Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
this001

Snipa

Rekommendera Poster

Hej

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har fått ett erbjudande att köpa en Snipa 21 fot. Med en Volvo Penta diesel. Den marchar 5,5 knop.

För mig känns det som det ä lite för långsamt. Nu undrar jag om det går att byta motor alt. trimma motorn så den går snabbare. Fungerar det för båten? Jag vet inte vad det är för tillverkare av snipan men den är av plast.

mvh Tudor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Dan skriver, 5,5 knop är marchfarten ungefär för ett 21 fot långt snipaskrov.

Vill du åka snabbare får du köpa en annan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähhh man ska inte ha nån brådska på sjön....tänk vad mycke du hinner se och på allt klirr du sparar på att åka snipa.....slå till bara 26.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare, Hastighet/effekt är ej proportionella för snipor. Båten kommer bara att gå oroligt i sjön om du försöker hetsa upp den. Njut av tiden på havet istället, har sällan haft någon tid att passa till sjöss...

Var dock nog att kolla skicket på motorn, det kan bli en otrevlig överaskning om det är ett problembarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter flander

Hej Tudor.

Då snpian är en deplacementbåt är 5,5 knop mycket nära båtens teoretiska fart. Starkare motor eller trimning kunde ge dig max 0,75 knop mera fart och mycket obehaglig gång med fören pekande rakt upp i skyn. Det blir förstås något helt annat ifall du monterar bärplan i båtens akter och gör den till en halvplanande båt. Men då är den inte mer en snipa...

Hälsningar Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ilkka Salokannel

Snipa=långsamt. Njut !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...