Isakal 0 Postad 12 timmar sedan Hej, jag är ute efter en ny fiskebåt. Vill ha en 4-5 m båt som klarar av att köra i Stockholms skärgård. Viktigt är en båt som inte drar för mycket soppa. Är just nu inne på en Finnark 490 men hittar inte supermycket info om den. Någon som har erfarenhet av kvalitet och hur den är i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 576 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Jag har ingen erfarenhet av Finnark alls och nu kommer ett svar som förmodligen inte är det du vill ha men jag tycker det är viktigt att tänka på vid val av båt. Finnark 490 verkar ha enkelskrov. Detta är inte så vanligt idag men har fördelen (och nackdelen) att skrovet oftast är lite lättare än de vanligaste med dubbelskrov. Bra för att den oftast blir mer lättdriven och sämre för att den går sämre i sjön jämfört med en lite tyngre båt. När man söker en styrpulpetare och anser att kostnaden för förbrukningen är viktig brukar man, enligt min mening, fokusera på lite fel sak. I vanliga fall är bränslekostnaden en väldigt liten del av totalkostnaden för en båt, även om man är frekvent brukare till tex fiske. De större kostnaderna ligger oftast på försäkring, service, förvaring etc. Köper man en båt med nyare motor är det oftast en fyrtaktare och skillnaden i förbrukning mellan dessa är liten. Köper man en båt med äldre motor så kommer en hel del kostnader att landa på reparationer och, även om man för det själv, reservdelar. Och dessa drar oftast en hel del mer än moderna fyrtaktare. Olika båtmodeller drar olika mycket. Generellt drar ett vassare skrov mer än ett platt men resan blir oftast betydligt skönare i en båt med vassare och tyngre skrov. Sen brukar jag alltid rekommendera att köpa en motor av ett märke där man har nära till service från hemmahamnen. Även om man har en vagn att köra båten på är det ofta ett meck att köra långt med kärra och många gånger är det bra att ha en nära relation med en bra reparatör, även om man räknar med att göra allt själv. Lycka till! PS Välkommen till MG! Redigerad 9 timmar sedan av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakal 0 Postad 8 timmar sedan Hej, tack för bra svar. Vill ha en bränslesnål då tidigare båt drog alldeles för mycket för att det ska vara roligt att åka ut med. Förvaring har jag gratis och service sköter jag själv så dem delarna har jag koll på. Men kanske inte skiljer sig så mycket ändå på förbrukning på samma storlek styrpulpet om man tänker samma motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser