Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Peppe1

V6 (Mercruiser 4.3) dubbelmontage > Kavetering??

Rekommendera Poster

Båtkompisar!

 

Mitt BB drev (Alpha one) skar i våras, firman som fixade ett nytt hade ett normalroterande inne (det som skar var counterroterande) och sade att det inte spelade någon roll > ny prop (21)   justering i gasreglaget.

 

Jag har efter det bara fått  BB upp i ca 3600 rpm medands SB varvar upp i 5500 och trott att maskinen har tappat komp. Testade en 19 prop på BB i helgen och vips varvade den upp i 5200, medans plötsligt SB nu sackat lite (4400).

 

Det verkar på det hela, vara helt fel att att ha  2 drev med samma rotation (vatten/luft mm). 

 

Vad säger ni experter?? (måste nog reparera det gamla och sälja det nya med 21 stålprop som endast gått 10 tim :(  )

 

 

MBH/Peppe

post-10000-1394234464,3064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du fått rätt utväxling på det nya drevet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde tillägga att det nog skiljer lite på utväxlingen på ditt gamla och ditt nya drev beroende på hur gamla drev du har. (står nog 1:84 på ditt gamla och ska då stå 1:81 på det nya)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma utväxling på båda dreven (uppmätta). Kan var som du sade 1.84 på ena, det nya är definitivt 1.81.

 

Men eftersom dom påverkar varandra så mycket verkar ju rotationen vara väsentlig, dvs det får inte vara samma rotation.

 

/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt , men har du samma storlek på propparna ?!

21'' låter stort  själv har jag 17'' på en Merc 5.7 för att den inte ska behöva jobba för tungt  26knop på 3400varv .

Har en extra propp på 19'' och testade ,  det blir så där halvtrögt .......

 

 

(Du ser ju vad jag har för båt)

post-11345-1394234464,9674_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av dom stora fördelarna med duoprop är just att du har motroterande propellrar....samma fördel kan du skapa dig när du har två motorer om du har motroterande drev....du slipper hjuleffekten dvs proppens siddrift kompenseras bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda propparna är 21. Båten är en Sea Ray 290  Sundancer ca 4.5 ton.

I Mercurys prop selector rekomenderar den 21. Problemet tror jag, är att jag inte motroterar BB drevet (som det var innan), och därmed kommer SB drevet att ta in luft och därmed går i högt varv och fladdrar lite upp/ner. 

 

/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt att rotationsrikningen ska göra skillnad på en relativt stor båt.

 

Bränsle förbrukningen ökar möjligtvis något eftersom du måste kompensera sidodraget med styrning eller trimanod. 

 

En fråga bara: Är det samma stigning på propellrarna. Det är ju inte bara diametern som kan skilja.

 

Jag kan inte säga vilka propellrar det ska vara på dina drev men runt 14x21 låter rimligt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BB prop 13 3/4 21

SB prop 48-16318-21

 

Det skall vara exakt samma proppar.

 

Som jag sade; med båda 21 går BB så tungt (utan SB > högst 3000 varv, men varvar jag upp SB komm BB upp till 3800). När jag bytte till 19 på BB var förhållanden lite omvända. BB varvar upp men SB varvar inte helt upp, och är inte stabil (rör sig lite upp ner ca 300 varv).

 

Min slutsats är att BB tar hela greppet medans SB varvar upp nästan i luft för att

dom roterar åt samma håll. Eftersom jag aldrig hann få upp båten i planing med det gamla drevet (den skar just då, och den historien är rätt intressant!!).

 

 

/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard

Hej jag har två omc drev som roterar samma riktning.

Det har aldrig varit några såna problem som du beskriver,skulle nog tro att du har olika utväxling på dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett intressant tankeproblem detta.

Något som borde hjälpa till med utredningen är följande.

 

Kör BB fullt och SB avstängd. Notera fart och varvtal.

Kör SB fullt och BB avstängd. Notera fart och varvtal.

 

Om du får samma värden på båda motorerna så är jag böjd att tro på din teori om rotationsriktning.

 

Förresten vad är max tillåtet varvtal på dina maskiner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer ni alla att skratta ihäl er!

 

SB varvmätare är defekt och visar ibland korrekt men mesta dels 500-1000 varv för mycket. Jag har varit fokuserad hela tiden på att hålla varven lika (inte så kul att köra 5500 varv på ena). 

 

Nu kör jag på och då varvar BB 4200 och SB (felaktiga) 5500 vid full gas.

 

Troligen bör jag köpa 19 så varvet går upp till 4600 (hat ju idag 21)

 

Tack för era inlägg!  20.gif

 

/Peppe

 

 

 

21.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...