Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Andy_Tierp

Montera Propp fråga. Enkel... :)

Rekommendera Poster

Tjenare.

Nu är det nära att båten åker i plurret. Monterade propellern igår men eftersom jag aldrig gjort det tidigare så undrar jag lite.

När jag drar åt muttern längst ut blir det någon millimeters mellanrum sedan till sprinten. Dvs det känns som att rätt läge för propellern är längre ut dvs mindre åtdragen. Kan det vara så? 

Sen monterade jag den trebladiga precis som den fyrbladiga hade suttit på min andra motor (Exakt likadan). Med en form av bricka längst in, sedan propellern, sedan en bricka mutter och längst ut sprinten. Hittade i en låda senare något jag tror kan ha tillhört montering av propeller. Såg ut som en glasstrut typ. Verkade som den kunde passa på axeln där nere. Min fråga, det borde väl för fasen vara samma fäste på propellrarna på samma typ av motor. Eller är glasstruten till för att fästa något utanför muttern sedan? 

Ni fattar säkert halvsju av vad jag säger. Förklarar som en kratta men med lite fantasi kanske någon vänlig själ kan förstå hur jag menar... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar struten på muttern ska den nog sitta där...

Hjälp oss lite.....du berättar inte vad det e för motor...

Snygg ubåt förresten...8.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen bild med mig nu, men motorn är en Evinrude 60hk. Har två likadana, en som det satt en fyrbladig propp på och en med en trebladig. Fästet borde väl vara detsamma menar jag. Jag satte på det trebladiga på samma sätt som jag såg att det fyrbladiga satt innan. Gjorde jag fel? Vet du om man ska dra åt hårt eller inte på muttern?

Ubåten är härlig, ska fixa till ett periskop snart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag två 55hkr från 76...  jag har ett litet glapp när jag skruvat fast proppen...den ska inte sitta tight vad jag vet.... Dra åt lagom,lossa muttern så att du får i låssprinten...

Kör med alu prop på ena och propulse på andra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Badbryggan går fint, den ska i snart! Ska lossa lite på muttern så att sprinten sitter mellan flikarna på muttern tror jag, sen ska det bli åka av! Ska åka lite ensam först tror jag utifall den skulle sjunka igen, då låter jag den fan bottna och jag med den! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har länspump, ska försöka koppla reaktor två i Forsmark till den jag har så den hinner pumpa ut vattnet... :) Jag rapporterar hur det går, ska försöka sticka emellan och stoppa i den i helgen. Trots att vi har träningshelg (FAN!) 

Jag rapporterar hur det går, ska även lägga ut det på nätet i lite roligare form...:) Stray tuned boys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla på sprängskiss (Parts List) på växelhuset (gearcase) här:

Länk

Välj årsmodell och sen hk.

Du skrev att du hade en 60 hk, verkar finnas på t ex årsmodell 1970 och 1971. Men 1972 osv verkar det inte finnas 60 hk.

Du kan på bilder av växelhuset/gearcase se vilka brickor som skall sitta före resp efter propellern.

Du skall bara dra til propellermuttern lite lätt så det blir stumt så du kan få in brytpinnen och sen vika ner brytpinnens pinnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt bra sida det där. Ska försöka klura ut hur jag kan spara ned sprängskisserna nu bara... :) Tack för hjälpen. Min Glasstrut finns inte med...:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara dra å släpp på skrivbordet....så får du bilden...kanske

Hmm funkar på min dator hemma....men inte på jobbet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerade! Tack snälla du! Man lär sig något nytt varje dag, jag som jobbar med datorn varje dag 8 timmar om dagen och dessutom jobbar massor med webdesign borde ju kunna det mesta. Men detta visste jag inte, tack för det. Jag letade direkt efter att de spärrat detta i koden, letade igenom deras javascript i sourcekoden utan att hitta något. Ibland kan man inte se skogen för alla träden....:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag har inte kommit på varför det funkar hemma... Kör med xp pro på båda burkarna.....Har jobbets lic hemma med...samma sp....

det som skiljer e bara hårdvaran...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja, brukar inte funka så bra....Sånt gör man bara om CS buggar och man dör...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Jo det har väl hänt att man fått göra det...:)

Jag själv är en gammal CS fantast... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Jag tappade min propeller förra säsongen och när jag monterade tebax den så missade jag en sorts konad bricka längst in mot godset. Brickan gör att proppen kan snurra fritt utan att nöta sönder godset, som tur var upptäckte jag felet direkt och kunde komplettera med den konade brickan....det kan inte vara något sådant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...