Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
norton

GPS Problem!

Rekommendera Poster

GPS-Problem!

Har en GPS av märket Haicom HI-204E USB som fungerar mycket bra, men har stött på ett problem tillsammans med VHF-radio.

När jag sänder med VHF:en stör det ut GPS tappar kontakten med sateliter och förlorar positionen under navigationen, måste då dra ur GPS sladden och sätta in den igen samt stänga ner nav programmet då får jag kontakt igen. Har även tappat kontakten med sateliterna utan att sänt med VHF:en men VHF:en står på. Någon som har några tipps som kan hjälpa mig, har provat att flytta antennen längre från VHF-antennen men ingen skillnad Hoppas någon kan ge mig råd och tipps om att lösa problemet! Mvh Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har märkt liknande problem med olika gps'er och speciellt kortare vhf-antenner. När du flyttar gps-antennen bör den flyttas ett par meter. Eller varför inte lägga din gps-puck under däcket. Epoxi och gelcoat brukar inte försämra mottagningen nämnvärt. Du kan också pröva att flytta gpsantennen i höjdled. Det brukar snabbt ge goda resultat. Om du absolut vill ha gps och vhf-antenn bredvid varandra så finns det förlängningsrör för att höja upp vhf-antennen.

I ditt navigationsprogram (vilket det nu är?) så kan du begära omstart av gps:en. Det brukar räcka för att få igång mottagningen igen.  

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Problemet kan snarare vara den att VHF signalen från antennen inducerar en störspänning till GPS-n tilledning till datorn.

Prova att sätta in ferriter eller ferrittoroider på GPS-n ledning till dator.

Både på spänningsledningen och själva signalledninge.

Dom där ferriterna finns att köpa på elektronikfirmor.

Det är av typen snapp on ferriter, som mann kan klämma på ledningen.

Det finns olika storlekar beroende på tjockleken av ledningen.

Se bild !

post-7154-1394234465,4455_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till alla bra tipps jag ska verkligen prova dom!

Jag fick i dag info. från återförsäljaren att kabeln till GPS:en Haicom HI-204E USB inte är avskärmande/avstörda, undrar nu om det går att åtgärda på något sätt?

Har provat att placera GPS:en långt i från VHF-antenn men det hjälper inte, så fort jag sänder börjar satelit staplarna minska i programmet och när jag slutar med sändningen så ökar dom igen.

Mvh

Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...