sportbat08 0 Postad 21 Augusti , 2005 Tjena Jag har precis kommit över en gammal 60/70 tals sportbåt vet ej vilken typ det är men liknar en selco. Skrovet är tyvär skadat och båten läcker in vatten, jag fick tippset att laga skadan med glasfiber och plast. Men eftersom båten har två skrov så borde det hammnat vatten mellan dem, så om om man ska laga det borde man inte öppna upp och lufta så att det blir torrt mellan innan man sluter tätt igen ? Sen vet jag inte riktigt men jag antar att det ligger någon slags flyt isolering mellan skroven, om det är frigolit eller dyl så kan ju det absorbera en del vatten och bli väldigt tungt för att inte tala om vad som händer på vintern när vattnet fryser och sväller. Sen så undrar jag även vart man kan få tag på en handbok till en gammal evinrude utombordare från 67-69 till ett vettigt pris. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Postad 21 Augusti , 2005 Hej ! Har själv en sådan som är under renovering just nu, inköpt förra året. Sjävklart skall du laga med glasfiber och plast, både billigt och enkelt. Jag hade hela mellanbotten vattenfyllt och fick skära ut den och har även tagit av överdelen då akterspegeln skall bytas. I min båt var mellanbotten fylld av polyuretanskum (motsvarande) som jag har tagit bort och kastat. I dagsläget är krossskadorna lagade och akterspegeln på G, så nästa sommar !! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 21 Augusti , 2005 Har en Selco själv. Min läcker lite vatten. När jag tömde den senast upptäckte jag att det kom mer vatten från ett runt hål i skrovet längst bak. ca 40 cm från aktern. Verkar som om det är ett hål där för att vatten ska kunna komma in? Farsans gamla båt hade det också. Någon som vet tanken bakom dessa hål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickechief 0 Postad 21 Augusti , 2005 Tror att detta är ett avrinningshål från mellanbotten, du kanske har ett läckage i skrovet eller så kommer vattnet från skumfyllningshålen i durken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sportbat08 0 Postad 22 Augusti , 2005 Okey tack för svaren. Var får man lättast tag i glasfiber/plast till ett vettigt pris och kvalité ? Sen har jag även lite funderingar om vad båten kan väga, den är då ca 4 m lång och ca 1,6 bred? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 22 Augusti , 2005 Har gjort liknande på vår båt, en Canberra från 60-talet. Flytmatrielet var genomfuktigt och tungt. Vi rev upp allt och lagade skadan i skrovet som gjort att den blev sur från början. Polyester och glasfiber kan du gott köpa på biltema, dock har båtaffärerna bra priser om du köper typ 20 liter då det blir billigare än biltemas femliters. Kolla in på vår hemsida, finns mycket bilder kring det du kan behöva göra. http://hem.bredband.net/micklar /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 22 Augusti , 2005 Hej .polyesterplast köper du billigast på Observera Biltema. Har bara god erfarenhet av den eftersom jag har renoverat min Glastron och gjutit upp det mesta med den polyestern. Den flyter ut mycket bra i väven och är mycket lätt att rolla in. Glasfiberväven köpte jag från ett båtvarv så den blev billig. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser