d88-jwn 0 Postad 24 Augusti , 2005 I min gamla Volvo Penta finns det tre filter, ett på bränsleslangen utbytbart med vattenavskiljning, en sil på motorn och sedan ett till utbytbart innan dieseln åker in i pumpen. Hur ofta byter ni filter? hej /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Augusti , 2005 Jag provar om motorn ger full effekt på max varv och går rent, då får den diesel, och filterna är bra. Jag är noga vid tankning att rent bränsle fylls. I vattenavskiljaren syns om skräp eller vatten finns. Brukar byta bränsle filter efter 1000 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 25 Augusti , 2005 Ahh - motorn går nämligen inte upp i fullt varv under belastning så byte av filter kanske är en bra idé.. Ska kolla om det läcker ngnstans oxo. hej /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 25 Augusti , 2005 Ett enkelt pappfilter är inte så dyrt....Jag byter vid vårservicen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Augusti , 2005 om ni glömmer att byta kan det hända såhär :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Augusti , 2005 nä det va nog förra eller förrförra. fick helt stopp ute på valöhuvud.. inte så trevligt :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 25 Augusti , 2005 Huj vilka varierande svar. Dock kanske de inte är så dyra som sagt så det kan ju kanske göra att man ändå byter varje år.. Vad säger ni om att byta båda filtrerna eller bara det första (från tanken räknat) då? hej igen /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 26 Augusti , 2005 Jag brukar byta grovfiltret varje år. Finfiltret får hänga med 2-3år. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 26 Augusti , 2005 Är grovfiltret det första alltså, med vattenavskiljning? (antar det iofs men men när ni nu är tillgängliga för frågor Tack o ses på sjön /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 26 Augusti , 2005 Jo, för övrigt kan jag nämna att när man drar locket på mittenfiltret (det med en lös sil inuti bara) för hårt, då börjar det läcka. Nu när jag har svampat ur 15 liter diesel och tillbringat nästföljande kväll med att tvätta med Ajax under några roliga timmar har jag lärt mig det! hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 27 Augusti , 2005 Det är inget fel att ha med sig några filter i båten utifall att... MVH, Johan http://www.toan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser