Gäst Björn Holmgren Postad 19 Maj , 2003 Hej! Jag har en Merc 500 från -75 som går OK på låga varv, men så fort man försöker gasa med belastning så dör den. tomgasning i tunna är inget problem, då går det att varva, men när den belastas dör den. Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Sean spökar backen också, samma där faktiskt, vid provning på land inget problem, men när båten låg i vattnet går inte backen i. Justeringssak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse Postad 19 Maj , 2003 Om samtliga cylindrar dör är det sannolikt ett bränsleproblem. Lossa locket på tanken (då kan det inte bli vacuum). Ha någon att pumpa på blåsan då du drar på. Funkar det nu är det antingen bränsleledningen från tanken till bränslepumpen (tar ev. tjuvluft), bränslepumpen eller luftningen av tanken som spökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 19 Maj , 2003 Tackar pumpnisse! Tankavluftningen fungerar och jag har provat att pumpa som du säger. Ingen skillnad. Jag hänger upp mig på att den går att varva obelastad. Bränslepumpsmembran eller skit i förgasarna kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse Postad 19 Maj , 2003 Du verkar inte helt okunnig. Vad gissar du själv bränsle eller tändning och varför ? Har du varvat under belastning på land ? Om inte, hur beter den sig utan belastning i sjön ? Det är en avsevärd skillnad att köra motorn med och utan belastning, bränslekrav och känslighet för tändningsförställning är oerhört mycket större under belastning. Dör alla cylindrar samtidigt ? Gissar att detta är fråga om en 4 cyl med 2 eller möjligen fyra förgasare. Är detta rätt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn igen Postad 19 Maj , 2003 Stämmer, 4 cyl, två förgasare. Har varvat obel. i sjön och i tunna. Jag tror nog på bränsleproblem. Grejen är att jag köpte motorn i höstas, enligt förre ägaren gick den fint (då kanske man kan utesluta tändproblem)....men den har stått oanvänd i en säsong. Det sitter ett filter i varje förgasare, de är hyfsat rena, men det kan kanske vara någon avlagring innanför filtren också, någon skitflaga som sugs upp och täpper till vid rejält sug (belastning). Men du har en point, det verkar definitivt som att den dör på alla fyra cylindrarna, och det enda som de har gemensamt är ju tändning och bränslepump. Så då borde det vara pumpen, kan den bete sig så vid pajat membran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst WHISKYMANNEN Postad 19 Maj , 2003 tjena björn! har själv en 40 merc 77 årsm som hade samma symptom som din för några år sen.Ja bytte membran i pumpen,blåsan,packningar men inget hjälpte så då kolla ja nålfiltret som sitter på motorn o de va helt igen bäckat me skit sen sitter det även ett nålfilter i locket vid flottörhuset o även det var igen bäckat me skit.efter rengöring gick motorn som vanligt,det här var 1998.om du får motorn att gå bra så gör som ja sätt dit ett vanligt söppa filter gjort i papp på slangen innan blåsan som du köper på macken för ca 20 kr,min motor har aldrig krånglat mer efter det,lycka till från 40 merc som går som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse Postad 19 Maj , 2003 Sannolikt (men inte säkert) beckar inte båda förgasarna ihop samtidigt och i vart fall inte lika mycket, (alla fyra cyl dör jusamtidigt). Allt från ihopkopplingspunkten för förgasarna och backåt till soppan i tanken kan misstänkas. Jag antar att du redan gjort rent filtret som sitter före pumpen. Låna en annan tank. Eller ta loss anslutningen till motorn från slangen och pumpa Aletrnativr ta något trubbigt och tryck in backventilen (kulan) i anslutningen på slangen. Detta är kladdigt och det finns risk att du skadar tätningen runt kulan. När du klämmmer skall det komma ordentligt med bränsle som flödar lätt när du klämmer på båsan. Om inte heller detta hjälper, försök att ansluta en slang till ihopkopplingspunkten för förgasarna. Sätt gärna ett filter enl. Wiskeymannens förlag mellan tillfälligt under testet. Om det kommer skit vill man inte ha detta i förgasarna. WHISKYMANNENs förlag om ett pappersfilter är inte alls dumt, men det måste då monteras så att det inte skaver emot något som kan göra hål i filtret. Plasten i dessa bruka i o f s vara ganska stryktålig. Vanligen finns ett finmaskigt nylonfilter inkopplat mellan tankanslutningen och pumpen, men det skadar inte att förbättra detta. Sätt det helst mellan bef. nylonfilter och pump så funkar nylonfiltret som grovfilter. Mer av ett långskott är att tömma förgasarna Det finns avtappningskruvar på flotörhusen) Det bör egentligen göras var höst för att undvika att flottönålarna beckar fast, alt. kan man köra förgasarna tomma och stänga av motorn då första förgasaren blivit tom. Man skulle kunna tänka sig att det finns vatten i flottörhusen, men jag tror inte att detta är problemet i ditt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 19 Maj , 2003 Tack ska ni ha för hjälpen grabbar! Nu drar jag hem och skruvar. Jag återkommer med lägesrapport alternativt annons om Mercury bortskänkes... Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Börje Postad 19 Maj , 2003 Problemet kan vara att förställningen av tändningen inte fungerar som det ska vid belastning, om bränslet inte är problemet. En länkarm ska ställa om tändningen vid högre varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse Postad 19 Maj , 2003 Detta kan vara riktig, men betydligt mer ovanligt än bränslefel. Jag har ingen erfarenhet av fel i förställningen, men inbillar mig att motorn visserligen blir orkeslös, men borde fortsätta att gå. Om det inte kan konstateras något fel på förställningen visuellt, förställningen brukar skötas av en rulle som rullar mot en kamkurva som påverkas av gasen, men kan också vara elektronisk, inbyggd i CDI-enheten, kan man koppla in en tändningsinställningslampa på cylinder 1(cylindern överst eller underst). Tändläget avläses på svänghjulet. Vid tomgång brukar tändläget vara 0 grader eller några grader däromkring. Vid fullgas 10 - 30 grader före övre dödläge(föd). En annan möjlighet är att enegin i gnistan är otillräcklig detta kan vara svårare att konstatera, men leder i många fall till att motorn inte vill starta alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Need4Speed 0 Postad 4 Juli , 2005 Ingen som är sugen på att hjälpa mig? Jag har samma problem med min Suzuki 200. Fick du ordning på din Merc500? Några fler förslag på åtgärder, eller nån som känner till nåt generalfel på min maskin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Åstrand Postad 26 Juli , 2005 Jag har ett liknande problem med en Mercury 200. Jag har kommit fram till att det är just förställningen som är problemet: Ifall jag gasar för hand på förgasaren går motorn bra (iaf obelastad), men när förställningen når ett visst läge så dör motorn. Jag har kontrollerat kablar mm utan att hitta något. Jag funderar nästa på att koppla loss förställningen och låsa den i typ tomgångsläge. Effekten lär bli sämre iofs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cher 0 Postad 27 Juli , 2005 Jag hade exakt likadant problem på min Mercury 60 hp -89. Obelastad gick den ok, både på tomgång och vid pådrag. Belastad däremot gick den på tomgång men så snart man gasade på dog den. Problemet var kortslutning i ett av tändstiften som tydligen varierade lite beroende på gaspådrag. Kanske gav ett högre varvtal en starkare gnista som kortslöt stiftet och den gick på tre cylindrar? Med nya stift går den som den ska igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dana007 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej! Min Mercury 60 hk -1990 går också taskigt när man drar på. Problemet yttrar sig som att den ibland dör vid gaspådrag, men oftast blir det som att motorn släpar på gasen. Drar jag på fullt i gasreglaget så ökar motorn gasen successivt men det sker väldigt långsamt (alltså omöjligt att åka vattenskidor efter båten numera...). Dessutom är det endast ngn cm skillnad i gasreglaget mellan full gas och nästan tomgång. Ngn som vet om även detta kan bero på bränsletillförseln? En annan fråga, vet ngn om det är vanligt att Mercury motorerna kommer igång väldigt sent när man drar på. Det känns som att det alltid varit lite ketchup-effekt över min motor... Mvh Dana007 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser