Jonta 0 Postad 30 Augusti , 2005 Hejsan! Jag har en sån fundering att om det finns folk här på forumet som har erfarenheter av Wickström maskiner. Har för mig att en stor del av produktionen gick på export till Sverige. Saken är den att jag står i beråd att köpa en snipa/utfärdsbåt med en Wickström W3 motor, och undrar ifall nån har nått att säga om dessa maskiner? [KUR]en W2:a på bild dock[/KUR] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst P Postad 30 Augusti , 2005 Hej, jag har en kompis med en 3cyl Wikström motor. Tror det är 17Hk vid 1700rpm. Det som har krånglat är kylningen och förgasaren. Det sitter en separat termostat till varje cylinder och dessa brukar tappa orken. De är av en typ som inte är lätt att få tag i ( gasfyllda ). Det går att ta bort dessa men det kräver strypbrickor då 2ans och treans cyl annars går varma. ( för mycket vatten går genom första ). Fögasaren är nog inget problem. Jag tror att dessa Finska motorer är riktigt omtyckta trotjänare annars. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 30 Augusti , 2005 Tack för det tipset! Hittade en svenskspråkig manual till Wickström W1, W2 och W3 maskinerna. Här är den ifall nån behöver: http://www.sci.fi/~oh2bio/wiki/wiki.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 6 September , 2005 Det blev en W2:a istället, och mycket riktigt så är det nåt galet med kylsystemet. Men det är dock mer än endast kylningen till ettans cylinder som är galet. Det är som om det skulle mata kallvatten in i returröret, i alla fall är det mitt huvud kommer fram till. det kan inte vara riktigt rätt... Så nu är jag tacksam för alla bilder ni kan hitta på W2 där vatten rören är synliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser