Chiefen 0 Postad 21 Augusti , 2005 Jag har tidigare kört tunga stålbåtar med rak axel vilket som bekant ger en tröghet som (jag tycker) är behagligt när man ska manövrera i trånga hamnar. Nu tänkte jag prova något nytt. Jag funderar på att skaffa en Sea Ray 268 med dubbla motorer. Är det någon som har några knep för att manövrera båtar med dubbla motorer och drev? Det går ju alltid att prova sig fram men det kan vara trevligt att ha lite knep i bakfickan om det kniper. /Chiefen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 23 Augusti , 2005 Jag ska kanske förtydliga min fråga. Vid hamnmanöver med dubbla propellrar och rak axel så är det vanligt att man ställer rodren i midskeppsläge och manövrerar genom att slå fram på en maskin och back på den andra. Med drev så tillkommer en faktor. Nämligen den att dreven gå att vrida och därmed kan styra även med växeln i backläge. Fråga 1: Ni som kör med dubbla drev. Använder ni ratten vid hamnmanöver av någon anledning och i så fall hur? Fråga 2: Finns det risk för att drevet tar stryk om man bara kör längre sträckor med en maskin (antar att propellern på det drev som inte driver fortfarande roterar i neutralläge)? Eller ska man låta växeln ligga i för att hindra att propellern roterar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard Postad 23 Augusti , 2005 Hej. jag har en windy 22 med dubbla maskiner. När jag behöver vända eller vrida båten snävt runt sin egen mitt punkt så slår man bara en back å en fram med dreven ställda rakt.du kan även backa och vrida båten samtidigt på samma sätt genom olika gaspådrag på respektive motor.för övrigt när det gäller tilläggning så fungerar det på samma sätt som vid enkelmontage.MVh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rikard Postad 23 Augusti , 2005 Glömde!! Jag brukar tillta upp det ena drevet när jag kör med en motor,blir ju lite mindre motstånd då.fungerar säkert att köra med drevet ner med..Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pizzabagarn 0 Postad 23 Augusti , 2005 Använder inte ratten vid tilläggning m.m. Det är lättare att ha koll på hur båten beter sig om man bara jobbar med motorerna och har dreven ställda rakt. Tycker att det är helt underbart med dubbla motorer även om det blir dyrt i längden. En fundering jag har är hur man skall bete sig för att få båten att bara gå i sidled (fickparkering), skall prova att laborera med dreven ställda i andra lägen samtidigt som motorerna jobbar mot varandra. Återkommer om jag lär mig något kul, har bara haft båten i 3 veckor så jag har inte lärt mig allt som finns att lära vid dubbelmontage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 25 Augusti , 2005 Jag är chief på en sopbåt med dubbelmontage i stockholms mellersta skärgård. Har kört båten ett par tusen timmar och har efter dessa timmar utvecklat en del knep. I hastigheter runt 3-8 knop får man en otroligt liten svängradie om man bara använder sig av en motor i taget just i själva svängen. När man ska svänga styrbord så lägger man i neutral på styrbords motor och gasar med babords motor somtidigt som man girar dikt an styrbord. Vill man göra en riktigt snäv sväng så kan man ju backa med styrbords motor samtidigt, men då förlorar man mycket fart. Med lite övning kan man (när man backar med ena maskin och kör framåt med andra) med hjälp av rodret flytta mittpunken på rotationen mellan för och akter. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 28 Augusti , 2005 Ja det ser ut att vara samma teknik med rak axel som med drev. Undrade bara då jag hört att dreven generellt sett sitter närmare varandra och därmed skulle kräva mer arbete med ratten. Tack för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser