jannegbg 0 Postad 20 Augusti , 2005 Står i begrepp att köpa lite större båt och har fastnat för en daycruiser på runt 20 fot. Funderade först för Uttern D55, men har nu fastnat för Ryds 20 DC. Någon som har synpunkter eller andra förslag? Tacksam för åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Augusti , 2005 Hej, Lite tips på andra daycruisers runt 6 meter. Om begagnat går bra: Yamarin 6110 med ca 150 hk (helst 4-takt kanske). Är godkänd för upp till 200 hk. Nytt: Yamarin 6420 med Yamaha F150 4-takt. Är godkänd för 200 hk. Inombordare, något större än Ryds 20DC: Bella 640 DC. Alla ovanstående båtar går mycket bra i sjön, det har åtskilliga tester i svensk båtpress visat. Bra kvalitet. Ryds 20 DC är förmodligen ett bra val också, skrovet är i alla fall beprövat och jättebra. Motor bör nog vara bensinaren om du skall få lite fart. Med dieseln (Mercruiser 1.7 liters TDI blir farten endast 32 knop på topp). Med 220 hk (Mercruiser 4,3 liters MPI, insprutning) får du betydligt bättre fart (ca 40 knop på topp) och lägre pris (ca 50 tusen kr billigare). Ett test av Ryds 20DC (med dieselmotorn): Länk Jag har ej åkt i nån Ryds 20DC men jag har sett några på Vänern när jag varit ute och åkt. Ser fin ut i alla fall. Om inte s k ståstolar ingår som standardutrustning är det nog klokt att förhandla sig till ett bra pris på detta (kolla i Ryds tillbehörskatalog som finns på Ryds hemsida). De stolarna är betydligt bekvämare och främre delen kan fällas upp. Jag tror detta är standard på 2005 års modell, men kolla upp detta. En del extra tillbehör kan nog vara klokt att investera i: - Badplattform med badstege (såvida det inte är standardutrustning, men jag tror detta kostar extra) - Fenderkorgar i aktern - Skylight i krypinet i fören (om det inte ingår som standard) - Kanske även en soldynsats så man kan ligga och lata/sola sig i aktern - Hamnkapell om du vill slippa trasslet med att fälla ner/upp kapellet samt spara lite på kapellet. Övrigt som alltid är bra att ha monterat är vindrutetorkare på förarplatsen och en manuell länspump (kolla om det ingår). Och en kompass (saknas i regel) som är en viktig säkerhetsgrej. Jag antar du har el skaffar GPS navigator men den kan lägga av när som helst så en kompass är mycket viktigt. Men allt det där vet du säkert redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 20 Augusti , 2005 Du har inte kollat på amerikanska båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannegbg 0 Postad 13 Oktober , 2005 Tack för tipsen! Det blev en 20DC. Med Mercruiser bensin, badbrygga, fenderhållare, skyports och lite annat lullull. Jag är stornöjd! mvh Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Oktober , 2005 Grattis! Snyggt ekipage. Klokt val och inombordare är jäkligt bra också när man vill försäkra båten, mycket lägre premie då (lägre stöldrisk). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser