josa 1 Postad 26 Augusti , 2005 Har köpt en ny tvåtaktare Yamaha 115 hk V4. Jajaja, miljövännerna hytter sina nävar men när de skillde 40 laxar till motsvarande fyrtaktare så var det svårt att motivera denna extra kostnad..... Nåväl, för att få frid i själen tänkte jag istället då tanka alkylatbensin och hälla i BIO-olja i oljetanken. Priset på alkylatbensinen är ju nu överkomlig endast 50 öre dyrare per liter jfrt med vanlig 95 oktan vid tankning från pump. (Om nu ngn bensin är överkomlig?? Fast det är ju en annan fråga..). Enligt undersökningar utförda av Chalmers släpper en gammal 2T med alkylat ut mindre föroreningar än en 4T!! Eftersom motorn är ny ville jag ju kolla upp vad gäller garantin om nu ngt skulle hända pga alkylaten. I instruktionsboken talas ju bara om vanlig 95 oktan. Efter att ha talat med ett antal återförsäljare och fått svävande svar ringde jag Yamaha direkt i tron att Ja självklart gäller garantin och att Yamaha vill ju framstå som ett företag som framhäver miljöaspekten. Men, svaret blev Njaee, inte testat, kommer nog inte att testas. Vid ett problem som kan härröras till bensinkvaliten kan det bli en tvistefråga. Jaha. Det är inte lätt att försöka vara miljövänlig trots felinvestering i 2T. I det här fallet har ju staten verkligen försökt att påverka konsumenterna genom lägre skatt, genom att lobba bensinleverantörerna att bygga nya pumpar för att få oss vanliga dödliga att tanka denna renade soppa etc etc. Och så gäller inte garantin... Slutsats, åtminstone Yamaha tror inte på denna soppa. Så ett varningens ord kan nog räckas till alla Yamaha 2T ägare att undvika alkylaten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Augusti , 2005 Kör på vanlig 95 oktan blyfri så länge fabriksgarantin gäller (2 år?). Sen kan du gå över till akrylatbensin om du vill. Förresten står det väl i handboken rekommenderat bränsle... Det står inte att man måste använda oblyad bensin, minimum oktan 95 (el liknande) Står väl nåt liknande om oljan också, rekommenderad motor olja Yamalube 2-takt utombordsolja Då skulle du i konsekvensens namn tvingas använda Yamahas 2-takts olja också!!?? Kolla hur det är formulerat i handboken till din motor. Jag skulle lugnt använda biologiskt nedbrytbar 2-takt utombordarolja i alla fall. Yamaha lär väl säga att du skall använda deras 2-taktolja förstås om du frågar dem. Jag körde några år på slutet när jag hade en 2-takt (en Suzuki DT65, 1991) med OKQ8 Marin bio och det funka utmärkt. Kör 4-takt numera. Akrylat fanns inte på pump när jag hade min 2-taktare (fanns bara på dunk=mycket dyr). Så det blev aldrig att jag pröva akrylat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 26 Augusti , 2005 Så är det väl Bossee, men om Yamaha inte kan lämna garanti så beror det ju på att dom inte vet hur akylaten påverkar motorn. Enligt andra forum har ju många kört i flera år med alkylat utan problem. Kommer troligan att köra med alkylat nästa sommar, blir det några problem kommer jag att driva detta mot Yamaha. Tror inte att Yamaha skulle vägra att ta ev reparationer med tanke på den negativa publicitet detta skulle ge. Det som är tråkigt är ju snarast Yamahas attityd..... By the way, det heter alkylatbensin inte akrylatbensin. Akrylat är väl nån sorts färg har jag för mig. Inte för att jag vill märka ord men majoriteten verkar faktiskt skriva och säga fel!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Augusti , 2005 Hej, Ja, det heter som du skrev alkylat. Vad är det för skillnad på alkylat och akrylat? ”Alkylat” är en petroleumprodukt som används som bränsle och ”akrylat” är en plast som bl.a. används i färger. Källa: http://www.okq8.se/okq8_2/drivmedel/pdf/alkylatbensin_3.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser