Andy_Tierp 0 Postad 24 Augusti , 2005 Hej på er. Jag har en Lynman T17 och en Evinrude 60hk -72. Jag har två olika propellrar till den och ska strax sjösätta efter motorstrul. Mina frågor angående propellrar: 1. Vad är skillnaden med fyra blad respektive tre blad? 2. Finns det någon bra sida att läsa om propellrar? 3. Vad tycker du att jag ska ta för propeller? tre eller fyra blad till min båt? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 24 Augusti , 2005 Hej!! Kort svar: 1. Tre blad, bra standardpropeller, passar bra i de flesta applikationer. Fyra blad, ger bättre grepp i vattnet. Bra om du t.ex ska dra vattenskidåkare. Ger oftast lägre toppfart än motsvrande 3-bladare 2. På fendern.se finns en bra propellertråd. http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=1278 Där kan du hitta bra info samt ställa frågor till kompetenta individer. 3. Beror på vad du ska använda båten till. Fär vattenskidäåkning skulle jag nog välja 4-bladare. Men, propellrar i sig är en vetenskap där bra många fler parametrar måste vägas in för att få ett optimalt ekipage. T.ex diameter, stigning, material, varvtal, önskat primärt behov mm mm Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andy_Tierp 0 Postad 24 Augusti , 2005 Tack josa för ditt svar. Jag fiskar lite mera info när jag ändå håller på. Jag ska inte dra vattenskidor den närmaste tiden. Däremot kanske köra båten med flera passagerare. Min fråga, båten är ju inte så stor. 5,15 m och väger inte så väldans mycket eftersom det är en plastbåt. Min tanke var att eftersom motorn är lite överdimensionerad kanske jag kan dra vattenskidor respektive köra flera passagerare även med tre blad? För att samtidigt behålla en hög maxfart. Eller är det mycket skillnad på dessa? Är det svårt att sätta på en ny propeller, är det något man måste tänka på osv... ? MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 24 Augusti , 2005 Hej igen!! Det absolut viktigaste att tänka på när man byter propeller är att motorns varvtal hamnar inom fabrikantens rekommenderade varvtalsområde vid fullgas. En för stor propeller gör att motorn får gå i uppförsbacke vilker på sikt är skadligt för motorn, en för liten propeller gör att motorn varvar för mycket vid fullgas vilket också självklart är skadligt.... Nu var det ju en lite äldre motor du hade och har det fungerat tidigare med nämnda propellrar i 33 år så lär det nog gå ett tag till..... Är ekipaget övermotoriserat som du antyder lär säkert 3-bladarn funka alldeles utmärkt även vid vattenskidåkning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser