Kenneth_S 138 Postad måndag kl 08:52 Jag har ju problem med att tempmätaren går upp till 90 grader, och stiger successivt när jag går över 3000 varv. Jag filmade nu flödet på kylningen, både vid tomgång och vid gaspådrag till 2000 varv för att se om flödet ökade - Vilket det gjorde. Ni som kan sånt här, ser det ut som ett bra/normalt flödet? Motorn är en VP TMD40B, 1985 års modell Ser fram mot svar VID-20250427-WA0000.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad måndag kl 10:44 Ser bra ut, så du får felsöka på det interna kylvattensystemet, börja med värmeväxlare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 205 Postad måndag kl 10:51 Om du lyfter locket på expansionskärlet... Eller kollar avluftningen om det finns. Blir det tryck där vid högre varvtal? I så fall kan man eventuellt misstänka blockpackning. Finns instrument med vilket man kan mäta förekomst ev avgaser i kylvätska. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 138 Postad måndag kl 10:56 11 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Ser bra ut, så du får felsöka på det interna kylvattensystemet, börja med värmeväxlare. Värmeväxlaren är rengjord och genomgången på verkstad, likaså oljekylaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 138 Postad måndag kl 10:58 5 minuter sedan skrev Hybro: Om du lyfter locket på expansionskärlet... Eller kollar avluftningen om det finns. Blir det tryck där vid högre varvtal? I så fall kan man eventuellt misstänka blockpackning. Finns instrument med vilket man kan mäta förekomst ev avgaser i kylvätska. Avluftning finns (nog) inte. Inte hittat någon i alla fall. Jag misstänker att tempgivare och temmätare inte ger rätt resultat. Jag ska kolla detta genom att använda en IR-mätare mot kylslangen, och se vad tempen blir där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad måndag kl 12:13 Jag avluftar genom att släppa ut luft/vatten på turbon. Det finns en liten slang från turbon till antingen expansionskärlet direkt, eller först till termostathuset och sen expansionskärlet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 138 Postad måndag kl 12:18 3 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Jag avluftar genom att släppa ut luft/vatten på turbon. Det finns en liten slang från turbon till antingen expansionskärlet direkt, eller först till termostathuset och sen expansionskärlet. Har inte lagt märke till någon sådan under de 12 år jag haft båten, men ska göra en dubbelkoll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 563 Postad måndag kl 14:08 Det blir mycket högre avgasmottryck vid belastning. Om pumpen är sliten kan den få svårt att pumpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad måndag kl 14:44 Se röd pil. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad måndag kl 14:48 Cirkulationspumpen slits inte (helt i metall), möjligen oxiderar den bort - men inget jag hört talas om. Se bild på pumphjulets detaljer inuti. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 138 Postad tisdag kl 07:13 16 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Se röd pil. Kanon, det ska jag kolla upp 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser