Gå till innehåll
måndag 28 april 2025
yodabaggins

Yamarin 6110-kapell…konstruktionen från Helvetet…

Rekommendera Poster

Hej.

Jag köpte i höstas en Yamarin 6110 och är på det stora hela mycket nöjd med ”själva båten”. En kanonfin, snygg och gedigen båt med väldigt goda sjöegenskaper!

Jag har väl egentligen bara två ”gripes” med den. Men de är också rätt ordentligt frustrerande.

Dels är stuvfacken under all kritik. Sättet man öppnar luckorna under höger och vänster aktersoffa t.ex., är helt bisarrt. För att alls kunna öppna måste man knäppa loss sittdynorna helt, vilket känns otroligt osmidigt, och så öppnas de ”bakifrån och fram” vilket känns helt bakvänt. Det borde ha suttit ”dörrar” under benen istället, men men… Och dels finns det ingenstans att smidigt lägga undan lösa grejor. Man får slänga in allt löst i ruffen, vilket känns lite sunkigt.

Men det värsta - kapellet?!? Det kan vara den sjukaste konstruktion jag varit med om. Tredelat kapell gör i sig att det blir en del krångel. Men att sedan få ner och ihop och in kapellet i den därför avsedda skyddsöverdraget med dragkedja…ren lögn!  Stora delar av kapellet består av plastrutor (vilken funktion de fyller förstår jag inte riktigt eftersom man i regel sällan kör med kapellet uppe, men jag antar att det är därför). När man ska fälla ner och trycka in kapellet i överdraget är det bara plastrutor i mängder överallt, som inte går att enkelt rulla ihop eftersom de löper över böjen på kapellbågen, och inte att vika eftersom plasten riskerar att spricka då. Och mängden kapellduk och plastrutor som hänger i stora sjok ner från kapellbågarna är långt mycket mer än vad som går att få in i överdraget på något sätt jag ens kan drömma om.

Jag har sett bilder på Yamarin 6110-båtar där kapellet syns ligga prydligt och fint i sitt lilla ”kuvert” i aktern. Men hur dessa ägare lyckats med den bedriften övergår mitt förstånd.

Ni som äger eller ägt samma båtmodell - vad är det jag missar?! Finns det något speciellt trick som jag bara inte lyckats klura ut?!

All hjälp uppskattas!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...