Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst CF

Smäll från motorn och sen död (VP 151A)?

Rekommendera Poster

Gäst CF

Hej har precis fått min powertrimpump bytt. På väg från Micab som fixade det hela märkte jag att trimplanen slutat funka. Körde vidare då jag misstänkte att de kommit åt nån sladd som blivit glapp. Nästa grej var att motorn inte verkade gå riktigt rent. Körde vidare. När jag slog av tändningen lät det underligt som om motorn suckade till..Tänkte att det där var underligt och kollade oljan, ok. När jag skulle till och testa att starta igen ville den liksom inte tända ordentligt. Testade att ge lite mer gas (utan växel i) och då vaknade den till för att sedan dö så fort jag drog ned på gasen. Efter ett par försök smällde det till från toppen av motorn (ganska hög smäll). Okulärt ser jag ingentin underligt. Vad kan ha hänt, vågar jag pröva att starta igen eller har det hänt nått riktigt skumt? Kan det vara nått elektriskt som verkstan kommit åt? 

Motorn är en VP 151A med 290 SP drev från 1987.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst greven

Nja det är nog vro pumpen !  Brukar krabba förstår du. plugga den som alla andra gör! sen är det bara tuta köra o se gla ut 14.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det ett metalliskt läte eller var det en förgasarsmäll (baktändning) .

151:an är det inte den med 16 ventils topp.

Hoppar kamremmen eller går av så blir det ventil sallad på den maskinen. 

Om motorn gick dåligt kan tyda på att remmen hoppat ett hack för att sedan hoppa flera och att ljudet du hörde var ventil o kolv som gjorde ett ovälkommet möte med varandra. Om det inte är 16 ventilaren så glöm detta.

Kan i oför sig vara kamremmen ändå med fel ventiltider och tändning som följd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vågar inte utesluta kamremmen som tidigare inlägg skrev om men min gissning är snarare att det är nått elektriskt som du själv anat. Om installatörerna klantat till det när de monterade powertrimpumpen så kan de ha orsakat ett jordfel som gör att gnistan inte blir så stark som den borde. Detta kan orsaka en förgasarsmäll om du försöker att starta en redan varm motor.

Gör så att du baxar motorn minst två varv för hand.  

Vid eventuellt mekaniskt missljud så rekomenderar jag att du låter en verkstad titta på motorn innan du startar igen.

Märker du inte något konstigt då så borde det vara säkert att provstarta. Kolla upp nyligen gjorda elinstallationer och koppla eventuellt bort dessa. 

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst cf

Hej, efter att jag skruvat av förgasarlocket (eller vad det kan heta) såg jag att någon form av plugg hade flygit ur cylinder 3 (räknat framifrån båten). Pluggen hittade jag och den såg ut ungefär som ett mindre lock. Jag frågade grannen på marinan och han trodde det var frostpluggar. Nu kommer följdfrågan, vad kan detta betyda? Varför flyger en sån plugg ur? Hänger det samman med kylarvattnet eller är det öppet ned i cylindern? Funderar på att låte bogsera båten tillbaka till varvet och låta de kolla vad som hänt. Surt som f-n. Trimplanen är helt döda också, känns inge bra.

Kollade även kamremmen och den ser ut precis som jag tycker den skall, inga skador och den verkar inte vara sliten eller ospänd heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen tvekan. Om du lyckats att skjuta en frostplugg så är verkstaden en bra ide'

Tänk även på att om du inte har slutet kylsystem så har du just nu ett öppet hål från sjön in i båten.

Om det är en frostplugg så borde ju en del kylvatten ha läkt ut i motorrummet?

Jag tror för övrigt att 151A modellen bara tillverkades mellan 1985-86 sedan kom 151B (om jag minns rätt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst cf

Hej, ja det är ett slutet system så det är nog ingen risk för att den sjunker. Lustigt nog har inget vatten läckt ut, kanske för att jag inte gav mig på att starta fler gånger efter smällen. För övrigt finns det vatten i kylaren som det skall. 

Intressant med motorn, jag vet att båten är en 87:.a, men det kanske kan vara så att men hade 151A även i sådana? Eller så har motorn bytts ut någon gång i historien, jag vet inte.

Vad kan ha gått snett? Det låter som det har uppstått övertryck i kylsystemet därav den skjutna pluggen, men varför?

Ps. tack för era svar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst greven

Inte  du heller ser jag ??  idiot!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

registrera dig lilla vän så kan vi ta en diskussion, annars måste jag säga till din dagisfröken att stänga av din dator o skicka ut dig bland dom andra barnen i sandlådan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst CF

Nu har jag varit nere vid båten igen. Stoppade ned lite papper i hålet för att se hur vätskan ser ut och jag blev grymt förvånad när jag insåg att det är snustorrt där inne, helt snustorrt. Inget vatten har läckt ut i båten heller. Förvisso kanske det har dunstat sedan i fredags när det hände men det känns lite underligt? I övrigt har kylaren precis så mycket vatten som boken föreskriver, dvs så att man ser vätskan. Frågan är i så fall om det skulle kunna vara så att systemet har geggat igen helt och hållet? Jag tycker ju att det borde rinna till och visa sig i kylaren att vätskan minskat men detta verkar inte skett. Skumt som bara den. Motorn gick aldrig varm, utan på mätaren gick den upp till normal arbetstemp precis som den skulle. I och med att den precis kom från varvet hade jag lite extra koll på tempen så där är jag rätt säker på att jag inte missat nått. 

Ska försöka få bogsering till Micab, men de verkar tyvärr rätt fullbelagda nu....

Ps. har läst på lite om motorn och det verkar inte vara 16 ventilaren, tror det är 8.

Vad kan detta vara egentligen? Nån som har nån bra idé? 

/CF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är en frostplugg. Du kanske kan ta en bild och bifoga så kanske någon känner igen vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst CF

Det var en riktigt bra idé! Bifogar bild på motorn där man ser pluggen samt ett lika dant hål som det den flög ur. Hålet som den lossnade från är det 3e av 4 räknat framifrån båten.

Mvh

/CF

post-0-1394234457,8758_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, verkar som du har fått en snetändning!!

Pluggen finns att köpa på volvo som reservdel och är inte så jätte dyr!!

Men det är ju lite knepigt fel ju!!!

Borde nog kolla upp vad som har orsakat det men det låter ju onekligen som att kamremen har kuggat så du har fått fel tändningstid!!!

Kolla hur märkningarna står på dreven!!

Nolla motorn tills alla märken står vid resp punkt!!!

Om det inte står fel då så är det ju med största saolikhet ett elfel eller nått liknande!!!

Lycka till!!

// Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev tidigare att även om det inte är 16 ventilaren (och det har du inte när man ser bilden) så kolla kamremmen.

Du har säkert fel kam och tänd inställning, som tex Morgan svarat här.

Det kan även vara något annat fel tex lös fördelare eller glapp i tändkabel. Kolla tändnings sidan för det är där felet med största sannolighet sitter.

Motorn har baktänt och skjutit bort en av pluggarna för spridar hålen.

Det kan ju vara så enkelt att det blir kortis  någonstans som slår av o på tändningen. Lös kabel efter rep av power trimmet???? slår tändningen på under fel tändcykel så baktänder det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst CF

Aha är det inte en frostplugg alltså? Är det heller inte så att det är ett hål ned till en kylslinga? Jag tycker också det lutar åt elfel och eftersom det inträffade direkt efter en större elinstallation får nog repgubbarna gå igenom elen igen. Tack för era kunniga och bra tips!

//CF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, inte detta är någon frostplugg utan det är en plugg för att plugga igen spridarhålet på motorer utan spridare!

Grundtoppen fanns ju med och utan spridare på den tiden!!

Lycka till!!

// Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst CF

Det verkar som pluggen har läckt in lite luft och påverkat tändningen (därav den ojämna gången) och sedan flugit ut (därav smällen). Den är tillbakasatt med nått speciellt lim, så det skall funka nu enligt verkstan (hämtar båten ikväll så vi får se). Elfelet verkar vara felkopplad minusledning, skall vara omkopplat nu och funka enligt verkstan. Hoppas på en fortsatt problemfri höst ;) 

Tack för all hjälp!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...