Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Linkan

Topplock och förgasare VP 431 instruktioner?

Rekommendera Poster

En av mina Volvo Penta 431:or (Cheva V6:a 4.3 l, 1993) har ett problem. Den orkar bara upp till 3500 rpm sedan börjar den bluddra och ge ifrån sig förgasarsmällar då och då.

 

Jag har komp.mätt utan anmärkning samt bytt bränslefilter. Tändstiften verkar ok. Har någon förslag på vad som återstår att göra? 

 

Har eller vet någon vart man får tag på instruktioner eller hur man ställer in en Rochester 4-portsförgasare samt i vilken ordning bultarna på topplocket ska dras (Om man ska prova att efterdra toppen)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att byta tändspole.....hade liknande problem som löstes med detta.

 

 Jag tror du skall avstå från att efterdra toppen....toppar drar man en gång sen låter man det vara, annars blir det mer problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har rätt förtändning, alltså kolla med en stroblampa att tändningen ändrar sig från 8° vid 750 rpm till max förtändning 16° vid 2500 rpm.

 

Är det rätt så skulle jag nog kolla över förgasaren, kolla först slangen till vacuumbromsen på förgasaren.

 

Jag har VP rephandbok för den motorn/knasaren, kan scanna in förg avsnittet om du vill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis det vore kanonbra.

 

Hade tänkte testaköra ikväll mendet blåster för mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ändrat något på din motor behöver du inte jystera varken förgasare eller tändning sedan dessa normalt inte ändras under resans gång.

 

Att det smäller tyder på att motorn får för lite bensin.

Kör en fullgasrepa tills det börjar smälla, stoppa motorn och ta ut ett tändstift och du skall se att  det är vitt = går för magert.

 

Rochesterförgasarna har huvudmunstyckena längst ner i flottörhuset och vacumnålarna går genom dessa och det är lätt att det kommer skit i dom.

 

En vanlig orsak till skit i förgasarna är att man inte tömt flottörhuset på vatten innan vintern och det bildas aluminiumoxid som täpper till.

 

En annan vanlig orsak är att den usla 95oktaniga bensinen ger vita avlagringar på nålarna och munstyckena (ser ut som kalk).

Rengör dessa till de är blanka och fina, det räcker med någon my med skit för att störa flödet för bensinen.

 

Kolla samtidigt att det inte sitter skit i accpumpskanalerna (har ju inget med ditt problem att göra men kollas ändå då förgasaren är i delar).

 

Lycka till.

www.smuggler.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ricky,

 

Det du säger är att jag troligen behöver plocka ur förgasaren och se över den eller är det något som går att åtgärda enkelt på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du göra den ren är det att rekommendera att plocka bort den och ha tryckluft att blåsa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack all för era tips.

 

Har just varit ute och provkört och nu går båda motorerna felfritt. Vad har jag då gjort? Vet egentligen inte, men det kan vara så att det fanns vatten kvar i förgasaren efter att jag bytt bränslefilter sedan har jag sett över tändstiften, som ser bra ut men där gapet ev var för stort har ställt in dem på 0,9 nu.

 

Förhoppningsvis kommer de nu att fortsätta gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kul att det lirar.

Rochesterförgasarna är som sagt känsliga för skit och avlagringar.

Väljer du att köra på 98oktan så blir det mindre avlagringar men vatten kan du få med i all bensin, det vanligaste är att man faktiskt får det från macken då man tankar.

Har du då inte ett filter med glaskopp som du kollar regelbundet är det risk att det kommer till förgasaren, det första som sker då du ska starta är att du pumpar ett par gånger på gasen och all skiten fastnar i accpumpen.

Detta sliter på pumppackningen och sedan kanalerna är relativt grova och det trånga munstycket sitter längst ut mot halsringen så täpps kanalen till och du får en motor som suckar till då du ger gas.

 

Kör INTE med k-sprit i tanken, då drar soppan allt vatten med sig genom vattenavskiljaren i filtret utan ta för vana att kolla filter kontinuerligt, det är heller inte fel att plocka av locket och göra rent förgasaren på hösten för att slippa korrosion.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...