Gäst Peter Postad 28 Augusti , 2005 Hej! Är det nån som kan svara på hur länge en V8 i marint bruk håller? Jag är ute efter en båt från -90, som har en lika gammal motor (Mercruiser 5.0). Den är INTE sötvattenkyld....vågar man köpa en sån? En motor som har gått 15 år, är det nåt kvar av den över huvudtaget... Tacksam om nån kan svara på detta. Hälsn Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 28 Augusti , 2005 Var har den gått? Var skall den gå? Jag tror att om du skall köra den i salt vatten, så får du räkna med att byta motor snart. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 28 Augusti , 2005 Du kan ju alltid göra om den till sötvattenkyld om du ska ha den i havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 28 Augusti , 2005 Jag ska köra själv med den i mälaren....så det är jag inte orolig över. Det som oroar mig är hur motorn ser ut inuti just nu...den kanske är helt sönderrostad. Är det någon som har nåt bra knep för att kolla Hur motorn mår utan att plocka isär den? Alla som kan motorer brukar ju alltid ha en massa knep om hur man kollar konditionen på saker å ting. Ser tacksamt fram emot alla tips & svar! Hälsn Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 Augusti , 2005 Rost på utsidan av limpor o skarvar brukar betyda kassa limpor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 29 Augusti , 2005 Vad kostar det att byta en sån här motor?? Äre nån som vet..?? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 29 Augusti , 2005 Själva blocken håller nog. Slitdelar behöver bytas kontinuerligt. Limpor och knän kan se fräscha ut på utsidan och vara sönderrostade inuti. Även om du ska ha båten i insjö slits den mer pga lägre arbetstemperatur än en sötvattenskyld motor. Länken nedan har bra priser. Annars är det nog Blocket och olika grad av renoverat som gäller. http://www.usaonline.se/___hem~8.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 29 Augusti , 2005 Hej! Om man har haft sötvattenkylning på motorn från ny....kan man ränka med att den är sjysst inuti då eller är det andra saker som rostar/gnager på motorn istället? Vad gör man som amatör...ja menar jag kan ju bli hur blåst som helst om säljaren är bra på att prata.... Man tror ju att alla människor är så snälla hela tiden. Men det finns ju alltid nåt man mörkar när man ska sälja nåt. Vad tar en mekaniker om man ber han följa med och provköra/kolla motorn å allt vad dom gör....Är det nån som har erfarenheter av sånt? Båt-modellen som jag tittar på är en Bayliner 2651 (som så många andra). Jag har just hittat den modellen och nu har det kommit ut många till försäljning. Den enda nackdelen med begagnad-försäljning är att folk begär ju såna fantasipriser. På just denna modell så ligger priser mellan 179000-255000:- Och ändå så är den för 179000 i bra skick enl säljaren. Jag har tittat på 4st och dom ser bedrövliga ut...vanskött in i minsta detalj....finns det nån som vet vad marknadsvärdet på dessa båtar ligger?? Det sitter en mercruiser ett alfa-drev i den...det ska man ha har jag hört och man ska akta sig för OMC och Cobra-drev....eller har jag hört fel... Berätta gärna lite ni som kan...information och tips kan man inte få för mycket av. Hälsn //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 29 Augusti , 2005 Bra info om Cobradreven finns här: http://www.hastings.org/~stuart/cobra/index.html Angående den ursprungliga frågan så är väl ett svar att den kan vara allt från helt slut till ganska ok. Har den gått i sötvatten kan den vara det senare, har den bara gått i saltvatten troligen det första. Har själv en 2455 från -89 som gjort sin första säsong i saltvatten (om det är det vi har i Stockholms skärgård, Västkustare brukar ha synpunkter på det..=). Ska skruvar isär lite prylar den här vintern för att se skicket.... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Augusti , 2005 Om vi bortser från rostslitage så är det så att en båtmotor jobbar extermt hårt (den går på fullt effekt urtag, ju tyngre båt och svagare motor desto mer slitage) Ventiler lager cylindrar kolvar tar stryk med antalet gångtimmar. En bilmotor kan nog knalla på över 30000 mil i dagens läge utan några större problem, men där är det inte frågan om dom konternuerliga effekt urtag som båtmotorn utsätts för. Översatt i timmar så blir det 3000 timmar på bil motorn, Det klarar inte en bensin båtmotor utan renovering, skulle tänka mig ca 1500-2000 timmar om den är välservad och man har tur. Hoppas det hjälper dig lite på traven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Augusti , 2005 Köp den billiga och prov på båtlivet . För det blir inte roligare bara för att du köper dyrt. Billigt inköp = pengar kvar att genovera för !! ( hoppas också att du är lite händig , det spar man kuler på ) Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 29 Augusti , 2005 Ja det är ju inte bara rost som avgör skicket, antalet h på motorn spelar stor roll, men sötvattenskylning är alltid ett plus. Lika viktigt, regelbundet servad och ordentligt konserverad. En 2651 i bra skick 200k . När den kom till Sverige avgör en del på priset (inte bara pga allt runt CE märkning - sök här på forumet om du inte är uppdaterad) utan för att US båt slits på ett helt annats sätt i sydstaterna (året runt säsong, mkt salt och sol) och de flesta importbåtar kommer därifrån pga transportkostnaderna. Mina råd; hitta ngt objekt som Du tycker verkar ok efter din genomgång och anlita en besiktningsman. Titta inte bara på 2651:or (är marginell skillnad i utrymmen inuti jämfört med 2455, Bayliner började räkna in de integrerade badbryggorna i båtlängden from -90) en gammal 2655 är fortfarande störst i klassen, finns också ett antal andra US båtar som är ok, Wellcraft brukar ligga bra i pris. Jocke S-R har en stor poäng, bränn inte hela budgeten på båten, Du kommer behöva renovera saker på en gammal båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 3 September , 2005 Motorn kan hålla hur länge som helst men limpor och knän tar styk. Alfa drevet är väl inte så roligt heller men det koster mindre än 30t att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 4 September , 2005 Intressant tråd! Jag har själv kollat på en del beg båtar med v8. Fått intrycket att bara för att motorn fungerar bra så tas liten hänsyn till hur gammal motorn är. Jag menar en bil som gått 40.000 mil värderas lååågt. Motsvarande för båtar borde vara att priset på en beg båt där motorbyte eller omfattande renovering är nära inpå sätts där efter. En ny smallblock v8 utan drev kostar någonstans mellan 70' och 100' beroende på vad man vill ha beträffande fabrikat, garantier, sötvattenkyl, förgasare/inspr osv. Helrenovering och då menar jag helrenovering, av en gammal motor på firma med garanti är knappast heller billigt. Ett 15 år gammalt Alpha drev skulle jag själv värdera till typ 2000:- (propellern). Det kan gå sönder i morgon eller hålla i fem år till. När det går sönder mitt i sommaren är det inte kul! Var och kollade på en båt med välskött Merc 5,7 från 1995 som gått i sötvatten hela tiden, få gångtimmar ca 40 per år.. Veckan innan jag tittade på båten hade två avgasventiler gett upp = helrenovering. Hur kul hade det varit om jag köpt båten precis innan raset? /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser