Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Tina

Automatiska trimplan & drevtrim.

Rekommendera Poster

Gäst Tina

Hej!

Funderar på att skaffa automatiskt trimsystem, vill ej ha något gyro som krånglar.

Därför letade jag och hittade ett Autotrim. www.kazi.se

Är det någon som testat detta, det låter bra för mig. Tacksam för svar.

Tina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systemet du funderar på korrigerar bara trimmet i längsled. När man en gång marschar ändras det inte mer. Så vad är vitsen? Min båt har inga problem att komma i plan men jag får konstant jobba med trimplanen i sidled för att hålla båten rakt för mjuk gång.

Har funderat på följande. Klicka här! Är det någon som kör med detta?

Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi satte på Volvos nya QL Boat Trim system i år. Ett icke hydraliskt system utan helt mekaniskt och därmed underhållsfritt. Dock snor den lite ström under gångtid då de änsras. Dom funkade kanon!

Vill du veta mer så hör av dig:

michael.havlind@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju bra, men är tveksam till att ett automatiskt system kan hålla koll på drevtrimmet i förhållande till vågorna.

Jag kör mycket båt med både trimplan och powertrim, har man bara knapparna monterade inom bekvämt avstånd är det inga problem att hålla koll på drev o trimplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevtrimmet kan jag leva utan men trimplanen skulle vara skönt att automatisera. Vist kan man klara sig utan detta, man klarar sig utan en massa saker här i livet men om man tänker så ja varför kör man då inte runt i en 20 års gammal bil?? Jag tycker åtminstonne att det är bekvämt att lampan tänds automatiskt när man öppnar dörren att det finns ABS, VCS, regn sensor etc. Allt handlar om vad som har blivit standard och allmänt accepterad comfort nivå.

I själva verket har jag efter mitt förra inlägg provkört en båt med just ACS, måste säga att jag var mycket imponerad. Det fungerade jättebra..

(är dock inte riktigt säker på om det var dervtrimmet eller trimplanen som höll båten längre i plan när man drog av gasen - måste kolla det innan jag bestämmer mig för modellen!!)

Det är lite som med farthållare och automatväxellåda i bilen - man klarar sig utan men det är skönt att ha... Och har man en gång vant sig vid comforten vill man inte byta ned sig igen.

Men innan jag själv går och köper en ACS vill jag gärna att någon annan som också har provat en hör av sig - det kan ju vara att den passar bättre för vissa båttyper...

Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har nyligen installerat Autotrim (från KAZI) i min Forbina 850. Det styrs endast av motorns varvtal så du slipper gyro. Och du bestämmer själv vid vilka varvtal trimplan respektive drevtrim ska börja röra sig och när de ska vara fullt uttrimmade. Detta kan du när som helst justera med knappar på instrumentpanelen. Det är lätt gjort. Jag har testat lite fram och tillbaka innan jag var nöjd med inställningarna. Systemet fungerar bra och smidigt och man kan köra betydligt mer avslappnat, med jämn och fin gång på båten. Däremot måste du manuellt justera trimplanen när båten lutar sidled. Men det är ju mycket enklare än att hålla reda på alla reglage när man accelerar och saktar ned. Kort sagt – så här långt har jag bara positiva erfarenheter.
MVH Kjell 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Finns också en tilverkare från min hemstad Vasa, Finland som säljer Automatisk trimplansstyrning. Mente Marin heter det. Har dock ingen erfarenhet av dessa. Borde säkert kräva lite kompensation för denna gratisreklam smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har också tittat på Mente Marins lösning och den verkar klockren, men även jag skulle vilja höra erfarenheterna från någon som använder det. Dessutom vore det intressant att höra om installation och kalibrering är besvärligt. En annan undran jag har är om man måste kalibrera om systemet efter att båten varit strömlös, t ex efter vinteruppställning.

Jag har en granne som har installerat systemet, men han har aldrig aktiverat automatiken (han är pryltokig, har för mycket pengar och för lite tidsmiley-cool.gif\).

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Alldeles ny här på Bryggsnack men jag kände mig tvungen att bli medlem då denna frågan intresserar mig mycket. Jag är väldigt nyfiken på om det är någon som provat Mente Marins lösning än? Isåfall snälla rapportera detta här. Är själv grymt sugen på deras lilla apparat om det visar sig fungera bra då jag är trött på allt trim-knappande hela tiden =)

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla deras hemsida,www.mente-marine.com , där finns under reviews artiklar om test och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...