Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Nitro

Tumlare runt båten!

Rekommendera Poster

På grund av sen sjösättning är jag just nu inne i en intensiv fiskeperiod. Skälet till att denna artikel kommer till är att fisken också måste beredas.

Igår var det för en massa människor här på västkusten Tjörn runt. För mig var det ytterligare en underbar dag på havet. Och inte vilken dag som helst utan en dag med tumlarbesök. ( I brådskan från båten glömde jag kameran ombord, annars hade jag lagt med några bilder från träffen). 

Jag var igår ute och fiskade utanför Måseskär och där ute, mitt i ingenstans fick jag höra tumlarnas karakteristiska blåsljud. Fisket avbröts, för att om möjligt få se dessa havets artister. Efter ett tag hade jag både fått fram kameran och oriententerat mig om var tumlarna fanns. Det var 4 eller möjligen 5 stycken som jagade upp makrillen mot ytan. Tumlarnas ryggfenor skar genom vattenbrynet med en elegans som inte kan beskrivas utan måste upplevas. Ifall tumlarna kretsade 5, 10 eller en timma runt båten vet jag ej. För tiden stod still. Att sedan fiska kändes ganska meningslöst för jag hade i och med tumlarmötet fått min dagranson av kickar. 

Ok, jag kunde sedan inte låta bli att hiva upp ett par tjog makrillar./skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Känner igen känslan av att man är med om något (tex att man ser en havsörn) och sen spelar det ingen roll hur det går med fisket. Man har fått något ändå.

Själv har jag det mesta av mitt fiske kvar efter en säsong med flera reparationer och lång väntan på reservdelar till styrpulpetaren 3.gif.

Bra fiske på dig - så länge du håller dig på baksidan 2.gif

/Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tummlare förra söndagen utanför Hönö. Det trögia e bara att vi fick inte makrill på 45 min efter det, men det slutade till slut på 60 makrillar totalt :) och roligt att se tumlare det va 10 årsedan jag såg några

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kom återigen in för att bereda det vi fångat sedan sist och jag lyckades komma ihåg kameran. Här får Ni del av mitt hittillsvarande bästa sommarminne. /skitfiske på er/Nitro

post-9191-1394234458,7596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare. såg ett par tumlare utanför sotensvart skär utanför hamburgsund. mäktig upplevelse :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måset vara många tumlare runt västkusten nu. Har sett tumlare 2 ggr på 2 veckor. Såg dom i förrgår igen. Trögia e bara att makrillen försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Har faktiskt varit med om att en tumlare huggt på pilken, det dröjde inte länge innan spolen på rullen var tom och det sade pling i linan på farsans spö!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul upplevelse! Måste bara berätta om min häftigaste natur-upplevelse. Dock ej med tumlare utan med havsörn.

Jag är fotofreak och gillar framför allt att plåta fåglar. (kolla gärna in Klicka här )

För 2 år sedan bestämde jag mig för att plåta skäggdoppingen som har sitt bo i dyviken intill där jag har båten. Dessa fåglar är mkt skygga och för att inte skrämma den ruvande fågeln lät jag båten mkt sakta driva förbi på ca 50m håll med avstängd motor. Jag plåtade på och fick ett gäng lyckade bilder. När jag glidit förbi fågeln och befann mig på säkerhetsavstånd reste jag mig upp och plockade ihop kamerautrustningen. Glad i hågen startar jag motorn och börjar tuffa ut ur viken. Hade åkt ca 100m när jag ser ngt komma farande i ögonvrån. Vrider på skallen och ser en enorm äldre havsörn komma svepande över vattnet i ögon höjd och på ca 10-15m håll. Helt underbart att få ögonkontakt med en så vacker rovfågel även om jag först blev lite skraj då jag först trodde att den skulle gå till attack. Fågeln flög lugnt förbi och steg sedan upp till högre höjder och försvann ur sikte. Antagligen var den nyfiken eller så för jag har aldrig sett dessa fåglar göra på det viset framför allt inte i en så trafikerad vik. Givetvis hann jag ju inte få fram kameran då det hela var över på mindre än en halv minut.

Men det var en otrolig upplevelse!

13.gif\

/Patrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Är tumlarna verkligen så sällsynta? Jag ser tumlare i stort sett varje gång jag är ute och fiskar och väderförhållandena är sådana att man kan se dem. Detta är i Skälderviken som ligger norr om Öresund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plotter, du kan känna dig lycklig. Vi vanliga dödliga får vara glada de enstaka gånger som tumlarna dyker upp. (I år har jag sett tumlare två gånger, denna jag här skrivit om och nu när jag var i Norge och fiskade)./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Man kanske skulle börjat med tumlarsafari ;)

Folk åker ju och tittar på säl på Väderön, en del tycker det är så exotiskt att de spanar på dem när dem ligger på sina kobbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, du har nog rätt i att tumlarna blir allt vanligare Jag är själv seglare från Helsingborg och seglar till Tyskland nästan varje år. Numera är det ovanligt att INTE få se tumlare när man är på väg i Öresund eller Bälten. Det verkar som om det började i Bälten, men är nu vanligt i Öresund också.

M.v.h. Rige-Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Förra Sommaren så såg jag Tumlare 50meter från stranden på Ven som ligger mitt i Öresund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det snart dags för en ny båtsäsong, det är också tid att lägga gamla upplevelser i minnesbanken så nya kan tas emot. Därför låser jag nu tråden./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...