som la in en länk i nån tråd 12.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Yamaha säljer även bränsleflödesmätare, antingen intrument med bara den funktionen, eller som kombinerad fart/flödesmätare.

 

Jag har en Navman 3100 bränsleflödesmätare själv som är kopplad till GPS så att bränsleekonomi kan beräkas (Liter/Nautisk mil).

Har använt min i två säsonger nu. Funkar bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar! Oreggad användare? Jag är reggad. Fick samma intryck som du av Yamaha idag när jag var och pratade med dom. Något svar fick jag inte då dom skulle ringa tillbaka vilket dom inte gjorde. Ser här på marinan att flera inlägg påpekar Yamahas usla service eller vad man skall kalla det men det är klart, med så bra motorer så behövs ju ingen service ;-) Hör av mig om jag stöter på något.

//Makrill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte orkat fixa till det där än. Jag har en ny VDO-givare i tanken och Yamaha instrument. Den förklaringen jag fick att dom två enheterna inte funkar ihop var att givaren var analog (flottör) och instrumentet digitalt. Enl Marinshopen så krävs det en givare som ger rätt typ av signaler till instrumentet. Jag tyckte dock att över 2000:- eller var det var för pris kändes för dyrt. Billigare då att köpa en VDO-mätare för runt 500:- Jag får alltså mina grejer att fungera, men mätaren ger inte riktigt rätt utslag. Full tank är halv tank o halv tank är tom tank, kan bli lite jobbigt när man är vid Svenska högarna o fiskar...! Det är ett sånt här instrument vi snackar om antar jag? Carlos

post-13885-1394234500,2385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svanström

Nej, det är alltså JAG som är oreggad användare, jag var kanske lite otydlig där..

 

Carlos: -Yes, det är ett sådant instrument som åtminstone jag snackar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för instrument som krävdes ytterligare? Kanske man kan utgå ifrån det och sedan leta vidare om det finns något som är billigare, det viktiga är ju att veta vad för instrument det är. Vad är skillnaden på ett analogt och digitalt bränslegivar instrument? Är det flödesmätare i så fall? :-0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror, utan att veta säkert, att det egentligen inte är någon mer skillnad mellan givarna än att dom har olika resistans. VDO har ju sin flottör o Yamaha har ngn givare som ser ut som en lång pinne. Har man, som jag, en VDO-givare så är det nog enklast att skaffa en VDO-mätare. Bara att ta fram borrmaskinen o sätta igång. Inte så snyggt dock.

post-13885-1394234500,5869_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått svar av Yamaha som visserligen behövde ringa upp en kille på Flipper Marin. Enligt honom skall det bara vara att ohm mäta befintlig givare och sedan ställa in värdet på Yamahas digitala instrument. Klart!? VDO:s givare är således kompatibel med Yhamahas mätare, skall kolla hur och var man ställer in ohm-talet på Yamaha instrumentet, återkommer med det :-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande! Jag ser med spänning fram mot hur man ska göra

 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svanström

Det låter ju helt perfekt!

Spännande fortsättning, nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu e jag förbannad! :-(


Köpte en Wema bränslegivare och försökte koppla om instrumentet till rätt ohmtal, upptäckte då att Wemas givare är från 0-180 ohm men instrumentet har bara inställning 180-0 ohm. Europa standard. För dem som har rätt givare kan jag meddela att de två nedre brytarna (nr 3&4) i instrumentet skall vara åt samma håll. Nu får jag välja mellan att köpa ny givare eller nytt Wema instrument. Shit!

Robert

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit hjälp av en del länkar här på forumet vid montering av en fast tank samt givare till loggen i min Bella 510 R med en 90 hk tvåtakts Yamaha. Flera har som jag haft problem med att Yamaha tar hutlöst betalt för sina givare (närmare 3000 kr...) samt att det är svårt att få tag på information om hur man anpasar Yamahas digitala logg till en givare av annat märke.

 

Efter att ha läst flera länkar här i forumet samt hänvisningar från Yamaha till båtverkstäder som hänvisade tillbaka till Yamaha fick jag tag på en kille (långt ner i källaren på huvudkontoret) som gav mig lite mer information om hur ohm-talet skall ändras på Yamahas digitala logg för att den skall fungera.

 

På baksidan av loggen (bakom en gummipackning) finns 4 st numrerade omställare varav 3 och 4 är till bränslemätaren.

Grundinställningen är 0-0, dvs bägge omställarna uppåt:

 

0-0 5 - 105 OHM (USA)

0-1 30 - 240 OHM (USA)

1-1 0 - 180 OHM (Europa)

 

Jag köpte WEMAs givare S3 Europeisk modell (vilket innebär 0-180 Ohm) för 500 kronor, kopplade givarens svarta kabel till Yamaha loggens vita kabel och givarens blåa kabel till jord och se - det fungerar alldeles utmärkt!2.gif\

 

Totalt har min fasta tank på 50 liter i rostfritt inklusive digital givare kostat mig omkring 3000 kronor - när jag började leta tank fick jag ett pris från försäljaren av min båt på 7500 för samma storlek med en analog mätare direkt på tanken vilket innebar att jag inklusive digital givare skulle upp med omkring 10 000 kr för hela paketet för Yamaha och Bellas original delar.

 

Tack för den hjälp jag fått via forumet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha 115hk och oxå problem med tankmätaren, försökte läsa mej till vilka kablar i instrumentet som styr tankmätaren men den delen verkar saknas i min instruktionsbok. På den sida där man tycker man skulle få någon hint står det nåt i stil med instrumentet ansluts inte som en konventionell tankmätare, se kapitel Kabeldragning?! Det råkar inte vara så att nån sitter och trycker på en instruktionsbok innehållande ett kapitel om kabeldragning, det finns nämligen inte i den jag har, kan det vara en separat del???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt faktiskt, läs ovan: kopplade givarens svarta kabel till Yamaha loggens vita kabel och givarens blåa kabel till jord Vips! Så funkar det.

Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Väcker liv i tråden, då jag inte fått napp på min egen.

 

Ang Yamahas logg av tidigare nämnd modell.

Går det justera fart och trippmätaren så den visar knop och dist istället för miles som min gör?

Och hur går det i så fall till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Har du fått något napp när det gäller från miles till knop,jag har samma problem.

                                                                  MVH Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ställer man in switcharna på Yamahas äldre digitala instrument i 6Y5 och 6Y7 serien vad gäller bränslegivare och fart enhet.

post-26269-1394236695,578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...