Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst Jacob

Bayliner

Rekommendera Poster

Gäst Jacob

Båtarna är inte dåliga i grunden. Dock har de haft detaljer som skruvar och beslag m.m som inte varit av högsta kvalite, som vi nordbor har varit vana vid. Är man lite händig kan man få en bayliner lika fin som en nordiskt byggd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolf

OK. Det låter som Du kan Bayliner, vet du om det finns någon intresseförening på nätet för just Bayliner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jakob

Jag åkte mycket Bayliner i unga år. Minnet sviktar men intrycket då var att detalj kvaliten brast. Någon intresseförening eller klubb har jag inte sett av men borde ju finnas i allafall på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger H

Som sagt var det är inget fel på Bayliner, om man tycker det är ok utan skarndäck eller i det närmaste obefinligt skarndäck(gäller inte trophy versionerna), sluttande fördäck, heltäckningsmattor digitala instrument, eller taskiga kapell tar en halv dag att sätta upp. Dock kan sägas att skrovens form och fart håller hög klass. de stora volymerna av Baylinebåtar som såldes i Sverige på mitten/slutet 80 köptes av folk som aldrig haft båt tidigare och såg en fördel med att ha båten på trailer för att slippa ha den i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolf

Så en baylinerägare ger alltså avkall på både kvalitet och fåfänga. Nog kan jag tänka mig att strunta i det dåliga ryktet, men att skaffa mig en båt som ger mig besvär! hmmmm. Vilka punkter skulle ni eller en besiktningsman titta mest noggrant på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robban

Hej

 

Förr fram till ca 1990 var kvaliten inte bra, men sedan har det blivit bättre och bättre så nu skulle jag inte tveka att köpa någon.

Både Sea Ray och Bayliner ägs av jättekoncernen Brunswick Klicka här .....

Kolla även följande amerikanska forum:

 http://www.boatered.com

 http://www.trailerboats.com

 http://www.internetboats.com

 http://www.goboatingamerica.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst G O Douglas

Här en bra Bayliner: Bayliner 2152 Årsmodell 1988 L 6.22. B 2.44. Dj 0.96. Vikt 1200. Färg Blå/vit Motor OMC 130 hr, sjövattenkylning. Drev Fast tank 208 l Kompass. Teleflex, länspump, trimplan, Grått originalkapell (sidostycke skadat) samt nytt blått hamnkapell Nytt batteri 1999 Bottenmålad med International Veridian Pulpit öppnad i fören för lättare ombordstigning Oanvänd Porta-Potti Obromsad trailer Ägare 1 köpte båten 1990 Ägare 2 köpte den 1994 och har kört ca 20 timmar per säsong. Ej utnyttjad för övernattning Sedan 1994 servad och vinterförvarad under tak hos Vindövarvet, där den nu står på sin trailer. Pris: 95.000 eller bud Kontakta: G O Douglas Tel 08 662 46 56. Email: g.o.douglas@douglas-con.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolf karlsson

Är det rättvist att Bayliner har ett så dåligt rykte som man hör? Vi skall köpa båt i familjen och tycker att vi får mest båt för pengarna genom just bayliner. Åsikter någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Almér

Rättvist eller inte är knappast frågan. Det är frågan om value for money. Skrovform, prestanda, funktionalitet och eftermarknad har samtliga bidragit till tio år av gott båtliv med en Bayliner Trophy 2160. Naturligtvis har jag klockar- kärlek till svenskbyggda båtar (uppfödd som jag är i båtbyggartrakter på Orust), men prisskillnaden ger ytrymme för många andra nöjen. Delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gahn

Har en Bayliner 2655 -91. Haft den i 5 år. Jättenöjd. Varit ute veckovis på semester med familjen. Fiskat med grabbarna, åkt vattenskidor, puttrat med svärmor och bjudit på ett glas vin. Funkar till det mesta. Utrymmet med dubbelsäng och soffgrupp på en 8a meter båt är suveränt. Men det blir inga skarndäck att tala om då. Men hellre att flera kan sitta inomhus och mysa än att folk kan springa runt båten =) 

 

Visst skramlar det lite här och där, raggarpäls invändigt och fönsterlistsfogar som är dåliga men sådant kan man ta för det priset. Inget som sabbat min båtsemester iaf . Tror de som ger dåligt rykte bara är avis på att deras båt är mycket dyrare och ser att vi kan ha lika mysigt som dem ;-)  

 

Driftekonomin är liksom alla andra fullplanande båtar i samma storlek likadan. Å Inget fel på mercruiser. Jänkarna har gjort ett par smallblocks genom tiden... Har en -02 MPI installerad.  1.7l/d på march. 42 knop topp. De äldre drar såklart mer och är lite segare. Jag bytte motor för att jag tabbade mig och fick issprängning =(

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Bayliner, en 245 från 2004.

Mer båt för pengarna har ialla fall inte jag hittat.

Visst, det finns finare båtar. Men jag är inte beredd

att betala det dubbla priset för lite mer flärd. Det jag

vill ha är ett enkelt och bekymmersfritt båtliv tillsamans

med familjen. Det har jag!

Sedan vill jag också, som någon skrev, ha utrymme för

andra intressen och semesterformer än just bara åka båt.

 

Har du liknande inställning som jag, köp dig en nyare Bayliner

så kommer du garanterat att bli nöjd. Motsvarande svenskbyggda

båt blir ruskigt mycket dyrare.

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Har varit ute i samma ärende som du och tittat på ett flertal Bayliner. Mitt förslag är, välj vilken typ/storlek och titta på flertalet. Helt klart så finns det riktiga vrak men det finns även de i topskick där ägarna fixat till problemen.T ex sidorutorna som från början är klistrade och sitter med två skruv, här kan det lcka rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Har en 2052ls -94, med 3,0 mercruiser.
Det jag kände inför köpet var att det var mycket båt för pengarna och fantastiska sjöegenskaper.
Försök och hitta en så ny båt som möjligt, för att undvika barnsjukdommarna.
Vad beträffar kvalitet på beslag, nu är två av mina på väg att bytas, till ringa kostnad, så varför klaga.
Vissa detaljer på inredningen kan vara av klent utförande men det går att avhjälpa med normal händighet. Plast kan bytas mot rostfritt t ex.
Skarndäck ja varför inte! Men vilka 20 - 22 ft DC båtar har det?
Då får man väl renovera en 70- talare eller?
Köp en bajja och njut och ut och brumma.
 
Club fins i Mariefred för alla Bayliner. Ring Urban Mkt trevlig.
 
Skön sommar Lars Öberg 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 3055:a -91. Det är första året som jag äger båten så jag har tyvärr inte hunnit åka så väldigt mycket, men jag har haft den i ett varmgarage hela vintern så jag har hunnit se det mesta av båten. Då menar jag förstås inte bara utvändigt utan även i alla skrymslen & vrår och jag är mycket nöjd med det jag ser. Inget löst skrammel har jag heller hört när jag varit ute & kört med den.

Jag har hört att Bayliner har bara 14 graders skrov vinkel (gäller förstås inte alla modeller) så jämfört med många andra amerikanska båtar så drar dom förhållandevis lite soppa plus att dom är stabilare i vattnet, både medans du kör & står stilla.

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj. Måste kolla...vilken storlek och årsmodell hade du tänkt dig? De Bayliner med sämst kvalité är dom som byggdes mellan åren 88 och 93 av modellerna Cierra sunbridge och Capri cuddy. Caprin är ju mycket mindre så det finns inte så mycket som kan vara fel. Men det är en del materialval som är lite underdimntionerade. Så som plast fästen till kapellbågar, pulpit och fästen. Gillar man lurvig teddy i hela båten så är dessa helt underbara 2.gif\ På en europeisk båt kan man hänga sig i pulpiten, det går inte på Bayliner. Om man inte är av den lättare modellen dvs. Som en tidigare skrev så är det inte ovanligt att dom läcker vatten i sidofönstrena och att det är dålig kvalité på kapellet. Och jag önskar även ett heltäckande kapell. Ta gärna ett falköga i motorrummet, här brukar det vara ett riktigt ormbo. Om du tittar på bilden tex. Mindre fina kabeldragningar. Ta en extra titt på Wallastanken som säkert brukar vara full med T-röd eller dyl. Men om man endå vill ha sig en av dessa årsmodellerså har ganska många bytt och reparerat dom dåliga sidorna. Det jag skulle välja bort är dessa båtar som har en Omc i sig. Dessa motorer blir man inte klok på. Och som någon skrev, att Bayliner har digitalare mätare.....hur många årsmodeller har den mannen varit in i???10.gif\

post-20084-1394234782,128_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är nybliven bjaägare till n 2655a och är supernöjd.

Ser ingen större fara i sk barnsjukdomar då de äldre båtarna troligen är åtgärdade vad gäller kapell beslag osv osv. Vår har nytt kapell som täcker in hela aktern samt tätade rutor osv. Som med allt annat beggat så är det hur välvårdad den är som fäller avgörandet.

Hitta en annan båt för samma pengar med samma möjligheter ter sig mkt svårt.

Mina tankar o ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Jisses ja...Nu är det avundsjukt folk som pratat för mycket igen...Bayliner dåliga??  Jag kan bara dementera för jag har en 2655-89 Ciera Wide Body, med en Chevrolet 350 (En av världens mest tillverkade motorer) samt VP DP.Den går som en dröm, ja kort sagt, den är kanonbra..Passar mej och tanten perfekt.Man har all komfort och bekvämlighet man kan önska i den..En rymlig midcabin,spoltoa,dusch,varm och kallvatten,AC,värme,spritkök,landström,kyl,micro..Dvs mycket båt för pengarna om man jämför vad man får för dom.Varför betala nästan det dubbla för tex en Nimbus från tidigt 80-tal.Aldrig.Visst finns det vrak men det finns det av alla märken.Det beror ju helt på hur man sköter sakerna.Nej prova innan man uttalar sej, det är min devis...Hade oxå hört att man ska passa sej för Bayliner men när jag provade så var jag såld sas...Visst finns det lite småskavanker här och var men det får man leva med för det är ju inte en NY båt man köpt, eller hur?

Tack för ordet och ha en skön båtsommar alla...

MVH

Peter....

post-22516-1394235116,5245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex Bayliner Trophy som en mycket stabil båt där hela skrovet är byggt med rejäla plastade fackverk vilket gör den till något av det vridstyvaste man kan hitta. Det gör visserligen att Trophyn väger betydligt mer än andra flytetyg av samma storlek, men de plöjer bra genom hög sjö med den nästintill okrossbara stäven.

Om du letar efter en Trophy så var vaksam för mindre skador på stäven. En kraftig påkörning av t.ex en stenpir ger inga större skador på den stabila stäven, men rörelseenergin måste ju ta vägen någonstans och oftast leds den via skrovets fackverk ut mot skrovsidorna som i värsta fall kan spricka!

LaMa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att trådskaparen har bestämt sig så här 8år efter han startade tråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...