Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
marlon69

Evinrude 50 hk -86 med startproblem.

Rekommendera Poster

Min 50 hk Evinrude VRO är svårstartad. Har inte fått ordning på luftintaget. Den verkar få för mycket alt. för lite. Bensin kommer fram och jag har fått blåsa ur tändstiften ett antal gånger. Sist när den startade så dog den efter några minuter. Hur ser man om choken fungerar? Har en elstart som man trycker in nyckeln så ska den chokas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad betyder VRO för en tvåtaktare? Varaibale nånting oil...På en fyrtaktare så fattar jag att det har med separat oljeinsprutning att göra men på min tvåtaktare då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

vro betyder att den har variabel olje blandning och det styrs från vevhuset när trycket ökar i vevhuset så tillförs mer olja till brännslet.när du trycker in nyckel så ska det höras ett litet klick ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man höra klicket framme vid reglaget eller bak vid motorn? Vet inte om jag är korkad nu men var kommer den oljan ifrån? Jag har ingen påfyllnad av olja någonstans. All olja den får kommer från den 2% blandningen i bensintanken... :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

i motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag hör inget klick. Vad gör jag då? :oops: Hur går jag tillväga för att kolla om det är något fel på choken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

sök elfel. kanske bäst du ringer en båtmarina och rådfrågar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av motorkåpan och skruva av främre delen på luftburken så att du kan se rakt in i förgasarna.... Stå så att du kan se spjällen från ditt reglage...tryck in nyckeln....rör sej choke spjällen?     Om inte så kan du manövrera dom manuellet....Då ser du nog var felet ligger (om det e magneten eller staget  från choke reläet som strular)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Har varit inne där och tittat men inte vetat vad jag ska kolla efter. Nu ska jag kolla detta och pilla i dessa två hål. Om packningen i nedkant är trasig bör den naturligtvis bytas, vilket är fallet hos mig, men har det någon betydelse för motorns svårigheter att starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! 

 

det sitter ett litet  rött reglage på en liten dosa på sidan av motorn som du visade i ett annat inlägg! där kan du pröva med att choka!.  Ja angående vro:n står det vro på din motor ? isåfall sitter där en pump ? är den kanske pluggad ? vad är det  får årsmodell ? är det runt 90 så brukar det vara separat oljetank!   http://www.outboardrepairs.com/choke/  http://www.outboardrepairs.com/choke/'>

 

//Henrik svensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte alls. TAck. Men jag undrar varför det står VRO på motorn när den inte har någon tank. 50 hk 2 takt Evinrude -86 som sagt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vro på den så borde du kunna hitta pumpen, om man kollar alla modellerna på 50hk-86 så har dom vro.

 

Har inte din så är den bortskruvad, altså borde du kunna se var den suttit.

Det kan vara så¨att din motor strular för att den läcker i pluggningarna från vro pumpen...

 

Ingen större fara att köra utan vropumpen, man blandar 2-3% i tanken istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena..

 

Ja antagligen  det så att den är pluggad eller rent av annan motor kåpa, eller dekaler .) Men du bör se vad den suttit isåfall..  gämte förgasarna om du undrar 8.gif 

 

// Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...