basegunnar 0 Postad 25 Augusti , 2005 Akterhytt, mittmonterad hytt eller hyttten fram. Vilket är att föredra om man som jag vill han en sportfiskebåt med möjlighet för familjen att åka med ibland. Kring 6 meter och med fartresurser om 25-30 knop är tanken. Hygglig bensinförbrukning är också att föredra. Sneglar på Örnvik 580 Pilout house eller Jeanneu Merry Fisher 635 eller kanske, kanske en Crescent Virgo 23. Alla dessa har hytten fram men finns det bättre alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Augusti , 2005 Hej, Kolla in TG Boats och deras TG-600 FlyingFish Cabin också. http://www.tg-boat.fi/svenska/huvudse.htm Yamarin 5940 är rätt elegant också men har nog kanske lite för litet akterdäck för fiske? Med en Yamaha F115 4-takt får du hyfsade fartresurser. Kan förses med extra ratt och reglage till höger om dörren på akterdäck så man stå ute och köra. http://www.yamarin.com/index.cfm?ChangeSetNow=4 Video: http://www.yamarin.com/static/yamarin_video_swe.htm Finns även den lite större Yamarin 650 men den tillverkas inte längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Augusti , 2005 Och på sjön blir det alltid kallt , och är man tvungen att sitta oskyddat fram så blir bara resan en pina !!! Har man däck bak så kan man få lite lä och då behäver inte alla sitta inne i hytten !! -Tänk på de du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 26 Augusti , 2005 Om du ska fiska i första hand så finns ju möjliheten med en öppen styrulpet med kapellhytt. Ganska skönt att kunna ta ner om solen skulle titta fram. Ex: Buster Magnum eller XL http://www.busterboat.com/se/210_magnum.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TJ Postad 27 Augusti , 2005 Finns det några generella kommentarer kring hur båten går i sjön utifrån placeringen av hytten? Skrov och hyttplacering hänger det ihop? Nya båtar som Örnvik 580 och andra med hytten fram får ett knubbigt utseende som torde ge mer eller mindre plattbottnade och stökiga båtar, synpunkter kring det? Bensinförbrukning, har det med hyttens placering att göra tex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 27 Augusti , 2005 TG är inte att föredra liksom.. De slår Kolla noga och köp nåt med v-botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 28 Augusti , 2005 Tja, Första Grisslan med akterhytt var konstruerad så att man titta in i botten hela tiden när man körde. Inte speciellt bra, alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Augusti , 2005 Generellt sett är väl en placering midskepps att föredra ur balanssynpunkt, förutsatt att skrovet har bra sjöegenskaper förövrigt. Vill du hellre ha med frambyggd hytt finns de här http://www.maskin-marindelar.se/p_bat.asp /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 28 Augusti , 2005 Föredrar hytten föröver, akterdäcket blir skyddat från fartvind och sjö. I den storleksklassen du nämner känner jag tyvärr inget bra exempel, lägger man till ett par fot finns det Wiksund, NB och Bella. Är du villig att pruta på farten finns IW fishing och Kungsjullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen Karlsson Postad 29 Augusti , 2005 Bak eller mittenplacerad hytt med ett vasst skrov skulle jag rekommendera. TG har ett antal modeller i 6 metersklassen eller kanske en Crescent i sin 23 serie, också drygt 6 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baba 1 Postad 30 Augusti , 2005 Vad fasen är ett vasst skrov för nåt? Låter farligt... Personligen skulle jag inte köpa mittkabin om jag skulle ha båten till att fiska... I alla fall inte om jag skulle ha en båt i den storleken (blir väldigt liten yta att stå på. Bättre att ha all öppen yta på samma ställe).Och ska man fiska under gång (trolling eller liknande) kan en aktermonterad hytt knappast vara att föredra... Nä, köp en båt med hytten fram... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landkrabba 0 Postad 30 Augusti , 2005 Det är kanske enklare att lasta i och ur båten med hytten bak? Ligger man långsides vid en brygga kvittar det ju, men ligger man med fören emot brygga/klippa borde det bli enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke P Postad 5 September , 2005 TG gör bra båtar och dom placerar hytten bak/mitten så jag tror på deras konstruktörer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 5 September , 2005 Har haft både hytt fram och bak och tycker bäst om att ha den fram. Passagerarna åker dragfritt om de inte sitter i hytten samt att det är en utmärkt fiskeplatå där bak för all slags fiske. Smälla upp brassestolarna och trolla eller pilka torsk, hur bra som helst! Lastning är inga problem då man kan gå runt hytten på de flesta båtarna, iallafall Örnvik/Quicksilver. Mittmonterad hytt skulle aldrig falla mig in då det är slöseri med ytan på båten, man får två små utrymmen istället för ett stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kajjen Postad 6 September , 2005 Problemet med förhytt är att skrovformen blir för platt. Båten slår och härjar när det går sjö. Satsa på bra skrov och sedan spelar det mindre roll var hytten sitter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 7 September , 2005 Sant Sant. men jag undrade lite över hur stor del av det sammanlagda motståndet...(motsåndet från vattnet, effektförluster i motor, drivlina etc. och allt annat som en båt påverkas av) ...är luftmotstånd. För visst, det ökar fyra ggr vid fördubblad fart men jag undrar ändå om man behöver ta hänsyn till det vid farter under 30knop, eller ca 50km/h. Någon som vet? //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 7 September , 2005 jo... det är klart, det blir ju en hel del även vid lägre farter... Men då tycker jag det är lite underligt med alla dessa båtar som tex Anytec(bild) med en framruta som sluttar framåt.... visst, man slipper störande blänk, men turbulensen kan inte vara nådig... Pininfarina och gänget hade gråtit //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 8 September , 2005 Hade helt klart varit kul att veta... men jag undrar... tror att det är få tillverkare av standradbåtar idag som är såpass avancerade att de kan testa sina modeller i lufttunnlar etc. men kanske i framtiden. Däremot inom racing har aerodynamiken en stor betydelse, fast då handlar det väl mer om att öka båtens stabilitet i högre farter än att få ner bränsleförbrukningen. En kille som ligger långt framme med detta är ocke mannerfelt. hans byggen ska vara bland de bästa i världen... http://www.ocke.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser