Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
materik

Cirkulationspump sitter dåligt ? Aq145a

Rekommendera Poster

Hej, om man ruckar på min pump med handen så rör sig den, den glappar liksom i infästningen. Ska den sitta lite löst ? Eller helt fast ? AQ145A

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är sjövattenpumpen impellerhuset så sitter den fast med två av skruvarna mot blocket, dra åt lätt och om det inte går så har du antagligen gängpaj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger nog inte riktigt med... impellerhuset sitter en bit ifrån vattenpumpen men det har jag inga problem med. Problemet är vattenpumpen. Den har fyra bultar som jag dragit åt det som gick men det hjälpte inte. Frågan är om den sitter fast i typ blocket med ytterligare bultar som man inte ser direkt ? Eller om hela vattenpumpen ska glappa lite ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man går in på http://ockelbo.plars.org/ - sen under menyn bilder och klickar på AQ140, första bilden heter Här är framsidan på motorn. Det röda är värmeväxlaren , där ser man dom där fyra bultarna jag pratade om på vattenpumpen. Sorry, är inte så hemma på motorer, försöker bara förklara vad jag pratar om ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På aq140 finns det 4 skruv och två pinnbultar (åt mitten) för att fästa vattenpumpen, pumpen skall tryckas upp mot toppen för att packning skall täta.Bör vara samma på 145

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenpumpen ska sitta helt fast. Om den ruckar när du tar tag i remsivan är antagligen lagren i pumpen slut. Det är då bara en tids fråga innan den börjar läcka kylvatten. Om den redan inte gör det. Ny pump på VP kostar runt 3tkr. / Plarsa http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättetack för alla svar. Jag tror inte att cirkulationspumpen nånsin är bytt...men jag vet inte. Bara misstänker det eftersom den är så dyr, att man kör tills den rasar. Motorn är från 1980 så det är nog säkert dags.

Följdfråga: jag har på sista tiden noterat att kylningen försämrats, eller rättare sagt att temperatur-mätaren står högt och motorn verkar varmare. Just nu är den inne på rött direkt efter varmkörning så nåt är fel...vilket tyvärr har gjort att båten står i hamnen och vi vågar inte köra förrän det är fixat 6.gif. Om lagren är slut i cirkulationspumpen så kan det väl bli så ? 

Det kan ju förstås bero på andra saker, alger eller skit, termostaten, fick tips om att det även kunde vara oljekylaren och att man då kunde ta loss den, rengöra och byta o-ring.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Är du intresserad av en begagnad vattenpump från en AQ145A.....Jag har en liggande efter att ha bytt min helt i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har en båtmek kollat på pumpen och den är helt slut på alla sätt och vis... 7.gif och den ska förstås sitta fast. Så jag ska byta den rem. Satsar på en ny vattenpump trots kostnaden då jag tänkt ha båten ett tag.

Om nu inte någon har en nästan ny pump som garanterat fungerar till ett betydligt billigare pris än 3500kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...