Gäst Magnus Postad 27 Augusti , 2005 Funderar på en båt som är 4.20 lång......den va ganska tung...klara inte vända på den själv....va tvungen att vara 2 personer...... Undrar om de blir för klent med en 5hk yamaha motor som jag har......den behöver ju inte gå fort.....men flyttar den på sig tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 28 Augusti , 2005 Magnus. Det knixiga blir att få ut det mesta av båten, Har en Höga Rodd som är 4,30 lång med en 20 Hk, 2 takt på. Vikt 130 kg utan besättning Positiv: 1. Jag tar mig fram tämligen fort, 19 knop med en trim fena på motorn som bromsar lite granna. 2. Kan dra ungarnas ring och andra badleksaker, Negativt: 1. Måste köra på väldigt lågt varv för att fiska, nära på tomgång. 2. Tar gärna inte av motorn förrän på hösten. (För tung för att mixtra med) 3. Behöver ha en 12 eller 20 liters tank för att klara en längre dag med busåkning på sjön. Lite dryg att bära fram och tillbaka. Så det är inte helt lätt att få den perfekta kombinationen. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Postad 28 Augusti , 2005 Ok.....tack för svaren! Det är en öppen småbåt....men eftersom ja helst vill ta med mig motorn efter varje gång jag vart å fiskat..så blir de nog lite för tungt om man ska ha större motor. Va kan de bli bör fart tro då......8-10 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raxz 0 Postad 28 Augusti , 2005 Inga problem med en 5hk om man bara vill ut och puttra lite.. Är inte så bra att uppskatta farter, men kanske 5-7 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 28 Augusti , 2005 Hej Jag har en örnvik på 4.15m, flatbottnad på ca 130kg. Man kan ha upp till 15hkr men jag har bara en 4 hkr på den. Är vi två som är ute med den så går den i ca: 6knop men när jag är själv så använder jag en förlängare till gasen/rorkulten så jag kan sitta i mitten på båten. Den får då en bättre balans och går då i ca: 8knop vilket jag tycker är lagom i detta lilla vattensystem där jag har min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Postad 28 Augusti , 2005 Trissorange...Ok tack.. Då tror ja det duger för mig....ska ju som sagt bara ha den att fiska i en sjö med.. Smart att förlänga och sitta på mitten som du sa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser