Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Gäst Thomas H

Köpråd styrpulpet

Rekommendera Poster

Gäst Thomas H

Hej,

Jag har börjat leta efter en låmplig styrpulpet för familjen (2 vuxna, 2 små barn hund).

Budget ca. 35000 vill ha något som rymmer familjen plus kanske

någon till för kortare badutflykter. 

Inte så stora krav på fart/utseende, men jag vill ha en sjövärdig och säker båt.

Jag undrar nu vad jag ska leta efter för båtmodeller? Alla tips mottages tacksamt.

Själv har jag kommit fram till att en Buster R, Vator 15R eller Crescent 500

kanske skulle kunna göra jobbet. Är det några andra båtmodeller ni kan rekommendera?

Tack på förhand

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har själv en äldre Ryds 495GT, finns sådana i din prisgrupp.

Den går kanon i sjön och är mycket praktisk. Om den är snygg eller inte är upp till betraktaren men mycket båt för lite pengar är det helt klart. 

Gå in i min sjöbod och kolla om du vill.

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att det blir alltid kallt att sitta oskyddat ( om det inte är 30 varm) så fundera på en båt men vindskydd /ruta,fördäck,kapell m.m 

Barn som fryser kan bli lite griniga (hysteriska) haha

Så för deras och resten av familjen  se till att det inte blåser på dom .....

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Du ser så har jag en Höga Rodd. (3 barn men ingen hund...)

Höga fribord, lätt och stabil att kliva ur och i samt rejäl i största allmänhet.

Den jag har heter 430 Sport vilket innebär att man har satt en styrpulpet på en riktigt bra rodd båt ungefär (lite elakt kanske).

Den är inte 100% stabil i högre farter men om man håller sig till rekommenderad motorstyrka (Max 15Hk) så är det inga problem. (Jag har 20 Hk).

Rejäla handtag för barnen att hålla sig i.

Höga Rodd har dessutom två stycken flytelement som innebär att om Du välter båten eller får extremt mycket vatten (dvs, en normal svensk helg mitt i sommaren) så flyter den i alla fall.

Detta tyckte jag var viktigt, flytväst på oss och flyt tank på båten, då klarar vi oss.

Jag har provat att gå i båten när det står vatten nästan upp till sitt-toften och det funkade !

Nackdelen är dels dock att det inte finns någon vindruta eller skydd som tidigare påpekats i denna tråd så om barnen inte är fiske/båt älskare så kanske det är lättare med en liten hardtop. 

Dels är det inte helt lätt att skruva ditt tillbehör till motorn. Finns inget färdigt hål för bensinslang osv men det fixar man lätt med en rundfil. 

I övigt så är båten ganska lätt, 130 kg så det är inga problem för två vuxna att dra upp den på land.

Jag hamnade på cirka 25 000 med begagnad motor med nya kablar, nytt klassat lås samt massa småplock för att få allt och fungera i största allmänhet.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! 

Måsste bara säga att du har en mycket fin båt ser väldigt stabil och bra ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar,

den är bra mycket fräshare nu än när vi hämtade den på sensommaren förra året..

Den hade stått utan kapell under en björk i 2år och var full med ruttna löv och i princip svart inuti.. 

Eftersom den inte var skadad på något sätt så var det bara att slå till och börja polera.

Kolla bilden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...