Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Andy_Tierp

Motorproblem Evinrue 60hk ca: -72

Rekommendera Poster

Först vill jag bara säga att jag är ganska ny här och detta verkar vara ett seriöst och trevligt forum för båtägare. Skoj! Hej på er allihopa. Jag köpte en båt för en månad sedan ungefär och motorer till den, två stycken Evinrude 60hk -72. Exakt likadana. Fick en motor med som tydligen skulle vara nyrenoverad, ser väldigt fin ut i motorn. Men jag satte på den lite mera slitna eftersom den förra ägaren hade kört med den. Allt gick bra och motorn gick fint fram till den dagen som båten sjönk... :( Upp med motorn och mecka lite sedan fick jag igång den och körde lite med den och då skar den verkar det som. Då gav jag mig på den finare motorn och nu är jag där. 

 

Den  nya motorn saknade bara startmotor så jag satte på den och skulle köra igång den i garaget. Det snurrade på fint till en början tills jag satte i tändstiften, när jag har dem i orkar den knappt snurra... :( Det verkar som att det är den nedersta cylindern som orsakar et mesta (Kom jag fram till efter att ha testat med stift i olika cylindrar). Jag är som sagt helt ny på båtmotorer och är tacksam om någon kan ha en aning vad det är för fel. Jag gör det gärna själv om jag kan istället för att lämna in den eftersom det troligen kostar en slant. Min egen lekmansteori är att det kanske kan vara någon motordel som är krökt (hemska tanke!) Till exempelt vevstake eller vevaxel.

 

Bifogar roliga bilder på båten! 

 

Tack så mycket på förhand...

 

 

 Problemet löst, se tråd längre ned!

 Tack till alla glada ideer!

post-13113-1394234457,8417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Gör ett kompressionsprov först. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dan, jag har ett laddat batteri... :) Jag kablade dessutom från bilen för att vara helt säker. Jag ska testa att mäta samtliga kolvar. Lite sent just nu... :) Gör det imorgon. Tror du att det kan vara ett vevlager som gått? Finns det fler teorier? 

 

 Wille, om kompen är låg borde den inte gå lättare då? Kan kompen bli för hög? ( Ja du ser hur ny jag e på detta :) Men jag meckar gärna och lär mig )

 

MVH

Andreas

PS. Bilden är min första syn på båten... ( =chocktillstånd

post-13113-1394234458,0189_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har en ny egen teori om det kan vara till hjälp. Vad händer om det är stopp i utblåskanalerna, kan den då uppföra sig som jag beskrivit?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska ni få höra vad problemet var! Pluskabeln till batteriet hade helt enkelt en för liten area. Tidigare fungerade det troligen för att det var sämre komp i den andra motorn. Kabeln blev varm som satan så då förstod jag det... Då vet ni. 

 

Tack för alla tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du varit ute och provkört båten efter doppet med den nyare motorn?

 

Hur funkade det i så fall?

 

Varför sjönk din båt? Dyvikan otät? Spricka i skrovet? Vågor in bakifrån över akterspegeln?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...