Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
hk1971j

Skatt på uppläggningsplats!!

Rekommendera Poster

Ja vi kan skatta oss lyckliga som har så visa skatteoppfinnarjockar som på detta fiffiga sätt ökar vårt lands BNP.

För man kan väl skatta sig lycklig, eller?

Jag väntar bara på den dag då de kommer på att vi ska betala skatter, energiskatt, nöjesskatt, ett antal andra skatter, och sedan moms på hela baletten för att vi utnyttjar vinden för att driva fram våra segelbåtar. Då vill det till att ha små segel för det kommer väl att bli ett antal euro per m²h (kvadratmetertimme) plus en hiskelig fast avgift (som straff för dem som inte seglar tillräckligt mycket).

Hmm, ska kanske inte visa dessa rader för en sån där skatteoppfinnarjocke.

Se nu till att handla mycket skattesänkt sprit på Systembolaget så att ett antal Personer 26.gif kan behålla sina jobb.

Tänk på vår BNP!!

TjT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli avstängd från detta forum sticker jag nu ut hakan lite... 

Det finns bra mycket orättvisare skatter än den skatt som denna tråd började med. Fastighetsskatten exempelvis, slår hårt mot alla gamla i heta kustsamhällen. Varför skall inte båtar och båtplatser beskattas. Om man exempelvis skulle beskatta båtar så skulle man kunna sänka momsen, vilket kom alla till nytta. Båten är ett val man gör. Är det värt att köpa en båt för 2 miljoner? I så fall kanske man har råd med lite skatt? Om jag köper en dyr bil vet jag att jag kommer att få hög försäkring och högre skatt än om jag köper en mindre billigare bil. Det är ett val jag gör. Därför tycker jag det är bättre och beskatta exempelvis båtar och i stället sänka momsen. Inköpet på båten blir då lägre, bensinen blir lägre osv... MEN skatten skulle bara finnas på fritidsbåtar inte yrkesfiskare, ungefär som bönder inte har det skattekrav på sig för sina fastigheter som ett fritidsboende har.

Tänk så här, varför skall jag betala skatt för min trailer och inte min båt? För att behålla det sociala trygghetsnät vi har i Sverige så måste vi betala skatt. Vi kan sänka skatten om vi inte vill ha ett års föräldraledighet, vi kan ta 3 månader som de har i Frankrike och Tyskland. Vi kan ta bort alla dagis. I Tyskland har bara ensamstående föräldrar rätt till dagis och så vidare. Vi kanske skall ta bort vårt extremt låga pris på läkarbesök. Benbrott 56.000 kronor, tackar tackar! Sy igen ett stort skärsår 5.600, varsegod!

Vill också säga att jag INTE stödjer något av de tre partier som för närvarande styr vårt land, men som sagt vem skall betala skatt om inte jag och du gör det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hrmmm....utgår ifrån att trailern framförs på en väg som ngn byggt och underhåller...kanske därför du betalar vägskatt för den...bara en teori alltså....

Tänk o sänka momsen 1 % ...vilken skatt det skulle bli på vår lilla fritidsflotta...hujedamej...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det jag menar. Vägskatt är helt naturligt. Vi är vana.  Så fort det kommer en ny skatt så blir det diskussioner. Ställer frågan så här, jag betalar fastighetsskatt för mitt fritidshus, varför skulle jag inte betala skatt på min fritidsbåt? Kan tänka att många resonerar så. De som har sin husvagn uppställd på en camping år ut och år in betalar Vägskatt. Varför? De använder inte vägarna, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställer man inte av en husvagn som står på samma camping år efter år? Vilket då självklart innebär att man inte betalar vägskatt. Tycker även som ( ) att fastighetskatt är en styggelse eftersom det är skatteuttag av redan skattade pengar dvs pengar som jag redan betalt inkomstskatt för. Är förövrigt en myt att Sverige har ett bättre socialförsäkringssystem än övriga västeuropa. Vi har en del som är bättre och annat som är betydligt sämre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är 'inskränkt skatteskyldig' för oss vanliga dödliga som inte har en civilekonomexamen, utan som jag på sin höjd bara läst en 3p-kurs i företagsekonomi..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt Redneck-inlägg.

Lite 'Sista färden' över det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä vi förväntas snällt sitta still i båten och se på när de ökar kostnaderna att det blir ännu mer lönsamt att flytta jobben till andra länder och vi alla blir arbetslösa. Då blir det riktigt bra för då kan vå åka båt varje dag och slippa arbeta.

Så idiotiskt så man måste vara en inkokt politiker för att inte inse problemet.

Som det är på väg nu så är det ett gäng gnagare som äter hål i botten så snart sjunker skutan Sverige. 

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rexco

Tjenare alla skattesmitare hehe!!!

Jo nya skatter högre skatter mer arbetslösa! Detta verkar vara vår kära lednings melodi!!! Jag peronligen ogillar skatter av den enkla anledningen att dom inte går till det dom ska utan rätt ner i någon fet politikers ficka!!! som han sen kan gotta sig åt i form av porrklubbsbesök och annat!!! Roligt att betala skatt det mest idiotiska jag hört!!! Så jävla jobbigt när någon idiot bara fårför sig något och beslutet går igenom och på så vis skapas en ny skatt bara sådär!!!

Vem fan vet vad som händer härnäst Båtskatt kanotskatt hund och kattskatt??? skatt på akvariefiskar???

Båtskatten verkar ju vara på G redan nu!!! Idioterna vill ju införa ett båtregister!!! säker jävligt lätt att jaga runt och leta efter alla små ekor och importbåtar som finns ilandet. men det är ju sånt här onödigt staten slösar pengar på! tänk om dom kunde börja märka ut farleder och grynnor lite bättre istället för att skatta sönder ta mig fan alllllllt..... Detta retar ju bara follket och det går bara tills bägaren rinner över och alla säger nej. hoppas på en ny regering en mänsklig sådan för den vi har nu verkar ju bestå av Utomjordingar!!! Riktiga UFON edom iaf!!!!!! 

Tråden är inte slut än har mer att je. Av den änkla anledningen att man måste betala en skyhög fastighets skatt och alla andra möjliga och konstiga tillägg på en stuga vid stranden väljer många att istället köpa en större båt!! Mycket smart tyckker jag!!! Tills nu i nutiden då man istället betalar fastighetsskatten i form av upläggningsavgift men det lönar sig ändå tills om och hoppas inte båtskatten kommer!!! Då ligger man pyrt till om man skaffat en stor osianångare med enorma maskiner. man kan ju lätt jämföra vad man får för båt i 2mille klassen för det är det man får lägga minst på en stuga vid kusten....

Nä sparka ut Miljöpartiet och resten av brötten och fram med nya friska förmågor med framåtanda och viljan att skapa ett nytt och fungerande samhälle!!!

Vet att det inte är så lätt! men någon måste ta tag i det här inom en snar framtid annars kommer många ta mig fan inte att överleva och samhället går under.

Hoppas på bättre tider!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst är staten aktiva bär det gäller att hitta på möjligheter till nya skatter. Som flera redan gissat så kommer snart en fet båtskatt för varför skulle inte det beskattas. Vi som bor i villa betalar redan en fet skatt i form av fastighetsskatt som blir högre för varje år  bara för man råkar bo i ett barnvänligt område där husen stiger i pris för varje år. Detta har man ingen nytta av så länge man bor där endast när man ska flytta och då beskattas redan eventuell vinst.

Parallellen med båtar, ligger den på ett atraktivt ställe så borde båtskatten vara högre???!!!

Finns bara en lösning på problemet, avlägsna alla politiker via nästa val som lägger mer energi på att finna nya eller höja skatter pga oförmåga att göra något offensivt med kostnaderna. Inkompetenta idioter. Alla som följt prisutvecklingen för handeln har säkerligen uppmärksammat hur t.ex. ICA offensivt arbetat med att hålla nere kostnader för vårt behov av livsmedel. Om prisutvecklingen följt utvecklingen för fastighetsskatter så hade säkerligen en limpa kostat minst 50 spänn. 

Uppmaning till Maringuiden, bjud in politikerna till nästa båtmässa och låt dem förklara för oss båtägare varför de ska öka skattetrycket och vad vi båtägare får för mervärde med detta.

En ökad kostnad för oss medborgare medför ökat krav på högre löner och därmed minskad konkurrenskraft med andra tillverkningsländer och då ökad arbetslöshet. Negativ utvecklingsspiral.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...