Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
marlon69

Vad är detta för liten spak?

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 50 hk från -86 med en liten röd spak (se bild) under kåpan. Vet någon vad det är för något den spaken reglerar? ;-) Sen undrar jag om det ska sitta något filter i den svarta plastboxen längst fram?

post-8798-1394234457,4951_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lilla vipströmbrytaren? Förresten vad betyder VRO på en tvåtaktare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej

den röda spaken är till för att om du ska dra med snöre på svänghjulet eller för elstart så den har två lägen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Har provat båda lägena och det verkar som om man kan starta med elstarten i bägge. Inte för att min motor vill starta ändå...Hur vet man i vilket läge den ska stå i för elstart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

det kommer jag inte ihåg

lägg den i det läget som den var först

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är den manuella choken den ska klicka till lite i den när du trycker in nyckeln. på min ska den peka frammåt när den är urlagt . men det märks kan ja tala om. 

mvh henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svarta boxen är ljud dämpare för förgasarna....inget filter behövs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som henke skriver. Det är den manuella spaken till Choken. Tror det sitter 2 st lila kablar kopplat till den. När du har satt den i chok läget så kommer den att klicka till när du pumpat lite då kan du vri tillbaka den. Vissa har även en ventil på den spaken och den är till för att konververa maskinen för vintern. Man kopplar på en spray burk och kör snurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack. Har varit och pillat med choken. Den klickar till men motorn vill inte starta. Fattar inte vad det är. Tändstift och soppa ok. Gissar att det har något att göra med luftintaget....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Båtsman

Den är till för att även sänka kompressionen när man drar igång motorn manuellt vad jag blev lärd av en snubbe. Himla skillnad snurra svänghjulet så har du kraftigt komp så ska den stå så, du märker skillnaden snurra på svänghjulet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...