Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst jonathan

trimma yamaha 20

Rekommendera Poster

Gäst jonathan

är det nån som vet hur man trimmar en 20 hkr yamaha -97 eller va strypningarna är????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse

Jag har gått i samma tankar och kollat runt lite på webben. Motorerna synes lika med samma cylindervolym, vikt, utväxling och utseende det som brukar skilja är toppvarvet. Om man var moppetrimare som ung ligger det nära till hands att tro att det bara är att dra ur pluggen så har man vips ett antal hästar till. Så enklet förefaller det dock inte att vara. T.ex. verkar Mercury/Mariner ha ägnat tid åt att försvåra likande manövrer. Varför är inte så svårt att förstå då det oftast skiljer ett antal tusen i pris till den starkare varianten. Vad jag funnit är att förgasaren skiljer, sannolikt bara map storlek på hals och huvudmunstycke. Dessutom skiljer reservdelsnumret för motorblocket möjligen är detta bara en fint, men de kan ha modifierat kanalerna för att försvåra för trimmare. Billigast alternativ är nog att byta till ett nummer mindre propeller. Effekten på en tvåtaktare är i princip proportionell mot varvtalet. 500 varv på topp bör således ge ett par hk till på en 20 hk motor. Kolla gärna runt på webben. I de listor, liknande denna som jag hittat i USA, verkar det finnas en konsensus kring att det inte funkar. I USA kan du oxå hitta websiter som säljer reservdelar och lagt upp sprängskisser och reservdelsnummer på webben. Har inga lämpliga länkar för handen, de var så lätta att hitta med Google att jag inte brydde mig om att lägga upp ngt bokmärke. Jag vill samtidigt nämna att huvudmunstycket samtliga motorer jag känner till små som stora är fast och inte ställbart, som jag sett att vissa på listan tror. Du behöver dock inte bekymra dig om du bara höjer varvet med 500 rpm. Den får vad den skall ha i alla fall, men om du lyckas hitta något som liknar en plugg måste du obönhörligen byta högfartsmunstycket till ett större, i annat fall kan motorn skära pga av för lite kylning från bränslet. Detta är också anledningen till att tillverkarna monterat in fasta munstycken som båtägaren inte kan mixtra med. Lycka till. Disclaimer Alla råd ges efter bästa förmåga men utan personligt ansvar. Att trimma innebär alltid att ta risker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst båt robban

jag har en yamaha 20hk 93-a och om jag vore dig skulle jag kolla avgas porten för där satt en plugg på min du kan också testa med att byta till störe huvudmunstycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha 20 HK 2-takt  från -92. Hur är det med den någon plugg som kan tas bort så den blir 25 hk eller är det mer komplicerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha 20 (D modell) 2t från -88 (395 cm2) är samma motor som 25:an, endast en strypning på avgas sidan. Borra/fila upp strypningsbrickan och du har en 25:a. Kolla bif länkar:

http://www.vastela.net/sami/yamaha.htm

http://keskustelu.suomi24.fi/node/353503

och bilder:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=zeppop&image_id=39796306
http://irc-galleria.net/view.php?nick=zeppop&image_id=39796360

Har själv en Yamaha 20 -86 (modell C20) 430 cm2 som  nog också är strypt från motsv. 25:a men har inte listat ut hur ännu,.. Tacksam om någon vet och kan tipsa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur pass mycket måste man ta isär motorn för att komma åt att borra/fila bort den där brickan. Var tar man isär motorn osv? Antar att det får bli något att pyssla med till vintern eller våren innan sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ena länken där var nog fel? Skulle nog vara http://keskustelu.suomi24.fi/node/3535030 gissar jag? Inte för att jag kan läsa finska direkt och google translate klarade inte riktigt av det. Vad jag förstod så skruvade man bara lös drevet och sen kom man åt att borra bort brickan, dock verkar det svårare på en med lång rigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är den strypningsbrickan bortslipad ur avgasröret, tänkte kanske ta och prova båten på söndag eller nästa helg om vädret blir som utlovat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fremar, hur gick det för dig? Blev det någon skillnad?

Jag har en 20 hk DMO som jag funderar på att göra samma sak med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det gjorde så jättestor skillnad, men något upplevde jag nog att det gav. Gick ju en hel vinter mellan att jag körde båten med plugg och sen utan så lite svårt att säga exakt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det nån som vet hur man trimmar en 20 hkr yamaha -97 eller va strypningarna är????

Jag fyller på med lite information i denna gamla tråd.

Har nyss fått tag i en Yamaha 20 hk från 1988. motorn har oilinjection och dubbla förgasare.

sitter en bricka fastsvetsad i nedre delen av avgassystemet.

jag tror man måste kapa av avgassystemet och slipa bort brickan.

post-72382-0-51972400-1459673649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni som tagit bort pluggen bytt munstycken och iså fall hur mycket gick ni upp ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...