Peter8008 0 Postad måndag kl 09:04 Hej, sitter med en nyanskaffad båt med en MD21 och fascineras över hur nördig man blir som nybörjare på gamla dieslar! Det är en MD21A och jag hittar två bränslefilter, det ena sitter nära tanken och är ett CAV, det andra sitter på motorn, vid kilremmen, och är också ett CAV! Jag hittar inga fler bränslefilter (om man inte räknar det fasta lilla filtret vid handpumpen, men det kommer jag inte åt p g a motorns placering i båten). Skall det vara så här? Det pratas om Finfilter, Förfilter, Grovfilter, CAV-filter osv, vad är vad och vad bör finnas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 561 Postad måndag kl 09:12 Om du har ett vattenavskiljande bränslefilter före motorn behöver du inte bry dig om silen i matarpumpen. De andra filtren är bra att byta varje höst. När du luftar systemet måste du stänga kranen som sitter på filtret framme på motorn. Glöm inte att öppna den när du är klar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter8008 0 Postad måndag kl 11:04 Tack, Rollen. Jag står i begrepp att byta båda CAV-filtren. Det första har suttit i 10 år och jag misstänker samma historik på det andra! Och jag skall komma ihåg kranen när jag luftar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 561 Postad måndag kl 14:16 Var noga med att få rätt oljefilter. Det finns två varianter. Det går att montera fel filter men gängan passar inte riktigt så filtret kan lossna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter8008 0 Postad måndag kl 17:35 Ja, tack, jag läste om det någonstans. Har redan bytt oljefiltret och var noga med att känna så att gängan gick fint. Bytte båda bränslefiltren nyss, luftade och fick igång motorn utan problem. Kanske borde rengjort tanken först men hoppade över det. Får ta det längre fram. Vill ju komma ut på havet nån gång:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 599 Postad måndag kl 18:39 (redigerade) Bytt båda?? Har också en MD21A. På min är den första filterbehållaren av märket CAV men är endast en vattenavskiljare med någon sedimentfilterfunktion, det är alltså inte den uppsättning med finfilter som man normalt brukar mena med "CAV-filter": I koppen sitter en trattliknande insats i aluminium. Den är alltså inget man byter, utan rengör bara: Efter matarpumpen (vid kilremmarna under värmeväxlaren) sitter en till sån hållare men med själva CAV-filtret också (mellandelen), men utan sedimentfiltret. Även den har alltså vattenavskiljare. På min är det alltså bara denna som har ett filter som behöver bytas: Jag tror min kombination med sedimentfiler innan matarpump och dieselfilter efter matarpump är original, men det är ju inte otänkbart att någon bytt någon gång i tiden, så är inte säker. FRÅGA: Vad är det för fast litet filter vid handpumpen du nämner? Det är inget jag känner igen. Redigerad måndag kl 18:58 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter8008 0 Postad måndag kl 19:21 (redigerade) Jag har två stycken av den modellen som din bild 3 visar. Dessa har jag bytt. Något mer har jag inte. Men, utan att veta så noga, så antog jag att det sitter ett litet filter vid handpumpen. I min båt sitter motorn så att jag bara kan sticka ner handen och känna pumpen och det jag tror är ett litet grovfilter. Men nu misstänker jag att det bara är ett litet pumphus till handpumpen. Jag var glad åt att bara hitta diesel och inte massa vatten i båda filterburkarna:-) Redigerad måndag kl 19:22 av Peter8008 Menar bild 3 (inte bild 2) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 599 Postad måndag kl 20:15 42 minuter sedan skrev Peter8008: Jag har två stycken av den modellen som din bild 3 visar. Dessa har jag bytt. Något mer har jag inte. Men, utan att veta så noga, så antog jag att det sitter ett litet filter vid handpumpen. I min båt sitter motorn så att jag bara kan sticka ner handen och känna pumpen och det jag tror är ett litet grovfilter. Men nu misstänker jag att det bara är ett litet pumphus till handpumpen. Jag var glad åt att bara hitta diesel och inte massa vatten i båda filterburkarna:-) Det är bara pumphuset du känner, inget filter finns där🙂 Det känns lite överflödigt ned två filter, onödig kostnad tycker jag. Vissa sätter två filter i rad med möjlighet att isolera/omdirigera ( by pass) ett filter, då kan man slå över till rent filter om det ena sätter igen, och även möjlighet att byta det igensatta under gång. Men om man inte har sånt arrangemang så känns det onödigt med två filter eftersom det inte ger någon ökad säkerhet eller redundans. Bra att du bytt bägge och skönt att det såg fint ut👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser