Gå till innehåll
onsdag 30 april 2025
Albina158

Grabbräcken

Rekommendera Poster

Skulle gärna ta loss grabbräckena på min Albin 25 för att slipa och lacka dem (teak), men hur får man loss dem? De är skruvade inifrån, alla skruvar är borttagna men grabbräckena sitter som berget. Antagligen limmade på undersidan. Hur får man loss den utan att skada vare sig plasten eller räckena?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Jag antar att det sitter silikon som limmar räcker mot överbyggnaden (för att vatten inte ska läcka in) och det kan vara rätt segt att få loss räcket. När det är långa grabbräcken finns det risk att man bryter av dem när man fått loss det första fästet och tycker det är en jättebra idé  att använda räcket som hävstång.

Jag har vid något tillfälle använt tandtråd och sågat mig igenom mellan räcke och däck och även starkare sytråd (björntråd). Skalpell borde funka också.

Lycja till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Hade själv en liknande tanke -att försöka såga mig igenom mha ståltråd. Ska testa med björntråd (har riktig) eller tandtråd. Låter ju otroligt att tandtråd håller men det är ju värt ett försök. Tack för dessa goda råd, ska bli spännande att se hur det går.

Mvh Albina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...