marlon69 0 Postad 21 Augusti , 2005 Har en Evinrude 50 hk från -86 med en liten röd spak (se bild) under kåpan. Vet någon vad det är för något den spaken reglerar? ;-) Sen undrar jag om det ska sitta något filter i den svarta plastboxen längst fram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 21 Augusti , 2005 Är det lilla vipströmbrytaren? Förresten vad betyder VRO på en tvåtaktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 21 Augusti , 2005 Hej den röda spaken är till för att om du ska dra med snöre på svänghjulet eller för elstart så den har två lägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 21 Augusti , 2005 Tackar. Har provat båda lägena och det verkar som om man kan starta med elstarten i bägge. Inte för att min motor vill starta ändå...Hur vet man i vilket läge den ska stå i för elstart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 21 Augusti , 2005 det kommer jag inte ihåg lägg den i det läget som den var först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 21 Augusti , 2005 Ok. Till vänster alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 21 Augusti , 2005 Hej! Det är den manuella choken den ska klicka till lite i den när du trycker in nyckeln. på min ska den peka frammåt när den är urlagt . men det märks kan ja tala om. mvh henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 22 Augusti , 2005 Svarta boxen är ljud dämpare för förgasarna....inget filter behövs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 22 Augusti , 2005 Det är som henke skriver. Det är den manuella spaken till Choken. Tror det sitter 2 st lila kablar kopplat till den. När du har satt den i chok läget så kommer den att klicka till när du pumpat lite då kan du vri tillbaka den. Vissa har även en ventil på den spaken och den är till för att konververa maskinen för vintern. Man kopplar på en spray burk och kör snurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 7 September , 2005 Ok. Tack. Har varit och pillat med choken. Den klickar till men motorn vill inte starta. Fattar inte vad det är. Tändstift och soppa ok. Gissar att det har något att göra med luftintaget.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 September , 2005 Kommer det gnista när det ska? Dum fråga men ack så viktig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Båtsman Postad 8 September , 2005 Den är till för att även sänka kompressionen när man drar igång motorn manuellt vad jag blev lärd av en snubbe. Himla skillnad snurra svänghjulet så har du kraftigt komp så ska den stå så, du märker skillnaden snurra på svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser