Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst kalle

få bort all skit från tång och insikter?

Rekommendera Poster

Gäst kalle

hej plockade upp min plastbåt nu. va massa skit runt om båten med insekter o tång eller vad det nu kan vara. hade bilschampo, men inte gick det bort med detta, finns det nått bra medel? kan man andvända bil polish eller sliter på plasten?

tänkte även på botten ja ha aldrig målat den under till, denna gången fick ja slita 1 tim för att få bort allt. kan man vaxa under till eller bästa är att måla den? vet ni nån bottenfärg som sitter bra vet en del som ha vissa färger som släpper så fort man dra handen på, ska ju vara så men vill hälst ha en som sitter bra så man slipper måla varje år. tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla varje år får väl du oxå göra, som alla vi andra. 

Du skall ha en hård bottenfärg typ Trilux (International) så kanske du klarar dig ett par säsonger i stöten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kalle

ok är det västkustfärg det är den bäst hållbara i sverige eller?

båten går i 25 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra finns på färgaffären.. Men jag vet inte hur mycket den tar liksom..15.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du nämner inte vilken typ av båt du har. (snabb eller slow steamer).

Detta är viktigt vid val av bottenfärg.

Likaså är det intressant var du har båten. (västkust, ostkust eller insjö).

Sök på forumet med sökordet bottenfärg så får du massor av träffar med möjliga och omöjliga lösningar.

Om det är havstulpaner som du har problem med att få bort så finns det olika syrabaserade produkter som fungerar bra men var försiktig och läs instruktionerna innan du börjar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kalle

jag ha en ryds 430 gt. östersjön ha ja båten, men vill ha västkust färg, gärna lack baserad färg som sitter bra, utan att man få handen full med färg när man stryker som många färger gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målar med Cruiser som är en självpolerande färg(dvs om du drar handen över så släpper den......inte handen, utan färgen...) och min båt toppar 30knop....går alldeles utmärkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...