Nugge 0 Postad 21 Augusti , 2005 Hej! Jag har nyligen köpt mig en pärla (en liten, gammal DC som heter Wrangler 17) som har en B20 monterad. Noterade tämligen fort att min olja mest som ut som Baileys vilket på rätt ställe kan vara trevligt men inte i båtmotorn. Steg ett på inrådan blev olje och filterbyte för den händelse att det kunde ha funnits kondens i montorn då den hade varit stående länge, detta hjälpte icke. Steg två nu i helgen var att demontera limpan vilket då skulle vara det troligast enligt tillfrågad expertis. Detta är nu gjort men när vi pluggar alla hål och försöker med lungorna känna på vakumet så känns det helt tätt (ingen hjärnkirurgi metod, jag vet) vi inbillar oss då att en möjlig spricka kanske uppstår vid värme under körning och detta skall nu undersökas. Packningen mot topplocket från limpan, hade vid de två avgåsutsläppen från toppen en ganska grov spricka/skada. Nu till frågorna: 1. Kan sprickorna i packningen vara nog för vattenläckage? 2. Hur går jag tillväga för att kontrollera att avgaslimpan är tät? 3. Om nu limpan skulle vara tät, vad blir nästa steg att kontrolla? Tacksam för alla svar. Mvh Jörgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 21 Augusti , 2005 Kolla oljekylaren. Dessa har en tendens att frysa sönder om de ej blir ordentligt dränerade innan vintern eftersom dessa brukar vara sjövattenkylda. Förvisso så är det vanligare att oljan pressas ut genom sprickan vilket borde synas tydligt runt båten. I vilket fall så är det lätt att demontera och kolla den och skulle en eller två tuber vara spruckna så borde det inte vara några problem att plugga dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nugge 0 Postad 21 Augusti , 2005 Hej igen och tack för svaren. Jag är själv ett riktigt blåbär men som väl är får jag hjälp av en riktigt kunnig vän. Jag tar med mig Era idéer och studsar dom med hjärnan. Vad det gäller gången på motorn dom två timmar som jag har kört (snyft) så tycker jag det låter som den går fint och jämt, men när jag drog ut stiften inför limprivningen så var ettans stift fuktigt och treans dyngsurt med vatten. Dom andra stiften såg bra ut om det kan vara till någon hjälp. Stift räknar jag med ettan mot förarstolen och fyran mot akterspegeln om det är rätt? I min sjöbod finns det lite bilder på motorn. /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 21 Augusti , 2005 Ok. om du har konstaterat vatten i cylindern så kan du glömma mitt förslag angående oljekylaren. Satsar mina pengar på blocket då tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 21 Augusti , 2005 som tidigare skrivit så skulle jag gissa på topplockspackningen(blockpackningen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nugge 0 Postad 25 Augusti , 2005 Tack igen för Era tips. Vid provtryckning av limpan under lite mer verkstadsförhållanden visade det sig att det var en spricka i den. Jag har nu köpte en ny men jag lyckas f.. inte få dit det där kopparröret som ansluter på fyra ställen i överkant av limpan (vattenrör). Är det någon som har gjort det där bytet som har något bra knep att förmedla på hur jag trycker det där röret på plats? Jag misslyckades nämligen igår och förstörde det gamla röret och åker nu på att köpa ett nytt från Volvo för nästan 2.000,-, ett till rör vill jag inte förstöra, helst... Mvh Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser