Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Andy_Tierp

Rätt propeller på min båt?

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Jag har en Lynman T17 och en Evinrude 60hk -72. Jag har två olika propellrar till den och ska strax sjösätta efter motorstrul. Mina frågor angående propellrar:

 

 1. Vad är skillnaden med fyra blad respektive tre blad?

 2. Finns det någon bra sida att läsa om propellrar?

3. Vad tycker du att jag ska ta för propeller? tre eller fyra blad till min båt?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Kort svar:

 

1. Tre blad, bra standardpropeller, passar bra i de flesta applikationer.

Fyra blad, ger bättre grepp i vattnet. Bra om du t.ex ska dra vattenskidåkare. Ger oftast lägre toppfart än motsvrande 3-bladare

 

2. På fendern.se finns en bra propellertråd. http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=1278

Där kan du hitta bra info samt ställa frågor till kompetenta individer.

 

3. Beror på vad du ska använda båten till. Fär vattenskidäåkning skulle jag nog välja 4-bladare.

 

Men, propellrar i sig är en vetenskap där bra många fler parametrar måste vägas in för att få ett optimalt ekipage. T.ex diameter, stigning, material, varvtal, önskat primärt behov mm mm

 

Mvh

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack josa för ditt svar. 

Jag fiskar lite mera info när jag ändå håller på. Jag ska inte dra vattenskidor den närmaste tiden. Däremot kanske köra båten med flera passagerare. Min fråga, båten är ju inte så stor. 5,15 m och väger inte så väldans mycket eftersom det är en plastbåt. Min tanke var att eftersom motorn är lite överdimensionerad kanske jag kan dra vattenskidor respektive köra flera passagerare även med tre blad? För att samtidigt behålla en hög maxfart. Eller är det mycket skillnad på dessa?

 

Är det svårt att sätta på en ny propeller, är det något man måste tänka på osv... ?

 

MVH

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!!

 

Det absolut viktigaste att tänka på när man byter propeller är att motorns varvtal hamnar inom fabrikantens rekommenderade varvtalsområde vid fullgas. En för stor propeller gör att motorn får gå i uppförsbacke vilker på sikt är skadligt för motorn, en för liten propeller gör att motorn varvar för mycket vid fullgas vilket också självklart är skadligt....

Nu var det ju en lite äldre motor du hade och har det fungerat tidigare med nämnda propellrar i 33 år så lär det nog gå ett tag till.....

Är ekipaget övermotoriserat som du antyder lär säkert 3-bladarn funka alldeles utmärkt även vid vattenskidåkning

 

21.gif 21.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...