Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Ringhede

Etanol = Försäkring gäller ej?

Rekommendera Poster

Har kikat lite på det här med etanol som alternativ till bensin och det verkar ju intressant. Har även läst en del om faror med eldfängdhet mm.

Kikade i min försäkring för andra saker och hittade en text som gäller att man för att försäkringen ska gälla måste använda rätt sorts bränsle.

Min fundering då är, upphör försäkringen att gälla då man inte använder avsett bränsle för vilken motorn från början var avsedd för?

Altså motor som det i papperen står att den är avsed för t.ex 95-98 okatan blyfri bensin och man själv labbar med 70% etanol och sedan har otur att båten brinner upp. Då skulle försäkringsbolaget kunna hävda att man inte använt rätt typ av bränsle.

eller gäller den ändå? 

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lättaste sättet att få ett rakt svar måste vara att ringa ditt försäkringsbolag och höra med dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ett ev muntligt medgivande från försäkringsbolaget är inte mycket att referera till om olyckan skulle vara frame.  Jag skulle begära ett tillägg i försäkringsbrevet  om dom godkänner  etanolinblandning. Mvh gunnaro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig bensin innehåller i dag ca 5% etanol vilket iofs även det avviker från det motorn är designad för, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

Volvo och saab säger här i sverige att deras bilar går att köra på en etanolinblandning upp till 10% men i brasilien så är de godkända för mer då de körs på E22 (22% Etanol) Det är exakt samma bil som säljs i sverige. Varför tar motorn skada i Sverige men inte i Brasilien? Är det luften som är sämre här i sverige kanske? Det säger lite om hur seriösa biltillverkarna är idag. De vill helt enkelt sälja nya bilar. (Fö hörde jag nånstans att det krävs ung 80 fat olja för att producera en ny bil)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klipp från villkor till en båtförsäkring

(jag uppger inte bolag här)

Försäkringen gäller inte<?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office />

för skada

orsakad av snö, frost, is, mögel eller djur,

som endast består i nedsmutsning, missfärgning eller repor i båtens ytskikt,

enbart genom att batterisyra runnit ut,

på enbart motor, backslag eller drev till följd av

–felaktig hantering, skötsel, reparation eller bristande underhåll,

–vatten eller fukt i dessa,

–felaktigt bränsle, bristande smörjning,

–kortslutning, överhettning, materialfel,

–igensatta vattenintag och ledningar

Tredje raden från slutet  -felaktigt bränsle...

Vid brand i motor där felaktigt bränsle använts kan alltså bli problem, som jag tolkar det.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hur är det ordspråket lyder. när snålheten bedrar visheten /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

Att ett byte till etanol skulle kallas snålhet vet jag inte. Jag skulle snarare kalla det ansvarstagande. Speciellt nu när peakoil har eller snart kommer att passera. Jag är övertygad att vi redan har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag syftade närmast på när man använder ett bränsle som man inte kan svara på om det är skadligt för motorn i dess nuvarande utförande utan ombyggnation. Och när då motorn havererar så gäller inga försäkringar längre ändå. Då blir det trots allt billigare att använda 95 blyfri bensin. Annars så kan man göra som jag.SEGLA istället, det är det mest miljövänliga alternativet.;-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de fall man tecknat tilläggsförsäkring (vilket jag har) så gäller den för alla haverier på motor och drev för motorer upp till 10 år gamla.

Byter man sedan bränsle till något annat så bör man nog kolla upp om den fortfarande gäller med annat bränsle.

Nu är det ju inte säkert att risken för motorskader skulle vara större med etanol men om man samtidigt som man bytt bränsle får ett haveri på motor så kan det bli strul.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

Om någon funderar på att konvertera eller bara vill veta lite om fördelar/nackdelar så gå in på etanol.nu Det forumet handlar om etanol och det är bättre att fråga folk som är kunniga än att fråga på forum där man visserligen kan mycket men inte just om etanol. En sak till. Din blinkers på bilen är trasig och du vet om det. På väg till jobbet så krockar du. Säger du till försäkringsbolaget att du visste att blinkersen var trasig? Klart att du inte gör för då får du ingen ersättning. Försäkringsbolagen gör allt för att slippa betala. Nu menar jag inte att man ska köra utan fungerande lampor. Det här var ett exempel. (Och så vet jag inte om du inte får nån ersättning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...