Trissorange 0 Postad 20 Augusti , 2005 Hej Jag har en Mariner 4Hkr, tvåtakt som växelspaken har gått av på. Växelspaken är av plast vilket är det ända som är klent på motorn. Det är själva armen som gått av och resten av spaken sitter fast i röet in i motorn. Någon som vet hur man byter växelspak eller har en spräng skiss hur det ser ut innanför växelspaken. Skulla vara evigt tacksam om någon vet hur man byter denna spak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 20 Augusti , 2005 hej är den av plast `? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 20 Augusti , 2005 Ja den är av plast och jag vet inte hur man lättast kommer åt att skruva bort den eller om det finns andra trix man kan använda sig av för att byta den. Ser ut som man får ta bort hela riggen annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 20 Augusti , 2005 Nja jag tror du siktade lite lågt för bakom den luckan finns det bara en skruv som frigör växel vajern(en skarv)om man skall byta impeller eller ta bort den nedre delen där propellern sitter. Jag menar det som betcknas som nummer ett1 på den bifogade sprängskissen. http://www.dougrussell.com/partscatalog/components/index.cfm?fuseaction=viewparts&colid=02&coldesc=4 H.P.&index=4603&block=60&BlockNumberList=130,40,80,10,70,90,110,100,30,0,20,120,60,50,140Allt ser så lätt ut på en skiss men i verkligheten så kommer man inte åt att skruva bort låsskruven5 på skissen för den sitter helt innesluten i en del av riggen eller motorblocket. Skulle vara värt massor att veta hur man lättast går tillväga för att byta denna eländiga växelspak. Tackar för den hjälp jag fått hitils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 20 Augusti , 2005 Låter underbart att det gick så fint. Men vart hittade du luckan för att skruva ur skruv 5 på skissen. Jag har ännu inte hittat någon lucka??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 20 Augusti , 2005 Nej någon sån lucka har jag inte hittat på min motor. Men kanske kommer den fram om man tar bort den undre motorkåpan vilket är ett företag utan dess like för man får nästan plocka isär hela motorn för att få bort den, för inte tala om att tillverka special nycklar för en skruv..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 28 Augusti , 2005 Hej igen Nu har jag luskat ut vart man kommer åt att byta växelspaken(växelförarn) på motorn. Det fanns ingen lucka eller någon genväg för att komma åt att byta spaken utan man får helt enkelt ta bort motorn för att komma åt den övre växelmekanismen. Nu återstår det bara att se om man kan få ihop allt rätt igen. Tackar ändå för den hjälp jag fått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser