Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Gäst Per

Köpa Bayliner 1952 Capri

Rekommendera Poster

Gäst Per

Hej! Har funderat på att skaffa en Bayliner 1952 Capri, från 88, vad bör man se upp med? Har sett att de e mycket snack med att man ska akta sig för Bayliner från slutet av 80-talet, men inte vad det är som man ska se upp för. Motor och drev är bytta relativt nyligen, dvs inte OMC längre.. Vad ska man mer se upp med och var bör de ligga i pris? /Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Rätt många kommer säga att det är skit å tunn plast skrov som spricker mm mm listan kan göras lång.......men sanningen hmm haha låt dig inte avskräckas.

Jag själv äger en 1952 89á med OMC drev å inombords v8 på 5liter,köpte båten i våras å den har funkat kanon.

Min bror har haft en 2455á 88á som han var mycke nöjd med så jag kan rekomendera båten om den verkar fin.

 

Priset ligger runt 80 å uppåt beroende på skick....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst B-M
Det är en bra båt. för den pengen man betalar.
Jag har en 1952capri -88 den har jag ägt i 4år.
det som är vanlig är att det läcker in lite vatten kring fönster i bland.
Fönster ramar är inte till för att hänga i som en del tror.
Nåt att tänka på är att sätta på en oljebehållare till drevet så att inte nivåen blir för låg.
ett vanligt fel på omc är att nivån blir för låg i derevet å där av miss ljud från drevet.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bara köp....du hade nog inte behövt vara speciellt rädd för ett Cobra-derv heller, dess dåliga rykte skall mest ha haft med dåliga vajrar att göra.
Ett rätt justerat och välskött Cobra-drev är nog minst lika bra som något annat. Jag har haft en 1952 från 89, enda skälen till att byta denna var att jag ville ha nyare och större båt, det blev en Bayliner det med.
1952an går gott i sjön och ganska snålt. Det som lämnar lite i övrigt att önska är väl passform på en del detaljer. Att båten är någorlunda välskött är ju alltid ett plus, detta gäller ju iofs. alla båtar oavsett fabrikat och ursprungsland. En och annan har synpunkter på klädsel invändigt, jag trivdes alltid med raggarmattan som var halkfri och trevlig att gå på.
Är det bra väder torkar det snabbt om det kommer vatten på mattan.
Däcksluckan och pulpitbeslagen verkar inte vara av superklass, på båten jag hade var det inga problem men det är ju alltid bättre med rostfria beslag och luckram i aluminium eller rf.
Jag fick 90000 för min i våras med Cobra-drev, ny inredning och nytt kapell. Den var definitivt inte svårsåld.
Nu på hösten har jag sett en hel del båtar till bra pris (2052 capri -90), kan du slå till snabbt är det nog ingen dum idé att göra det nu. Det bör gå att hitta nyare båtar till ganska bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite ovasentlig information, men en Capri (med Mercruiser) fran slutet pa 80-talet kostar inte mer an $3000-$4000 har omkring Seattle, speciellt inte under hosten. Vet inte vad transport till Sverige kostar, men har forstatt att CE kravet har trassliat till allting en del (eller forstort nojet...).

 

Bayliner bygger inte de basta batarna kvalitetsmassigt, men de ar relativt billiga och ar du handig, sa gar allt att fixa. Du verkar dessutom ha fatt bra (varmande) tips fran andra Bayliner agare i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det blev en 1952 CC från -88. Det är ett Volvo Penta drev (sx) och motor (3.0GS) från -97 på den, så det verkar fint.

Missade dock när jag kollade på båten att Gelcoaten var helt bort slipad under kölen, ända ner till glasfiberplasten. Ett ganska så stort område. Men det blir att måla på ny under vintern.

Elsystemet var inte heller i något bra skick, så lite pillande blir det i vinter iaf. 

Tack för svaren!

Mvh
Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vell bara tillägga att det er inte us båtar det er fel på, utan den amerikanska mentaliteten: köp, använd,släng!

Båtar byggdes för at hålla en kortare tid sedan köper man bara en ny, likadant med motorer/drev, ingen ide att laga bättre att köpa nytt.Tyvärr funkar denna iden inte så bra i Sverige med våra höga tull o moms satser på grejorna och höga priser.Bara en reflektion 1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BerraS har helt ratt, tyvarr.

 

Det finns undantag och man blir glad nar man hittar dessa fa batar har borta. Folk som VERKLIGEN gillar batandet och ser det mer an ett tidsfordriv, utan ocksa som en hobby.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...