Stortriss_Pelle 0 Postad 22 Augusti , 2005 Jag vill göra något åt kondensklädseln i tak och skrovsidor nere i ruffen. Någon som har några erfarenheter av att byta ut denna ? Som den ser ut idag så är den i bedrövlig kondition. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 23 Augusti , 2005 Det är något som kallas sprutad flock som sitter där och mest påminner om plysch skulle jag tro eller? Den vanligaste åtgärden som brukar göras om inte rengöring räcker så kan man måla denna med plastfärg till badrum, men det går åt en hel del. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindeman 0 Postad 23 Augusti , 2005 Jag går också i samma funderingar, men vad händer om man målar? Försvinner inte kondensskyddet då? Dessutom har jag förstått att ytan blir som skrovligt sandpapper då. Frågan är hur irriterande det är och hur grovt det egentligen blir? Det är ju inte direkt lätt att klä in med något isolerande material då det är så många vinklar osv. Hur har ni andra Stortriss-ägare gjort? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stortriss_Pelle 0 Postad 27 Augusti , 2005 Ja jag har plysch-surrogatet i taket. Jag funderar skarpt på att försöka riva loss allt och klä in det med någon form av matta. Som jag förstått det så blir man inte av med mögel såvida man inte rensar bort mögelhärden, och i stortrissen är det ju kondensklädseln som är haken. Men som alla vet så blir ju sådana här projekt lätt långa och tidskrävande, jag kollar nog upp färgen i första hand. /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 28 Augusti , 2005 På min stortriss jag har rivit ut allt ända in till plasten hittade sen gammal men fungerande och till xtra pris, anticondesations färg hos en båthandlare bra till taket. Hos International hade färgen utgått men de höll på och utvecklade en ny sort enligt deras distriktsombud i Arvika. På skrovet ska jag limma en klädsel från båtägarnas katalog! har inte hunnit bli klar då jag ju måste segla Magnumen oxå!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stortriss_Pelle 0 Postad 29 Augusti , 2005 Vet du vad färgen heter eller är det bara att säga att man vill ha antikondensationsfärg ? Det vore mycket skönt att bara behöva måla taket i ruffen. Till skrovet såg jag idag att dom sålde ut diverse rullar med isolerad ruffklädel på Erlandssons brygga i solna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindeman 0 Postad 30 Augusti , 2005 Det vore mycket skönt att bara behöva måla taket i ruffen. Instämmer! Har funderat fram och tillbaka, och det lutar åt att jag oxå kommer att måla. Det blir helt enkelt för mycket jobb att försöka klä in. Tror inte att det är så lätt heller. (Om någon har gjort det så får ni gärna motbevisa mig...) Sedan får man väl ta att det blir skrovligt. Fick ett tips att det kanske går att färga in plyschen med någon form av textilfärg, men jag vet inte. I mitt fall är det inte intressant eftersom plyschen regnar ner när man kommer mot den. Var har du sett att de säljer billigt på Erlandssons brygga? Satt och kollade på deras hemsida, men jag hittade ingenting om ruffklädsel. Vad tog de? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 30 Augusti , 2005 Hej. Föregående ägare till min Stortriss använde ngn slags klädseltvätt, var mycket äcklig innan. Är fortfarande fräsch efter två vintrar. Mycket och slabbigt jobb var det enligt honom... Förutsättningen är ju att den tål att tvättas :-) Kolla stortrissklubben här på maringuiden! Lycka till /// Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 30 Augusti , 2005 ska kolla i morgon men märket på min burk är International! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stortriss_Pelle 0 Postad 31 Augusti , 2005 Rullarna var på vänster sida precis där man gick in. Dom har nog inte lagt ut dom på hemsidan för att det bara var stuvbitar. Men om man har en stortriss så är det inte så mycket klädsel som behövs för att bara täcka skrovsidorna. Jag skall själv förbi innan dom stänger idag och handla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Oktober , 2005 Hej! Jag har med framgång tvättat mitt innertak med en produkt som heter BioTab mögeltvätt. Det är en sprayflaska med ett ganska starkt medel som på ett nästan magiskt sätt löser upp det svarta möglet när man skrubbar lite med en borste. Det fungerade dessutom utmärkt på de släta skrovsidorna också! Nu hade jag turen att min båt inte var speciellt angripen men det kan vara värt ett försök innan ni målar bort kondensskyddet! BioTab finns lite varstans men jag köpte min på Erlandssons, artikelnummer 09538. Lycka till! /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Error 0 Postad 8 Maj , 2007 Förra vintern försökte jag måla över mossan men efter att målat en liten test bit insåg jag att det inte blev så bra som jag ville.. måste krävas mängder med färg för att få det att täcka snyggt.. då bestämmde jag att med hjälp av roterande stålborste på bormaskinen ta bort all mossa... mycekt arbete (20 mantimmar) men klart värt det.. därefter gick jag över alltihoppa men slipmaskinen,ytan är inte helt slät men tillräkligt för att det ska se bra ut.. fyra lager vit lackfärg från international krävdes det.. tänk på att använda en matt färg annars blir det inge bra på ogämna ytor.. Jag kan inte riktigt ge en rättvis bedömning på hur det är med kondensen då den ända tid vi var 4 stycken under en längre period var den ända veckan under förra sommaren det söpregnade så allt var blött det gick inte att avgöra om det var kondens eller från blöta kläder och dynor.. men det var klart värt jobbet att få bort den.. båten känns 10-20 år yngre inuti.. Viktor Collin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser