Gäst jonathan Postad 18 Maj , 2003 är det nån som vet hur man trimmar en 20 hkr yamaha -97 eller va strypningarna är???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pumpnisse Postad 19 Maj , 2003 Jag har gått i samma tankar och kollat runt lite på webben. Motorerna synes lika med samma cylindervolym, vikt, utväxling och utseende det som brukar skilja är toppvarvet. Om man var moppetrimare som ung ligger det nära till hands att tro att det bara är att dra ur pluggen så har man vips ett antal hästar till. Så enklet förefaller det dock inte att vara. T.ex. verkar Mercury/Mariner ha ägnat tid åt att försvåra likande manövrer. Varför är inte så svårt att förstå då det oftast skiljer ett antal tusen i pris till den starkare varianten. Vad jag funnit är att förgasaren skiljer, sannolikt bara map storlek på hals och huvudmunstycke. Dessutom skiljer reservdelsnumret för motorblocket möjligen är detta bara en fint, men de kan ha modifierat kanalerna för att försvåra för trimmare. Billigast alternativ är nog att byta till ett nummer mindre propeller. Effekten på en tvåtaktare är i princip proportionell mot varvtalet. 500 varv på topp bör således ge ett par hk till på en 20 hk motor. Kolla gärna runt på webben. I de listor, liknande denna som jag hittat i USA, verkar det finnas en konsensus kring att det inte funkar. I USA kan du oxå hitta websiter som säljer reservdelar och lagt upp sprängskisser och reservdelsnummer på webben. Har inga lämpliga länkar för handen, de var så lätta att hitta med Google att jag inte brydde mig om att lägga upp ngt bokmärke. Jag vill samtidigt nämna att huvudmunstycket samtliga motorer jag känner till små som stora är fast och inte ställbart, som jag sett att vissa på listan tror. Du behöver dock inte bekymra dig om du bara höjer varvet med 500 rpm. Den får vad den skall ha i alla fall, men om du lyckas hitta något som liknar en plugg måste du obönhörligen byta högfartsmunstycket till ett större, i annat fall kan motorn skära pga av för lite kylning från bränslet. Detta är också anledningen till att tillverkarna monterat in fasta munstycken som båtägaren inte kan mixtra med. Lycka till. Disclaimer Alla råd ges efter bästa förmåga men utan personligt ansvar. Att trimma innebär alltid att ta risker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst båt robban Postad 7 Oktober , 2003 jag har en yamaha 20hk 93-a och om jag vore dig skulle jag kolla avgas porten för där satt en plugg på min du kan också testa med att byta till störe huvudmunstycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 2 Augusti , 2011 Jag har en Yamaha 20 HK 2-takt från -92. Hur är det med den någon plugg som kan tas bort så den blir 25 hk eller är det mer komplicerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnnbear 0 Postad 11 Augusti , 2011 Yamaha 20 (D modell) 2t från -88 (395 cm2) är samma motor som 25:an, endast en strypning på avgas sidan. Borra/fila upp strypningsbrickan och du har en 25:a. Kolla bif länkar: http://www.vastela.net/sami/yamaha.htm http://keskustelu.suomi24.fi/node/353503 och bilder: http://irc-galleria.net/view.php?nick=zeppop&image_id=39796306http://irc-galleria.net/view.php?nick=zeppop&image_id=39796360 Har själv en Yamaha 20 -86 (modell C20) 430 cm2 som nog också är strypt från motsv. 25:a men har inte listat ut hur ännu,.. Tacksam om någon vet och kan tipsa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 11 Augusti , 2011 Ok, det låter ju bra. Min heter 20DEO så då ska detta alltså fungera på min? Enligt denna lista är det samma från 88- http://www.marinservice.nu/yamaha.htm 6L3 1988- 20DMO/DEO Senast ändrad av fremar | 11 augusti 2011 | 13:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 11 Augusti , 2011 Hur pass mycket måste man ta isär motorn för att komma åt att borra/fila bort den där brickan. Var tar man isär motorn osv? Antar att det får bli något att pyssla med till vintern eller våren innan sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 12 Augusti , 2011 Den ena länken där var nog fel? Skulle nog vara http://keskustelu.suomi24.fi/node/3535030 gissar jag? Inte för att jag kan läsa finska direkt och google translate klarade inte riktigt av det. Vad jag förstod så skruvade man bara lös drevet och sen kom man åt att borra bort brickan, dock verkar det svårare på en med lång rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 18 Maj , 2012 Nu är den strypningsbrickan bortslipad ur avgasröret, tänkte kanske ta och prova båten på söndag eller nästa helg om vädret blir som utlovat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daanieel 0 Postad 4 Oktober , 2013 Fremar, hur gick det för dig? Blev det någon skillnad? Jag har en 20 hk DMO som jag funderar på att göra samma sak med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 5 Oktober , 2013 Vet inte om det gjorde så jättestor skillnad, men något upplevde jag nog att det gav. Gick ju en hel vinter mellan att jag körde båten med plugg och sen utan så lite svårt att säga exakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 3 April , 2016 är det nån som vet hur man trimmar en 20 hkr yamaha -97 eller va strypningarna är???? Jag fyller på med lite information i denna gamla tråd. Har nyss fått tag i en Yamaha 20 hk från 1988. motorn har oilinjection och dubbla förgasare. sitter en bricka fastsvetsad i nedre delen av avgassystemet. jag tror man måste kapa av avgassystemet och slipa bort brickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gloiden 0 Postad 12 Maj , 2016 Har ni som tagit bort pluggen bytt munstycken och iså fall hur mycket gick ni upp ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser