Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Pellesnurr

Motorvarvet pendlar halvgas och uppåt

Rekommendera Poster

Har råkat ut för ett knepigt problem såhär på sensommarkanten. Jag har en Evinrude 2-takt 40 hk (-90) på min femmeters RIB. Av olika skäl fick jag inte sjösatt förrän för någon vecka sedan (ja, jag skäms lite...). Första gången vi tog en tur var den lite svårstartad, så är det alltid varje säsong. På tomgång går den lite spruttigt och ojämnt, men det är väl tvåtaktarens gissel. Halvgas och uppåt däremot pendlar motorvarvet kraftigt, man gungar nästan lite i sätet. Det verkar nästan som om nåt elektriskt var löst och går på och av, men på tomgång och lågfart som sagt är det inga problem. Har bytt slang med pumpblåsa utan framgång. Skall kolla med ny soppa (gamla soppan kvar sen förra året, har förvarats i varmgarage). Någon som har nåt annat tips??

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterat: Efter att ha läst alla inlägg om den berömda VRO-pumpen drar jag mig till minnes att den går lite hårdare än förra året på tomgång efter att ha belastats. Kan det vara så att den får för lite olja vid högre varv/belastning och därför går ojämnt och pendlar i varvtalet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Kulla

Hej Per,

 

Har inte själv råkat ut för samma problem, men i min Selco-manual för Yamaha motorer (har själv en Yamaha 115 V-4 årsm. -90) står det att om varvtalet börjar pendla trots att gaspådraget hålls konstant så är det första man skall undersöka bensinpumpen (membran mm.). En komplett bränslepump till Yamaha kostade 120 € ~1000 kr när jag frågade för ca 1 år sen.

 

Hälsn.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Stefan. Skall kolla detta snarast, nu skall det ju bli skitväder några dagar, men det kan ju bli uppehåll nån gång.

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat soppa med ny tank och tillochmed kört i lite extra olja. Kollat tändstift, såg visuellt bra ut. Dock samma problem, även om jag först tyckte att det var bättre. Det verkar dock gå att köra på full spruta utan problem. Kommer inte att riva bensinpumpen medans motorn sitter på båten, så det blir nog en affär för verkstan i vinter... Nån som har nåt annat tips?

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hej! Prova att tömma flottörerna på soppa. Mycket möjligt att du har fått kondensvatten i förgasaren. Det är en enkel operation med att lossa skruven nederst på skålen under luftintaget på respektive förgasare. Då rinner bensin och ev vatten ut. Se till att hålla nåt under som fångar upp det bara. Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott, skall prova detta. Kanske inte idag då det blåser småspik på västkusten och jag förmodligen skulle tappa alla lösa delar i spat om jag försökte.

 

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu är det tre år sen sist, har haft annat för mig sen sist, så båten har legat på land... Nu har jag i varje fall tagit tjuren vid hornen och lämnat in motorn på verkstad. Efter fem veckor resulterade detta i en räkning på knappt 10.000 (!) men tyvärr ingen fungerande motor. Hemskt tråkigt... När verkstan skulle börja felsöka startade den inte alls (men det gjorde den i höstas när jag körde i tunna innan konservering), så några timmars felsökning och en ny tändbox senare startade den och gick fint på tomgång och när de testade i tunna på verkstan, de hade dock inte testat med last (kostade för mycket, sa de!). När jag lade i den igår för att provköra gick visserligen motorn snyggt och trevligt på tomgång, bättre än tidigare, men exakt samma fel vid last halvgas och uppåt. Har fått en hint från verkstadskillen att det kan ha med VRO´ n att göra, men jag har inte haft möjlighet att ventilera detta vidare än. Tilläggas kan att varningen för låg oljevolym pep, men efter omstart och lite lugnare körning försvann ljudet. Jag har olja i tanken, men det var kanske lite lite och dessutom en del sjö utanför Gottskär igår, så det kan ha haft med sjögången att göra.

Såg dessutom att jag skrivit fel, det är en -94:a och inte en -90:a.

Tacksam för tips!!

 

/Per



Senast ändrad av Pellesnurr | 13 september 2008 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...