hk1971j 2 Postad 22 Augusti , 2005 Nu j_vlar är dom totalt galna i vår regering. Nu skall dom höja skatten på vinterförvaring för båtar!!!???! http://www.expressen.se/index.jsp?a=424127 Skall man beskatta allt nöje nu. Skall man kanske beskatta varje toalett besök med? Man väger in sig innan, och betalar en summa efter hur mycket man lättade sig. Ja, ursäkta mina sura inlägg, men vad f_n är man på väg i detta land. Fastighetsskatt, elskatt, skatt på lön, bil skatt, bensinskatt o.s.v..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 22 Augusti , 2005 [KUR]Ibland[/KUR] är man glad att man inte är svensk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 23 Augusti , 2005 Är där moms på vinteruppställnings platser för husvagnar? Är där moms på fastighetskatten på fritidshus? Bara undrar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 23 Augusti , 2005 Detta gäller alltså inte båtklubbar, då de är föreningar som sysslar med icke vinstdrivande verksamhet. Det är värre för de som ligger på ett privat varv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 23 Augusti , 2005 Antar att lagstiftningen är ganska lika i Finland och Sverige. Ideella icke vinstbringande föreningar är momsbefriade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 24 Augusti , 2005 faktum är ju att man betalar moms för varje toalettbesök faktiskt...vattenavgiften är momsbelagd så varje gång du spolar så betalar du lite i moms..o sen använder vi toappper oxå...där har du oxå moms... Så egentligen är det inte så konstigt att man ska betala moms på uppläggningsyta som bedrivs kommersiellt, det kan jag ha en viss förståelse för. Det som är värre är exempelvis bensinkostnaden, först olika skatter som lagts ovanpå själva bensinpriset och sedan moms uppepå det, det är nästan kriminellt att man ska momsa en skatt. Momsen borde ligga på varans pris och sedan skulle dom olika skatterna komma som dom hittat på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 24 Augusti , 2005 Varför inte ta egna initiativ istället för att klaga....Sök lösningar istället Vad är det som hindrar idella föreningar att hyra mark för uppläggning av båtarna! Vad är det som säger att ni inte kan starta en sådan förening och sedan hyra/låna/betala med medlemsavgiften.... Jag vet inte riktigt hur det funkar med det här med föreningar i verkligheten, men sök lösningar istället för att klaga. Ni som bara klagar kan väl söka möjligheter och lösningar, lägg er energi på det en stund istället... Jag tycker att skatten kan höjas på segelbåtar, då vinden inte är skattad eller momsad på något sätt......(bara skojade) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 24 Augusti , 2005 MOMS är en förkortning av 'mervärdesskatt', men det är ingen skatt, eller vadå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 24 Augusti , 2005 Lite OT men måste bara svara. Nå, vad du menar med att vi inte bestämmer själv mera förstår jag inte. Du skriver ju själv klart och tydligt att det är direktiv. EU länder bestämmer (till stor del) själva om sin beskattnings politik. T.ex så varierar momsen på litteratur oerhört. Föreningar kan för övrigt vara skattepliktiga men ändå vara moms befriade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 24 Augusti , 2005 nu börjar det osa politik så det räcker.-.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 24 Augusti , 2005 ...och det är fortfarande bara komersiella uppläggningsplatser som detta gäller. Inte båtklubbar. Jag lider med er som är tvugna att anlita dem´. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 25 Augusti , 2005 http://www.skatteverket.se/broschyrer/324/32413.pdf Endast föreningar som bedriver yrkesmässig verksamhet i momslagens mening kan vara skattskyldiga till moms eller ha rätt till återbetalning. En förening ska betala moms till staten för momspliktig omsättning av varor och tjänster som görs inom Sverige i en yrkesmässig verksamhet. En verksamhet anses vara yrkesmässig om den utgör näringsverksamhet. Med näringsverksamhet avses en yrkesmässig och självständigt bedriven förvärvsverksamhet. En sådan verksamhet kännetecknas av självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Låter inte som en båtklubb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Augusti , 2005 Blir det nu skatt på detta är ju det lika med en uppmuntran till att använda svarta pengar. finns väl bönner omkring en som inte tackar nej till lite extra tillskott kassan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 25 Augusti , 2005 LasseP Jag kan inte citera skattelagstiftningen som du, men den info som framkommit i massmedia har iaf dragit samma slutsats. Inte hyr väl båtklubbarna uppställningsplatser? De hyr antagligen strandremsor med tillhörande mark för att kunna ha bryggor, klubbhus etc. Däremot de klubbar som hyr in sig på marinor då deras mark inte bär för stora båtar eller liknande kan nog åka dit på en moms-nit. Har du själv fått ett besked från ditt lokala skattekontor att din tolkning stämmer? I så fall är det illa, men jag hoppas att du har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 26 Augusti , 2005 Om det är som du skriver räcker det nog inte att registrera ett servicebolag, då det borde vara att jämställa med yrkesmässig verksamhet. Jag är inte ekonom, men vi får se hur det här slutar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 26 Augusti , 2005 Blir det så att momsen tillkommer är det ju självklart att föreningen bör momsregistrera sig, annars uppstår ju bara den ökade kostnaden, dvs kvittningen ut resp in moms finns inte annars, sen behöver man ju inte ha månadsredovisning som man måste skicka in varje månad den tolfte, man kan ta det årsvis.dvs kalenderår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 26 Augusti , 2005 Halloj LasseP: Nu är jag inte på långa vägar någon större lagtextexpert, men om fast egendom undantas från momsplikt så innebär det ju att alla ideella båtklubbar slipper denna pålaga då båtplatsens avgift ej behöver vara för parkeringsplats utan en avgift för bryggans slitage, el, etc. Tänker jag fel? Jag har iaf svårt att se den solklara kopplingen att alla båtägare kommer att vara tvugna att betala moms på båtplatserna, endast de platser på firmors mark/vatten. Förtydliga gärna mer om du kan, då detta var en trevlig liten tankenöt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 27 Augusti , 2005 Okej, så då utgår jag ifrån att om du hyr en plats som kostar exempelvis 125 kronor och 25 kr är moms av den summan så är det enligt dig bättre att inte vara momsreggad då? Vi andra som är momsreggade får dock tbx 25 kr av den summan, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang.... I företagarvärlden pratar vi inte moms utan alltid ex moms eftersom det är bytarpengar så att säga, men konsumenten får alltid sina priser inkl moms och är den stora förloraren i momsvärlden. Det kan även finnas tillfällen då man till o med får mer momspengar tbx om man exempelvis gjort stora investeringar den månaden, visst företaget går ju back en sån månad men det kan hända. så där sprack din teori oxå...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 27 Augusti , 2005 Ja än så länge har du ju inte sålt.:-D /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Augusti , 2005 Det sjuka med det hela är att man ständigt hittar nya former och gamla luckor för att få in mera pengar till ett giganskt svart hål likt avgrunden som ständigt slukar allt mer pengar. Snart kommer båtskatt. Gissar att de snart inför djurskatt för alla med häst och hund. Föslagsvis en skatt för alla som plockar bär och svamp schablonmässigt beroende om man bor nära områden med god tillgång. En liten skatt för alla som bor nära badsjöar. osv Det sjukaste är att man inte gör något kraftfullt mot att jobben försvinner ut ur landet. Senaste veckan har jag läst om att Tivox, Volvo Personvagnar och SCA ska dra ned rejält på antalet anställda. Gissar orsaken -Volvo Personvaganar för att man hellre köper asiatiska bilar -Tivox för att de tillverkar maskiner som ingår i tillverkningsföretagens processer -SCA för att pappkartonger inte behövs då vi importerar prylarna i allt ökande grad från Asien Men med en regering och riksdag som hellre sticker huvudet i sanden likt en struts inför problemet med arbete i Sverige och grubblar på vilken skatt man nu ska komma på så är vi på väg åt fel håll. Och nu är det snart valår. Då händer ingenting förutom larvig argumentation mellan parierna och skapandet av allianser liknande ett gäng småungar i sandlådan. Den som arbetar offensivt för ett levande Sverige ska få min röst. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 Augusti , 2005 Gäsp...politiksnack igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Augusti , 2005 Nå Steve, lite av dina historier, please De är skattefria och bra för humöret. Måste ha hänt en hel del i sommar. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 Augusti , 2005 Halloj Roland, sitter faktiskt med lite funderingar på det, så det kommer...var lugn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Brasileiro Postad 28 Augusti , 2005 Så tycks det vara i Kungliga Swedala. Ni har ju vald denna typ av Demokrati där man får diskutera och debatera till tusen, men måste alltid gjöra som Diktaturen bestämmer. ( Alla dessa käringar i er regering) Gjör någontiong i stället för att bara klaga ! Har hört att i Swedala heter det: Smakar det så skall det kosta. Swedala tycks bara bli sämre och sämre, efter mina sista besök. Ni måste ju ochså föda upp alla arbetslösa sjukskrivna (av lathet och uttröttade unga o.s.v.s. Gjör någontig och int bara klaga !!!! Brasileiro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 Augusti , 2005 Vi gör massor här vettu....allt utom o diskutera politik...så du är nog på fel ställe lillkillen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Brasileiro Postad 28 Augusti , 2005 Så blir det när det är fråga om Stöddiga och starka Svenssons HI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Augusti , 2005 Brasileiro/Lumumba eller vad du nu heter. Jag kallar dig för Kunta Kinte istället! det blir enklare då. Om du nu har kommit till svedala, är det för att få bidrag eller tjänar du ditt uppehälle på hederligt vis som de flesta andra svedalabor? /Wille som fortfarande kör traktor (Volvo) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lumumba Postad 28 Augusti , 2005 Skulle inte tro det ! Jag är inte Swedala, tack och lov ! Var inte rädd, jag tänker inte ta din expert plats ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nada diga Postad 28 Augusti , 2005 Nó me diga nada ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 28 Augusti , 2005 jag säger som gudrun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser