Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Secalka

Är det skillnad på gamla och nya hästkrafter?

Rekommendera Poster

Om man nu skall byta till en ny motor med samma effekt, får man då samma effekt som tidigare ut på axeln eller har nya motorer bättre/effektivare hästkrafter ??

(Förutom mindre bränsleåtgång, bättre miljö, mera svårmekade osv)

 

 Med andra ord går båten fotare med en ny motor?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt utan att veta det så skull ejag tro att en nyare motor är lite starkare eftersom den troligen går lite renare och är bättre inställd. Kan oxå vara skillnad med drevning på nyare motorer. Som sagt så tar jag det helt ur luften. Samtidigt som en hk = en hk hur du än vrider och vänder på det. På samma sätt som en Liter vatten är lika mycket nu som för 20 år sedan... :) Någon som vet mycket bättre kan säkert svara på din fråga... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det oxå vara och då är det helt klart en skillnad på HK. Då är nyare motorer mycket starkare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl rätt att en hk är en hk.

Men jag har nog för mig att en bil med 100 hk för 20 år sedan är slöare än en bil med 100 hk idagsläget.

 

(fortfarande ganska ovetenskapilgt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare mät man på motorn och nu mäter man på propaxeln.. tror jag

Farsans gamla 80-tals Merc 50 gav bara 42hk på propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvinner det alltså 15-20 procent innan kraften hamnar i sjön ??4.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de gamla motorerna, nu vet inte jag när man började mäta på axeln liksom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var säkert femton år sen, då man bytte mätstandard. Sen finns ju andra parametrar, såsom vridmoment, och utseendet på effekt/moment/varvtalskurvan, som tveklöst är bättre hos nyare motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon ovetenskaplig fomel om jag då skall ersätta min gamla 20 Hk Mercury med en ny 4-takt för att få ut ungefär samma fart

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog praktiskt omöjligt även om man teoretiskt skulle kunna hitta på något.sätt att beräkna allt.

Viktigaste är nog vad du har för kraftbehov till båten.

Fokusera inte bara på hästkrafter utan även på vridmoment och propellerval.

Vridmomentet är inte kosntant under hela varvtalsområdet och beroende på vad motorn har designats för så ligger de lite olika.

 

Ska de ha båten för fiske, vattenskidåkning eller bara nöjesåkning kan detta se olika ut. Tidigare har de som vill hålla på med vattenskidåkning mm valt 2-taktare för att de har varit mera offensiva att accelerera men har nog förändrats med moderna motorer.

 

Är du begränsad av max 20 hk och vill ha ut max bör du se till ditt behov. Om du skulle behöva mera kraft och inte är begränsad av t.ex vad som är lämpligt för båten skulle du nog välja lite större motor nu när du ändå ska byta.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den blåa skylten som begränsar mig, jag har lite för stor motor redan, så egentligen skulle jag gå ner till 9,9 4-takt för att få samma vikt som en

15 hk  2-takt, ungefär.

 

Men i och med att det då blir en ny motor så kanske det är samma som en 25 år gammal 20 Hk 2 takt.

Det är i första hand fiske och ungarnas badring som är syftet med båten och då är ju inte accelereationen det primära.

 

Problemt är väl att den nya motorn blir väl stulen på 0-tid.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang, hästar.. Förr hade man SAE (Amerikanska)hästar mätta från v-låda i dag är det DIN hästar (Deutshe industri norme)mätta från drivhjul.. men en hästkraft är fortfarande 75kg rakt upp 1m på en sekund mvh:Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En släkting till mej hade en gammal Yamaha 40hk tappade drevet hur man nu kan göra det..  Men hur som hellst så köpte man en ny Yamaha 40hk 2t förgasare.. Med den gamla motorn gjorde båten ca 20 knop på full gas. Nu med den nya gör samma båt ca: 20knop på 2000 varv!!!! (Motorn är dock inte inkörd än)

Å med de så skulle jag nog vilja påstå att det är skillnad mellan nya å gamla motorer! Har hört flera som har varit med om liknande fenomen, så det kan ju ligga nått i var man mäter efekten som det tidigare nämts.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.. Vi hade en 20hk penta -87 och köpte en splitter ny Suzuki 15hk 2-takt för ett par år sedan.. Skillnaden var att pentan varvade mer men den nya motorn är minst lika stark/snabb. Jag har också tidigare hört att de mätte på veven förr och på propelleraxeln nu... Vet dock inte när denna övergång skedde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bortse från att det kanske inte går att meka med en ny motor så verkar alla rörande överens om att en ny motor är lika effektiv som en gammal motor med flera hästkrafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...