Gäst Björn Johansson Postad 21 Augusti , 2005 Hej igen, det var jag som hade en ht-båt (Jula) som bara gjorde 18 knop med 40 hk motor. Jag har en annan teori till den låga farten. kan det vara fullt med vatten mellan inner och ytterskrovet. Det som kan tyda på det är att båten har lätt slagsida när den ligger vid bryggan samt att den verkar svajig och instabil under körning. Jag tog upp ett hål i innerskrovet för att inspektera men hittade bara någon slags sandwichmaterial och inget vatten. Hur skall man försäkra sig om att båtten är torr mellan skroven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 21 Augusti , 2005 Karvade du dig igenom hela skumfyllningen(om det nu är skum) till insidan av ytterskrovet på¨den delen som ligger djupast i vattnet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Johansson Postad 22 Augusti , 2005 Hej, Jag använde en hålsåg ca 40mm dia och kom väl bara ner en bit i skummet. Jag tror att jag tryckte ner en skruvmejsel resten av vägen ner till botten men den verkade i alla fall torr. Kanske man skall ta upp ett hål lågt på akterspegeln när båten står på vagnen och se om det rinner ut något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 22 Augusti , 2005 Du har väl en dyvik längst bak i aktern? Det är bara och ta upp och skruva ut den så ser du om det kommer ngt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sportbat08 0 Postad 22 Augusti , 2005 Har samma problem, men undrar om det räcker med att bara borra upp och tömma. Tror ni inte att isoleringen mellan skroven blir svår att få torr om man bara tommer den på rinnande vatten, vilket kan göra att båten blir tyngre och att den ruttnar ? jag själv funderar på att öppna upp golvet/durken och lufta eller till och med byta ut isoleringen, hur låter det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 22 Augusti , 2005 Om du har så mycket vatten i mellanskrovet så båten har slagsida och eller beter sig konstigt borde du träffa på vatten om du karvar dig ner. Såga upp innerskrovet.Ta till rejält men planera redan vid uppsågningen för igenplastning.Använd sedan en tigersåg eller kniv och karva bort skum så du kommer ända ner till ytterskrovet.Träffar du på vatten så sug upp så mycket du kan..Det kan gå med en grovdamsugare eller oljebytarpump.Ta bort så mycket fuktigt skum som du kommer åt.Torka sedan med byggfläkt.Om du inte känner att du vill skumfylla igen så strunta i det.Lägg en skiva av sträv marinplywood och plasta sedan ovanpå.Använd en 600g glasfibermatta i tre lager.Måla sedan 2 lager topcoat.Montera därefter en eller flera dyvikor för senare inspektion och eller ventilation.Jag skulle akta mig för att ta upp ett hål i ytterskrovet,för om du har vatten eller fukt i mellanskrovet så kan du inte plasta igen.Det måste i så fall torka ut helt och hållet vilket kan ta flera månader även med fläktar.När du kommit så långt är nästa steg att ta reda på vart vattnet kommit ifrån annars måste du snart göra om jobbet igen.Hoppas att det löser sig för dig. M.V.H Per-Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser