Peter_K 4 257 Postad 18 timmar sedan Landmacken vid mig har börjat sälja diesel utan RME (kallad Go Easy Diesel Extra) och jag är sugen på att testa den i båten, motorn är en Penta MD5b från 1980. Vad kan gå fel? Ge mig alla farhågor. https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 855 Postad 18 timmar sedan 48 minuter sedan skrev Peter_K: Landmacken vid mig har börjat sälja diesel utan RME (kallad Go Easy Diesel Extra) och jag är sugen på att testa den i båten, motorn är en Penta MD5b från 1980. Vad kan gå fel? Ge mig alla farhågor. https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/ Ingenting. Är ju blankdiesel (B0) som är detsamma på sjömack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 548 Postad 17 timmar sedan 1 timme sedan skrev Peter_K: Vad kan gå fel? Ge mig alla farhågor. Så du tänkte alltså tanka din gamla, trogna båtmotor med den här moderna dieseln från OKQ8!? Strålande idé ! För vad kan egentligen gå fel när du häller i ett högraffinerat, miljöanpassat bränsle (läs: full av inblandade tillsatser som löser upp både avlagringar och packningar) i en motor som knappt visste vad svavelfattig diesel var när den byggdes? (Svavelfattighet är kanske inget nytt problem, men man vet ju aldrig.) Förbered dig på nöjen som igensatta filter, korroderande bränslesystem och bränslepumpar som plötsligt bestämmer sig för att gå i pension – gärna mitt ute på den vindstilla fjärden. Så varför inte kombinera båtlivets frihet med spänningen i oförutsägbara motorhaverier? Lite extra drama har väl ingen dött av. (Nåja.) Inlägget kan innehålla viss ironi från en som använt/använder alla olika diselbränslen utan några som hekst problem både till en gammal MD11 och till en modern Beta 25. Just nu är siktet inställt på HVO eftersom det går att köra den gamla Wallasen på samma HVO som båtmotorn och HVO funkar även i fotogenlampan. Troligen funkar även Go Easy Diesel Extra i värmaren och fotogenlampan, men HVO har fördelen att den är nästan luktfri både i flytande form och när den blivit avgaser och HVO ger väldigt lite sot (vilket borde göra HVO odugligt i fotogenlampan eftersom det är de glödande sotpartiklarna som lyser). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 21 Postad 16 timmar sedan (redigerade) Bränsletrådar är som oljetrådar: de drar mot oändligheten. Så, från HVO till nästa high tec-diesel då! Nämligen Ecopar. Den görs av naturgas och är därför väldigt ren, kan t.o.m spillas i havet utan miljöskada. Jag får betydligt renare avgaser med mindre rök och ingen stickande lukt som ger huvudvärk och illamående. Pentan verkar gilla soppan också, blir stark och på topp! Jag kommer aldrig gå tillbaka till stink-diesel. Nackdelar: - några kronor dyrare per liter men det kan jag ta, gör ju bara av med 100 liter eller så på en sommar. - svag distribution, svårt att få tag på utanför västkusten och sthlmstrakten https://www.ecopar.se/drivmedel/ecopar-marin/ Redigerad 15 timmar sedan av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 14 timmar sedan Ecopar har både naturgasdiesel och HVO100. Kemiskt är det samma nazistdiesel* men gjord på olika kolföreningar. Antingen naturgas eller fossilfri fett/oljebas. Nazisterna hade ingen olja, men kol - så de uppfann Fischer-Tropf metoden i vilken man kan skapa all typer av flytande och gasformigt bränsle från alla typer av kolföreningar. I Danmark tankar jag ofta Shells GTL (Gas To Liquid) och här i Sverige kör jag HVO100. Ecopar är för dyrt i mina trakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 548 Postad 14 timmar sedan 1 timme sedan skrev Till_havs: Ecopar. Den görs av naturgas och är därför väldigt ren... Ecopar bidrar till utsläpp av växthusgaser, så om man bryr sig om det är HVO ett bättre alternativ som inte heller luktar. HVO är ockdå hyffsat lätt att få tag på och lite billigare än ecopar. Finns tom. på enstaka sjömackar. Ecopar och HVO är ganska likvärdiga bortsett från klimatpåverkan där HVO har en tydlig fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 383 Postad 14 timmar sedan Jag vet att det inte är hälsosamt, men dieselavgaser luktar ju gott! Samma med avgaser från flygfotogen. Sött och komplext. Ju smutsigare diesel, desto bättre luktar det. Moderna dieselbilar med bra filter och elektroniskt styrd förbränning luktar iofs inte så gott. Litet stickspår, men jag blev så förvånad över att läsa att folk kallar det "stinkdiesel" och att de mår dåligt av lukten. Så olika det kan vara! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 599 Postad 13 timmar sedan (redigerade) Förut har jag hört att ecopar inte kan blandas med "vanlig" diesel, vilket gjorde att HVO var bättre val som är fullt blandbar med vanlig diesel. Men Ecopar själva säger att den ska vara blandbar men att man bör tömma och rengöra tanken för bästa resultat innan man fyller ecopar, och att man sedan enbart bör köra på ecopar. Lite motsägelsefullt tycker jag. Om OKQ8 GoEasy skriver de att "Självklart anpassar vi diesel efter säsong. Du behöver bara tanka som vanligt. OKQ8 GoEasy Diesel har goda köldegenskaper för en säker drift även under vintern." Det innebär väl att de de facto inte anpassar efter säsong eftersom det alltså är "vinterdiesel" (ett begrepp jag inte kände till för ett år sedan) de levererar året om..... Hur är det genrerellt i Sverige, har mackar "sommardiesel" på sommsrsäsongen eller är det "vinterdiesel" året om här i norden? Redigerad 13 timmar sedan av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 599 Postad 13 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Peter_K: Landmacken vid mig har börjat sälja diesel utan RME (kallad Go Easy Diesel Extra) och jag är sugen på att testa den i båten, motorn är en Penta MD5b från 1980. Vad kan gå fel? Ge mig alla farhågor. https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/ Vad kör du på idag? Om motorn är från 1980 så var väl RME inblandad diesel en "ny typ" av bränsle för den motorn första gången du tankade det (jag tolkar frågan som att du kör RME inblandat idag) och du då tog en stor chansning med nymodigheter till gammal motor med allt vad det kan/kunde ställa till med på bränsleslangar etc 😀 Så ta en chansning till .......Live on the edge😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 257 Postad 12 timmar sedan 18 minuter sedan skrev Boanjohan: Vad kör du på idag? Jag kör på oinblandad diesel från sjömackarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 000 Postad 10 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Boanjohan: - - - Om OKQ8 GoEasy skriver de att "Självklart anpassar vi diesel efter säsong. Du behöver bara tanka som vanligt. OKQ8 GoEasy Diesel har goda köldegenskaper för en säker drift även under vintern." Det innebär väl att de de facto inte anpassar efter säsong eftersom det alltså är "vinterdiesel" (ett begrepp jag inte kände till för ett år sedan) de levererar året om..... Hur är det genrerellt i Sverige, har mackar "sommardiesel" på sommsrsäsongen eller är det "vinterdiesel" året om här i norden? Det är nog främst skrivet för att lugna bilägare så de känner trygghet med GoEasy som åretruntbränsle. "Vanlig diesel" kan ha upp till 15% paraffinvax/petroleumvax sommartid. Paraffinet hjälper till att smörja motorn, har högre energiinnehåll och är billigare att framställa (fördelaktigt sommartid). Problemet är att paraffinet flockas vid låga temperaturer och kan då proppa igen bränslefiltret. Lösningen är att minska paraffininblandingen vintertid. Generellt levererar alla landmackar olika dieselkvalitet sommar/vintertid så fordonsägaren (som ofta är okunnig om problemet) inte ska behöva bry sig. Om GoEasy innehåller paraffin i likhet med "standarddiesel" måste man nog gräva djupare för att kolla. Det viktiga för kunden är ju att OK levererar en diesel som fungerar även vintertid i låga temperaturer. Vilken dieselkvalitet sjömackarna levererar kan man inte heller veta utan djupare granskning. Det är troligen inte lika viktigt med vinterdiesel för fritidsbåtägare. När det blir så kallt så är det i alla fall ofarbart på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 548 Postad 4 timmar sedan 8 timmar sedan skrev Boanjohan: Hur är det genrerellt i Sverige, har mackar "sommardiesel" på sommsrsäsongen eller är det "vinterdiesel" året om här i norden? Både bensin och diesel levereras i sommarkvalitet och vinterkvalitet. Som sällantankare kan man drabbas negativt på vintern med svårstartad motor (bensin) eller med igensatta bränslefilter (diesel) om man har sommarsoppa i tanken när man plötsligt vill köra mitt i smällkalla vintern. Övergången till vinterkvalitet brukar ske i god tid, 15 augusti/15 september lite beroende på leverantör och landsdel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser