Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Kenneth_S

Ser detta ut som bra flöde?

Rekommendera Poster

Jag har ju problem med att tempmätaren går upp till 90 grader, och stiger successivt när jag går över 3000 varv. Jag filmade nu flödet på kylningen, både vid tomgång och vid gaspådrag till 2000 varv för att se om flödet ökade - Vilket det gjorde. 

 

Ni som kan sånt här, ser det ut som ett bra/normalt flödet? Motorn är en VP TMD40B, 1985 års modell 

 

Ser fram mot svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, så du får felsöka på det interna kylvattensystemet, börja med värmeväxlare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lyfter locket på expansionskärlet...

Eller kollar avluftningen om det finns.

 

Blir det tryck där vid högre varvtal?

I så fall kan man eventuellt misstänka blockpackning.

 

Finns instrument med vilket man kan mäta förekomst ev avgaser i kylvätska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Ser bra ut, så du får felsöka på det interna kylvattensystemet, börja med värmeväxlare.

Värmeväxlaren är rengjord och genomgången på verkstad, likaså oljekylaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Om du lyfter locket på expansionskärlet...

Eller kollar avluftningen om det finns.

 

Blir det tryck där vid högre varvtal?

I så fall kan man eventuellt misstänka blockpackning.

 

Finns instrument med vilket man kan mäta förekomst ev avgaser i kylvätska.

Avluftning finns (nog) inte. Inte hittat någon i alla fall.

Jag misstänker att tempgivare och temmätare inte ger rätt resultat. Jag ska kolla detta genom att använda en IR-mätare mot kylslangen, och se vad tempen blir där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avluftar genom att släppa ut luft/vatten på turbon. Det finns en liten slang från turbon till antingen expansionskärlet direkt, eller först till termostathuset och sen expansionskärlet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Jag avluftar genom att släppa ut luft/vatten på turbon. Det finns en liten slang från turbon till antingen expansionskärlet direkt, eller först till termostathuset och sen expansionskärlet.

Har inte lagt märke till någon sådan under de 12 år jag haft båten, men ska göra en dubbelkoll 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir mycket högre avgasmottryck vid belastning. Om pumpen är sliten kan den få svårt att pumpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirkulationspumpen slits inte (helt i metall), möjligen oxiderar den bort - men inget jag hört talas om. 

Se bild på pumphjulets detaljer inuti.

IMG_2266.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Se röd pil.

IMG_4654.jpg

Kanon, det ska jag kolla upp 👍

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...