rillez 1 Postad 28 Augusti , 2005 hej jag undrar hur stor motor man ha på en flipper 585. har 90 hk nu men det är snart dax att byta mot antingen en fyrtakt eller en efi maskin.tacksam för svar från nån som har erfarenhet av detta.hälz rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 28 Augusti , 2005 Står på den blåa skylten vad den är typad för ......!!!!!! Eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 28 Augusti , 2005 225 hp ..minst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 29 Augusti , 2005 nog är jag vaken alltid. har sett dom med 135 hk på akterspegeln så nog måste dom tåla lite mer än dom 85 hk den är typad för.båten används i en stor insjö i jämtland alltså inte havet. men tro mig det går faktiskt att åka båt här också. hälz rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gorhan 0 Postad 5 Januari , 2006 Hej. Kan det vara så att båten som du sett, med 135 hkr motor på, är den jag har nu? Den har nog bott uppöver, åt ditt håll, tidigare. Det är i alla fall inga problem att ha en så stor motor på, trots att den är ganska tung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 6 Januari , 2006 tack för svaret har nog bestämt mig för antingen en 115 140 efi maskin.fyrtakt tror jag att jag står över pga dyrare service kostnader.har räknat ut att jag måste åka otroligt mycket båt innan det börjar att löna sig att köpa en fyrtaktare.är igentligen inte ute efter nån jättehög toppfart utan vill ha en hyfsad marschfart med lite lägre varv mvh rillez jämtland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master770 1 Postad 7 Januari , 2006 Tjenixen! Skulle nog rekomendera en investering i en hydralstyrning, om du har kvar den gamla originalteleflexen, som klarar lite större påfrestningar och gör båten mer lättmanövrerad i dina nya högre farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 14 Januari , 2006 jeppz det blir en hydralstyrning oxå har jag bestämt mig för mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 15 Februari , 2006 Hej gorhan. Ursäkta att jag bryter in lite.Jag köpte en flipper 580 nu i vintras, och togg hem den på bil med kran. Jag ser att du har din på trailer, har man rätt längd osv på trailer, går det att ta dom på vilken trailer som helst då ? med tanke på trimaran skrovet.Har du någon erfarenhet av det ?. mvh peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 16 Februari , 2006 Tack nora 16.Det låter bra. Jag tänkte lite på bredden, jag har ca 2,3 m att den får plats i bredd, den tar plats nertill tack vare skrovet.Jag vet inte vad det kan vara för mått på trailern i bredd, om den får plats mellan eller ovan hjulen på trailer mvh peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 16 Februari , 2006 hej peter på min trailer så står båten ovanför hjulen.tror inte det finns nån trailer där den får plats imellan.tror att trailern blir alldeles för bred i så fall. mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 16 Februari , 2006 Tack. Det var det jag mistänkte.Då vet jag vad jag ska kolla efter, när det är dags för sjösättning, eller om jag får tag på en billig 30 trailer.Den på bilden se väl för klen ut, har stått en shetland 530 på den. mvh Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 16 Februari , 2006 Bilden kom inte med provar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 16 Februari , 2006 Det gick inte, fel format kanske.testar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 16 Februari , 2006 kolla bara vad du får lasta på trailern . flipper väger väl ca 750-800kg med motor o utrustning kolla bara så att trailern klarar det så blir det nog inga problem mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 16 Februari , 2006 Tack. Jag såg att macken här hemma hade en stor trailer med två vaggor, det borde funka. mvh peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 16 Februari , 2006 Hej Peter !! Om Du tar kranbilen Du lånade och släpper ner båten på vilken trailer som helst så passar det nog. Kan ju använda lite vaselin annars. Mvh Brorsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 16 Februari , 2006 Du om någon vet vad man ska ha vaselin till. Men här kanske det inte behövs. mvh peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 18 Februari , 2006 hej mina vänner ska bara tala om att det blev en suzuki140 fyrtaktare sprillans ny. så nu är jag glad o lite fattigare.återkommer efter sjösättning med kommentarer hur ekipaget beter sig.mvh rillezzzzzzzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 18 Februari , 2006 Grattis. Nu är jag avis. mvh Peter.ps glöm ej flytväst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gorhan 0 Postad 18 Februari , 2006 Hej Peter. Förlåt att jag är sen att svara, som tur är så är vi fler innom båtvärlden som hjälps åt, och jag hoppas att det finns fler som har en Flipper 580 och som kan tänka sig att komma med i Maringuiden, med bl.a. bilder på sina båtar. Ju fler vi är desto mer kan vi hjälpa och tipsa varandra. Nu till din fråga, jag tror nog att det går bra med nästan vilken trailer som hellst, det som avgör är stödhjulen som är på sidan om båten, att dom går att justera så dom hamnar rätt. Jag funderar på att bygga en ny trailer (då jag inte behöver en 80 km/h trailer), med två rader av stora hjul som hamnar i tunnlarna, vilket skulle förenkla upptagningen, då det kan vara svårt att styra in båten rakt på trailern, speciellt om det blåser, och stabiliteten i sidled när man kör efter vägen. Jag lägger in några fler bilder på min sida. MVH // Hasse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 18 Februari , 2006 Tack Hasse. Bra bild (trailer båt)man ser hur det ska vara.Jag funderar också på en 30 trailer som man kan modifiera som man vill, jag har ca 3 km till rampen. Jag letar info om flipper 580, kommer jag över nogot värde fullt så lägger jag ut det i sjöboden(båt tidningar 70 talet).åter kommer med flipper bilder i vår. mvh Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gorhan 0 Postad 18 Februari , 2006 Hej, grattis och lycka till Rillez, med den nya motorn. Jag tänkte svara på detta inlägg och lämna lite tips till dig vid monteringen av den nya motorn, men jag lade in detta som ett nytt inlägg i MotorbåtSnack. Gå gärna in och läs detta, kanske detta med vinkeln kan vara intressant för din del också, om du inte redan har kollat upp detta. Inlägget heter: Montering av motor (med powertrim) på båten. MVH // Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 18 Februari , 2006 hej allihoppa lägger in en kommentar o några bilder efter sjösättning längre fram i vår.måste villigt erkänna att ska bli grovt skojigt att få prova ekipaget.fridenz rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser