Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Gäst PA

Vp 100A drev slirade / tappade greppet

Rekommendera Poster

Gäst PA

Var ute i dag och körde ca 3500 rpm ( 16-17 knop ). Först kändes det ungefär som man drar i handbromsen under färd med bil och sen släpper den. Detta upprepade sig ett antal gånger, sen släppte drivningen helt för en stund. Jag la ur växeln och svor lite. När jag sen provade så gick den framåt igen, möjligen en tendens till vibrationer. Jag stannade till vid en brygga och inspekterade så inte växelmekanismen höll på att tacka för sig. Inget tydligt fel där. Jag luskörde nästan hela vägen hem i 5 knop för att på nytt testa med lite högre belastning när jag var nästan hemma, men inget konstigt hände. Känns ändå märkligt, det känns verkligen som om ett mekaniskt frågetecken har dykt upp. Vad kan det vara? Konan i övre huset, propellern ( det finns ingen gummiupphängning i den ), möjligen en bussning. Hjälp mig gärna med detta!

Motorn är en B20 och båten en planande sportbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst P

Det verkar krasst med drevkunskaper på detta forum men är det någon som har bra tips om drevkunniga ställen i Stockholmstrakten som man kan kontakta ang felet och även fråga hur man justerar drevets mekanism?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P

Det kan jag mycket väl tänka mig - att det blir kinkiga om de inte får smörjning 

Men jag kollade oljenivån och den var ok, likaså kvaliteten på oljan såg fräsh ut. Går det att kolla om oljepumpen lever på något vis?

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade liknande båt förra året och precis samma sak hände mej EN gång, jag tror skarpt på att det va en plastpåse eller nåt som fastnade i drevet...... så skulle de även kunna va i ditt fall... hmm eller nåt annat, det finns inget som kan slira i ett 100 drev vad jag vet, de e ju brytpinne o allt så det finns inget gummi i proppen som kan slira.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har iof vart med om slirning på 100drev, det visade sig att växelpetarn kärvade så växlarna inte gick i ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Det kan nog bero på typ av olja o mängd i drevet, är det inte en sorts kona i växelhuset på drevet, som med fel olja kan tappa greppet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hade samma problem som beskrivs!

Då var det ett enkelt fel! Det var propellern som hade delat på sig, släppt! Barar att byta proppeler och köra vidare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P

Tack för alla svar. Jag justerade reglaget en aning och har varit ut en hel del efter det, felet har inte visat sig igen. 

Som det ter sig nu så var det en märklig engångshändelse. 

Jag återkommer om det återupprepas.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...