Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Max_P

Bottenfärg släpper

Rekommendera Poster

Hej,

Ny båt för mig med en självpolerande bottenfärg i tråkigt skick, den har på flera ställen släppt alla lager färg hela vägen ner till gelcoat enl bild.

Vad är rätt att göra här, slipa/blästra botten och ny grundfärg?

Om jag målar över med ny mjuk bottenfärg, kan gelcoaten ta skada på en sommar?

IMG_0438.jpeg

IMG_0440.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

personligen hade jag skrapat allt löst och fläckat med grundfärg och sen rollat på ett rejält lager bottenfärg efter lite grovslipning.

dvs om du ska använda båten i sommar så har du ngt att göra efter säsongen.

om inte så blästra och börja om från början om du har grejer.

mvh

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG!

Gelcoaten jan absolut inte ta någon skada, bottenfärgen skyddar inte gelcoaten utan skyddar bara mot beväxning.

Jag skulle göra som Zaphir föreslår och njuta av båten de hör säsongen och komma fram till vad som är viktigast att åtgärda och sedan använda senhösten, vintern och våren 2025/2026 åt att åtgärda detta. Det kanske inte är bottenmålningen som hamnar överst på listan, men om den gör det så hinner du fundera igenom vad du egentligen vill ha för slutresultat och får tid att undersöka marknaden och boka ev. proffsinsatser i god tid.

• Vilka regler för användning av bottenfärg gäller där du har båten?
  • Behöver jag bottenfärg eller kan jag tvätta båtbotten i en borsttvätt några gånger per säsong istället?
  • Om det är en trailerbar båt kanske det är så att båten kan stå upställd på land isf. att ligga i vattnet?
  • Det kanske finns annat som kan vara lämpligt att åtgärda samtidigt som båbgotten blästras/skrapas?
  •  Mm, mm!

Lycja till!

Mackey

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, Zaphir said:

personligen hade jag skrapat allt löst och fläckat med grundfärg och sen rollat på ett rejält lager bottenfärg efter lite grovslipning.

dvs om du ska använda båten i sommar så har du ngt att göra efter säsongen.

om inte så blästra och börja om från början om du har grejer.

mvh

Tack för dina tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, Mackey said:

Hej och välkommen till MG!

Gelcoaten jan absolut inte ta någon skada, bottenfärgen skyddar inte gelcoaten utan skyddar bara mot beväxning.

Jag skulle göra som Zaphir föreslår och njuta av båten de hör säsongen och komma fram till vad som är viktigast att åtgärda och sedan använda senhösten, vintern och våren 2025/2026 åt att åtgärda detta. Det kanske inte är bottenmålningen som hamnar överst på listan, men om den gör det så hinner du fundera igenom vad du egentligen vill ha för slutresultat och får tid att undersöka marknaden och boka ev. proffsinsatser i god tid.

• Vilka regler för användning av bottenfärg gäller där du har båten?
  • Behöver jag bottenfärg eller kan jag tvätta båtbotten i en borsttvätt några gånger per säsong istället?
  • Om det är en trailerbar båt kanske det är så att båten kan stå upställd på land isf. att ligga i vattnet?
  • Det kanske finns annat som kan vara lämpligt att åtgärda samtidigt som båbgotten blästras/skrapas?
  •  Mm, mm!

Lycja till!

Mackey

Tack för dina råd, uppskattas!

Siktar på ett grundligt jobb till hösten, fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köpte min Cumulus för 19 år sedan.

Båten var sjösatt.

När jag tog upp den så hade färg lossnat och det var många blåsor, stora som små.

Båten hade förre ägaren köpt av ett större företag, blästrad, nedslipad och spacklad.

Tyvärr la han på nån slags industrieepoxi

Billig men inte lämplig.

Så under 14 vårar har jag gjorde det du har framför dig.

En vän i hamnen köpte Tilkkurila RM40 och rollade sin Comfortina under vattenlinjen.

En epoxifärg avsedd för undervattenskonstruktioner bl a stål mm.

Jag fick en slatt som jag blandade och rollade i tre lager en provyta på ca 70 x 70 cm.

Vid höstens upptagning, inte en enda blåsa på provytan, men som vanligt några hundra på all annan yta.

Skrapade upp dessa även denna höst.

Följande vår rollade jag hela ytan under vattenlinjen med den färgen i tre lager.

Seglade hela sommaren. Endast tre blåsor.

- I våras någon enstaka blåsa eller om det var annan skada.

-Ja, hur blev ytan då? Typ rollad så klart.

Inte spegelblankt! Men ingen påväxt som inte gick att tvätta bort med högtryckstvätten.

Nu seglar jag endast i Vänern! Nån enstaka tur upp till Arvika.

-Riv bort lös färg, måla som jag gjorde om du inte ska idka tävling. Eller agera spegel åt abborrarna.

Vet ej hur färgen funkar i saltvatten.

Men måla bara i där du har skador, som provyta denna säsong. Då ser du hur det blir / blev till hösten.

Viktigt med minst tre lager färg, med härdning emellan, för att det ska bli helt vattentätt!

- Skrapar upp skador gör man på hösten... Då hinner plasten torka tills på våren.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...